اخبار روز

سامانه یکپارچه فروش خودرو رسما به کار خود پایان داد.


به گزارش مانیبان، سامانه یکپارچه فروش خودرو با راه اندازی خودروی جدید از طریق سایت فروش آنلاین این خودروساز رسما به کار خود پایان داد.

دو شرکت ایران خودرو و سایپا پس از دو دوره فروش در سامانه یکپارچه فروش که از سال 1401 آغاز شده بود، در پایان هفته گذشته فروش اینترنتی خود را آغاز کردند.

به این ترتیب سامانه یکپارچه فروش خودرو که با مخالفت خودروسازان آغاز شده بود، رسما فعالیت خود را متوقف کرد. در سال 1401، شخص مسئول سیاست خودرو تلاش کرد تا روند عرضه خودرو را روشن کند. به همین دلیل، عرضه همه خودروها صرفاً از طریق سیستم یکپارچه خودرو متمرکز شد تا به نوعی هیچ خودروسازی و مونتاژکننده ای نتواند بازار خودرو را که برای برخی به محل سود میلیونی تبدیل شده بود، بر هم بزند.

اما مشکل اصلی این روش فروش، اجبار خودروسازان به عرضه خودرو حتی در صورت نداشتن ظرفیت کافی بود. «فروش خالی» و «فروش آتی» دو اصطلاحی هستند که اغلب توسط کسانی که در صنعت خودرو هستند، در مورد فروش خودرو از طریق سیستم یکپارچه استفاده می‌کنند.

اکنون با فروش فوق العاده و پیش فروش خودروسازان، سیستم یکپارچه به طور کامل منحل شده و فروش خودروسازان به روش قبلی یعنی ثبت نام در سایت این شرکت ها مجدداً راه اندازی شده است.

بر این اساس گروه خودروسازی سایپا از هفته گذشته اقدام به فروش کرده است. کوییک و ایران خودرو نیز اعلام کرده است که این هفته گروه محصولات ررا، رانا پلاس، پژو 207 دستی و تارا، سورن پلاس بنزینی و هایما را در سامانه فروش آنلاین این شرکت عرضه خواهد کرد.

سازوکار فروش خودرو توسط ایران خودرو هنوز مشخص نیست چرا که با توجه به وصول متقاضیان، خودروسازان قطعا زمان تحویل خودروها را از طریق قرعه کشی در اولویت قرار می دهند. فروش جدید خودروسازان با تعهدات سیستم یکپارچه ادامه دارد.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا