دانستنی ها

این موسیقی می تواند افسردگی را درمان کند

افسردگی میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد و برای برخی درمان های سنتی تسکین نمی دهد. اما چه می شد اگر کلید احساس بهتر به سادگی پخش آهنگ مورد علاقه شما بود؟ یک مطالعه جدید نشان می دهد که موسیقی کلاسیک ممکن است ابزار قدرتمندی در درمان افسردگی باشد، به ویژه برای کسانی که به درمان های دیگر پاسخ خوبی نمی دهند.

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه شانگهای جیائوتنگ بینش جالبی در مورد اینکه مغز ما چگونه موسیقی را پردازش می کند و چرا برخی آهنگ ها می توانند خلق و خوی ما را بهبود بخشند، کشف کرده اند. این مطالعه که در مجله Cell Reports منتشر شد، بر بیماران مبتلا به افسردگی مقاوم به درمان (TRD) متمرکز شد، مشکلی که بسیاری از درمان‌های استاندارد قادر به حل آن نیستند.

گروه دریافتند که همه موسیقی‌ها این کار را نمی‌کنند و عامل کلیدی این است که فرد چقدر از چیزی که گوش می‌دهد لذت می‌برد. بهبود قابل توجهی در علائم افسردگی بیمارانی که از گوش دادن به موسیقی کلاسیک لذت بیشتری داشتند، مشاهده شد. این یافته این باور رایج را که گوش دادن به موسیقی “شاد” می تواند خلق و خو را بهبود بخشد به چالش می کشد.

“تحقیق ما زمینه های علوم اعصاب، روانپزشکی و جراحی مغز و اعصاب را ادغام می کند و اساس هر تحقیقی را تشکیل می دهد که تعامل بین موسیقی و احساسات را بررسی می کند. در نهایت، ما امیدواریم با توسعه ابزارهای مفید و موثر موسیقی درمانی و موسیقی درمانی، یافته های تحقیقات خود را به سطح بالینی ترجمه کنیم. برنامه های کاربردی.”

وقتی به موسیقی مورد علاقه خود گوش می دهیم چه اتفاقی در مغز ما می افتد؟

محققان دریافتند که موسیقی لذت بخش شبکه پیچیده ای را فعال می کند که شامل قشر شنوایی، مرکز پردازش صدای مغز و دو ناحیه عمیق تر مغز است: هسته باند پایه (BNST) و هسته اکومبنس (NAc). این نواحی بخشی از مدارهای پاداش مغز هستند که نقش مهمی در تنظیم خلق و خو و لذت دارند.

هنگامی که بیماران به موسیقی مورد علاقه خود گوش می دادند، این نواحی مغز فعالیت بیشتری نشان می دادند و بهتر با یکدیگر ارتباط برقرار می کردند. این ارتباط بهبود یافته در مغز با نتایج خلق و خوی بهتر مرتبط است. گویی موسیقی یک سمفونی هماهنگ در مغز ایجاد می کند و به بازیابی تعادل در مناطقی که به دلیل افسردگی مختل شده اند کمک می کند.

این مطالعه نشان داد که حتی بیمارانی که در ابتدا به موسیقی پاسخ نمی‌دهند، می‌توانند از روشی به نام حباب‌های شنوایی بهره ببرند. با گنجاندن فرکانس‌های صوتی خاص در موسیقی، محققان توانستند مغز بیماران را به گونه‌ای تنظیم کنند که بیشتر پذیرای اثرات تقویت‌کننده خلق و خوی موسیقی باشد.

Sun در پایان می‌گوید: «با همکاری پزشکان، موسیقی‌درمانگران، دانشمندان کامپیوتر و مهندسان، قصد داریم طیفی از محصولات سلامت دیجیتال مبتنی بر موسیقی درمانی، مانند اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های پوشیدنی را توسعه دهیم.

اگرچه قبل از اینکه موسیقی درمانی به یک درمان استاندارد برای افسردگی تبدیل شود به تحقیقات بیشتری نیاز است، این مطالعه شواهد قانع کننده ای ارائه می دهد که قدرت موسیقی بسیار فراتر از سرگرمی است. این نشان می دهد که ملودی مناسب که به شیوه ای درست از آن لذت می برید، می تواند گزینه ای قدرتمند در مبارزه با این بیماری باشد. یکی این یکی از شایع ترین مشکلات سلامت روان در جهان است.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا