اخبار فناوری و تکنولوژیفناوری

کشف باستانی کارگران ساختمان

گروهی از کارگران ساختمان بقایایی از موزائیک‌های باستانی را کشف کردند که دو شخصیت اساطیر یونان باستان را به تصویر می‌کشد.

به گزارش ایسنا، گروهی از کارگران ساختمانی که در «ارتریا»، شهری واقع در شمال «آتن» مشغول نصب لوله‌های آب زیرزمینی بودند، یک کفپوش موزائیکی متعلق به قرن چهارم پیش از میلاد را کشف کردند.

«آرت‌نیوز» نوشت، این موزائیک از تکه‌ سنگ‌های سفید، سیاه، زرد و قرمز تشکیل شده است که دو شخصیت اساطیری ریش‌دار، نیمه انسان ـ نیمه بز با موهای طلایی را که با نام «ساتیر» شناخته می‌شوند به تصویر می‌کشد. به نظر می‌رسد یکی از این شخصیت‌ها درحال نواختن فلوت و دیگری درحال رقصیدن باشد.

اشیاء‌ سنگی به جا مانده در این مکان نشان می‌دهد انسان‌ها نخستین‌بار در طول دوران «نوسنگی پسین» یعنی در فاصله ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ سال قبل در نزدیکی «ارتریا» ساکن شده‌اند.

به گفته «هومر»، شاعر و خالق «ایلیاد» و «ادیسه»، «ارتریا» یکی از شهرهایی بود که در جنگ افسانه‌ای «تروا» شرکت داشت.

در طول قرن هشتم پیش از میلاد، «ارتریا» و دیگر شهر مشابه و رقیبش «خالکیس» به مراکز ثروتمند و قدرتمند تجاری تبدیل شدند.

این نخستین موزائیکی نیست که در «ارتریا» کشف شده است و با توجه به اینکه گمان می‌رود سایر موزائیک‌ها در فاصله ۳۶۰ تا ۳۵۰ پیش از میلاد پدید آمده باشند، موزائیک تصویرگر «ساتیر» ها نیز ممکن است در همین بازه زمانی ساخته شده باشد. بر اساس بیانیه‌ای که توسط وزارت فرهنگ یونان منتشر شده است، قرن چهارم پیش از میلاد شاهد رونق ساخت خانه‌های شخصی مجلل با حیاط و سالن‌های بزرگ ضیافت برای پذیرایی از مهمانان بود. اگر خانه‌ای کفپوش موزائیکی داشت، ‌ معمولا در همین سالن‌ها ساخته می‌شد.

منبع:عصرایران

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا