اخبار روز

کد فروش برخی از بنگاه های معاملات ملکی در تهران!


به گزارش مانیبان، سال هاست که موضوع تخلف برخی از شرکت های مشاور املاک که اکثر آنها غیرقانونی و بدون مجوز فعالیت می کنند، مطرح شده است. فعالیتی نادرست که نه تنها خریداران و فروشندگان املاک را تحت تاثیر قرار می دهد، بلکه مشاوران املاک مسئول و سخت کوش را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. بر این اساس سندیکای املاک با وضع منشور اخلاقی 16 ماده ای از طریق بازرسان با فعالیت های غیرقانونی برخورد می کند.

ایسنا در خبری نوشت: با این حال بررسی ها نشان می دهد مشاوران املاک فاقد مجوز حداقل 6 تخلف انجام می دهند و منشور 16 ماده ای اصول اخلاقی اتحادیه املاک را رعایت نمی کنند.

بر اساس اصلاحات انجام شده توسط وزارت راه و شهرسازی در سال گذشته، 174 هزار مشاور املاک در کشور فعال هستند که از این تعداد 16 هزار و 800 واحد فاقد مجوز هستند. شرکت هایی که بدون هیچ مسئولیتی بزرگترین سرمایه خانوارها را به خطر می اندازند.

اتحادیه مشاوران املاک تهران از طریق 200 بازرس در سطح شهر به تخلفات رسیدگی می کند. در این راستا شوراهای حل تعارض نیز در اتحادیه ها ایجاد می شود. اما به نظر می رسد سازمان تعزیرات و دستگاه های دولتی باید نقش فعال تری در رسیدگی به تخلفات انتفاعی افراد داشته باشند.

دریافت پورسانت بالاتر از نرخ مصوب، فروش ملک به شرط دریافت مبالغ بالاتر، هماهنگی برای افزایش قیمت منطقه ای، دریافت ودیعه، معامله یکی وقتی صحبت از معاملات و سایر کارها می شود، گوشه ای از تخلفات روزانه تعداد کمی از شرکت های غیرمجاز است.

اتحادیه مشاوران املاک از فعالیت حدود ۱۲۰۰ شرکت غیرمجاز در شهر تهران خبر داد. اما اخیرا دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی این تعداد را حدود 5000 واحد اعلام کرده و گفته است که این تعداد در استان تهران بسیار بیشتر است.

یاسر دستمالچیان همچنین یکی دیگر از اتهامات وارده به برخی شرکت ها در تهران را فروش کد رهگیری دانست و گفت: خاطرنشان می شود برخی نسبت به فروش کد در پیشوا، قرچک و ورامین اقدام کرده اند که برای جلوگیری از این گونه فعالیت های غیرقانونی و غیرمجاز ضروری است. . فعالیت ها برای اتمام

وی بیان کرد: یکی یکی از مشکلات این تعداد غیرمجاز فرار مالیاتی گسترده ای است که در این حوزه ایجاد شده است. لذا حاضریم در طرحی مشترک با سازمان امور مالی برای برخورد با واحدهای غیرمجاز اقداماتی انجام دهیم.

از سوی دیگر اتحادیه مشاوران املاک از عملکرد برخی دستگاه ها انتقاد می کند. در حال حاضر خریداران و فروشندگان می توانند کد رهگیری را از طریق سامانه «خود نویس» وزارت راه و شهرسازی رسا دریافت کنند و مراجعه آنها به بنگاه املاک ضروری نیست. البته مشاوران املاک دارای مجوز نیز برای ارائه کد رهگیری به سایت دسترسی دارند.

این اقدام وزارت راه و شهرسازی با انتقاد برخی از واسطه های املاک مواجه شده است. مقامات اتحادیه املاک و مستغلات معتقدند که دخالت دولت در فعالیت های بخش خصوصی ممکن است بر اشتغال اتحادیه تأثیر بگذارد.

از ابتدا فروردین ماه پارسال تا پایان شهریور اتحادیه در ماه همان سال 140 تا 150 مورد بازرسی با کمک تعزیرات توسط مشاوران املاک در تهران انجام داد و دو بازرسی و گشت ویژه توسط کلیه مشاوران املاک تهران انجام شد.

کیانوش گودرزی مدیرعامل اتحادیه مشاوران املاک با تایید وجود تبانی مشاوران املاک برای انعقاد قراردادهای نادرست و افزایش کاذب قیمت مسکن گفت: این مشکل در هر بخشی می تواند وجود داشته باشد اما تاثیر چندانی در افزایش قیمت نداشته است. از قیمت مسکن در محوطه دانشگاه که سازماندهی شده بود شاهد بی نظمی زیادی بودیم.

وی تاکید کرد: باید کاری کرد که از واحدهای بدون مجوز الکترونیکی پرهیز شود و این همه گشت و بازرسی نداشته باشند.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا