دانستنی ها

بحران خاموش؛ 20 درصد دانش آموزان دارای ناهنجاری های قد هستند

علیرغم تمام تاکیدات بر ورزش دانش آموزی، این فراخوان ورزش هنوز چندان جدی گرفته نمی شود و بسیاری از مدارس این کلاس را در مدارسی مانند فوتبال، والیبال و … ارائه می دهند. در 20 سالگی ایرانی ها متوجه خواهند شد.

به گزارش همشهری آنلاین، با نگاهی به قد دانش آموزان و میزان سرانه ورزش، به نظر می رسد ورزش همچنان در اولویت ایرانی ها و البته نظام آموزشی نیست، بنابراین همچنان باید به شنیدن حرکات عادت کرد. دردها و مشکلات اضافه وزن در هر سنی ممکن است رخ دهد.

سختی دانش آموزان

اختلالات اسکلتی و عضلانی در کودکان و نوجوانان به دغدغه بسیاری از والدین تبدیل شده است و بر اساس تنها آماری که در سال های پایانی دهه 80 از این اختلالات منتشر شده است، باید بگوییم که کم تحرکی، کم تحرکی و برنامه ریزی نادرست زنگ ورزش ضروری است. میز و میزهای غیراستاندارد در مدارس به ترتیب 50 و 40 درصد در ایجاد ناهنجاری های قد در دانش آموزان تأثیر دارند.

مدیر کل تربیت بدنی آموزش و پرورش در این خصوص گفت: بر اساس آمار ۶۴.۴ درصد دانش آموزان حداقل یک ناهنجاری قد دارند که این میزان در دختران، ۶۹ درصد و دانش آموزان دختر مقطع متوسطه ۷۲ درصد بیشتر است. دانش آموزان دختر مقطع متوسطه حداقل یک ناهنجاری قد دارند و 57.6 درصد از دانش آموزان پسر دوره متوسطه و 58.5 درصد از دانش آموزان پسر دبیرستان دارای ناهنجاری قد هستند».

این مشکل در سال‌های کرونا که اعتیاد دانشجویان به تلفن همراه به اوج خود رسید، بیشتر نمایان شد تا جایی که بهروز عطارباشی، دانشیار گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی تهران، آماری عجیب در این زمینه منتشر کرد. به وی گفته شد: پس از همه گیری کرونا، اختلالات اسکلتی عضلانی دانش آموزان 30 درصد افزایش یافته است.

بحران چاقی

نبود در حالی که این حرکت باعث شد تا کودکان و نوجوانان برای رهایی از اضافه وزن به رژیم های غذایی بی پایان متوسل شوند، با ایجاد سبک زندگی سالم و برنامه ورزشی مداوم، این نسخه از پیچی غیر ضروری شد. نبود.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی مدیرکل سلامت شهرداری تهران، ۴۸ درصد دانش آموزان تهرانی مشکل اضافه وزن دارند و متاسفانه این مشکل می تواند ناشی از دیابت، فشار خون و … باشد. زمینه ای برای توسعه بیماری ها ایجاد می کند.

این در حالی است که به گفته معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، از مجموع 16 میلیون و 600 دانش آموز، تنها دانش آموزان ساکن تهران نیستند که مشکل اضافه وزن دارند. هزاران نفر در زمینه چاقی مشکلات جدی دارند و مشکلات عمودی است.

روند چاقی در میان کودکان و نوجوانان بدون شک منجر به بروز بیماری های بسیاری در سنین بالاتر خواهد شد، به ویژه زمانی که بدانیم میزان چاقی در بین ایرانیان از سال 59 تاکنون 5 برابر شده است. محمد هاشمی، دبیرکل هشتمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی در ایران، سال گذشته در این باره هشدار داد: «بیش از 15 درصد کودکان و نوجوانان در کشور ما چاق هستند، ظهور چاقی در کودکان و نوجوانان یک مشکل است. مشکل بهداشتی بسیار مهمی است زیرا چاقی در کودکان در آینده مسری است.» این امر باعث می شود که ما جمعیت جوان تری داشته باشیم که از بیماری های ناموجود رنج می برند.

ما مربی ورزشی نداریم

این یک واقعیت است که کم تحرکی و کم قد دانش آموزان دلایل مختلفی دارد. نبود نبود فضای کافی و تجهیزات مناسب برای ورزش دانش آموزی، کمبود معلم ورزش و استفاده از معلمان آموزش ندیده این مشکل را بیشتر تقویت کرده است.

برای درک بهتر بحران کمبود معلم ورزش و پیامدهای آن، شاید بهتر باشد به آماری که وزیر آموزش و پرورش، معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش، صادق ستاری فرد ارائه کرده اند، تکیه کنیم: «در حال حاضر حدود 36 هزار معلم داریم نزدیک به 37 هزار معلم ورزش در مدارس، اما با این حال باید گفت که با کمبود نزدیک به 50 هزار معلم ورزش در مدارس مواجه هستیم.

ستاری فرد در سخنانی با بیان اینکه با سپردن مسئولیت به معلمان مقطع ابتدایی بخشی از کمبود معلم برطرف شد، گفت: بخشی از این خلاء را با تربیت معلم ابتدایی پر می کنیم، معلمان تربیت بدنی در مناطق مختلف پراکندگی متفاوتی دارند.

در حالی که این کمبود باعث شد برخی از مدارس ابتدایی از معلمان ورزش محروم شوند، از سوی دیگر کلاس هایی که قرار بود دانش آموزان در سال های آینده بدن خود را در آن تربیت کنند، محل برگزاری بازی های غیراصولی شد.

زمین ورزش دانش آموزی 34 سانتی متر

سرانه ورزش دانش آموزان مهم نیست و در حالی که طبق استانداردهای جهانی سرانه ورزش دانش آموزان 4 متر در نظر گرفته شده است، متاسفانه در ایران سرانه ورزش دانش آموزان در رشته فضای باز و بسته 4 متر است. . 34 سانتی متر مربع (34 درصد از متر مربع).

سال گذشته رئیس اداره فضا و تجهیزات ورزشی وزارت آموزش و پرورش این رقم را سرانه در رسانه ها اعلام کرد. شاید با بهبود زیرساخت ها شرایط برای افزایش سرانه ورزش کودکان و نوجوانان فراهم شود.

فقر جسمی در کودکان پنهان است

پرهام پارسا نژاد، دبیر انجمن فیزیوتراپی ایران به تشریح کم تحرکی نسل جدید پرداخت و گفت که این موضوع چگونه می تواند در بدن مشکل ایجاد کند.

به گفته وی، «کودکان در سن بلوغ ممکن است دچار ناهنجاری هایی مانند زانوبند در ناحیه گردن، ناف، زانو و مچ پا، کمربند بیش از حد کمر و بیرون زدگی سر به جلو باشند که همه این حالات مشکلی برای فرد ایجاد نمی کند و در ما وجود دارد. از نظر فیزیوتراپیست ها درد به عنوان یک بیماری پذیرفته نمی شود.”

پارسا نژاد در تشریح مشکلاتی که ممکن است هر کودک و جوانی با آن مواجه شود، گفت: تنگ شدن فضاهای آموزشی و تنگ شدن باغ مدارس باعث شده دانش آموزان ما دچار مشکلات حرکتی شوند که علاوه بر این کمبودها، مدرسه را نیز شاهد هستیم. میزها با قد و قد دانش آموزان تناسب ندارند “دانش آموز دبستان با دانش آموز کلاس بالاتر یکی است.” نشستن پشت میز به این معنی است که دانش آموز در تمام مدت تمرین در شرایط مناسبی ننشیند و ستون فقرات او ننشیند. از حمایت درست برخوردار باشند.”

20 درصد دانش آموزان آسیب های اسکلتی دارند

وی در سخنان خود با بی توجهی به کیف های مدرسه دانش آموزان و نقش آنها در ایجاد مشکل قد گفت: متاسفانه می بینیم که کیف های مدرسه بسیار بزرگتر از بدن بچه ها هستند و از طرفی این کیف ها را آنقدر سنگین می کنند که باعث می شود. به ناحیه گردن فشار زیادی وارد می کند.» «کشش می کند و ثبات ستون فقرات گردنی را مختل می کند، ببینیم این افراد میانسال در معرض آسیب هایی مانند بیرون زدگی دیسک گردن و کلسیفیکاسیون قرار می گیرند. از ستون فقرات گردنی.”

تقریباً 20 درصد دانش آموزان به دلیل بی توجهی در مدرسه از آسیب های اسکلتی و عضلانی رنج می برند. این آماری است که پارسانژاد در مورد تشدید ناهنجاری های قد در کودکان و نوجوانان به آن تکیه می کند.

افزایش استفاده از گوشی های هوشمند باعث آسیب های اسکلتی می شود نبود درست ورزش کنید، شدیدتر باشید. این فیزیوتراپیست در تشریح این مشکل گفت: استفاده بیش از حد از گوشی های هوشمند و کامپیوتر باعث شده است که بسیاری از کودکان و نوجوانان با مشکل «بیرون زدگی سر» مواجه شوند، این ناهنجاری فشار زیادی به مفاصل وارد می کند، وارد دیسک های دهانه رحم و مفصل شوید، چقدر آیا در برنامه زندگی کودکان قرار می گیرد “اگر حرکت و ورزش اضافه شود، این مشکل کمتر می شود.”

نبود رابطه ورزش مدرسه با ساختار اسکلتی کودکان

همانطور که ورزش صحیح می تواند داروی شفابخشی در رفع مشکلات اسکلتی بدن باشد، انجام ندادن ورزش صحیح نیز می تواند برای کودکان و جوانان مضر باشد. و فوتبال یک مربی ورزشی باید اینها را بررسی کند و ورزش را توصیه کند، اما متاسفانه این موضوع در مدارس ما زیاد دیده نمی شود و مجموعاً تعدادی ورزش را به دانش آموزان توصیه می کنند. بنابراین ما استفاده از فیزیوتراپیست ها را برای غربالگری دانش آموزان توصیه می کنیم، اقدامی که می تواند از آسیب های اسکلتی عضلانی جلوگیری کند.

وی از مصدومیت تعداد قابل توجهی از دانش آموزان به دلیل ورزش نامناسب خبر داد و گفت: متأسفانه تعداد زیادی از دانش آموزان با ارائه ورزش های پر استرس مانند فوتبال در مدرسه دچار ضعف رباط می شوند و پس از مدتی زمانی که به دلیل صدمات متعدد به فیزیوتراپی می‌روید، اغلب این ضعف ناشی از تاندون‌ها است و باعث شکستگی و آسیب رباط‌ها می‌شود.»

دردهای پیری ناشی از ورزش های اشتباه در دوران کودکی است

پارسانژاد افزود: متأسفانه وقتی دانش‌آموزان بدون توجه به تیپ بدنی خود در مدرسه ورزش می‌کنند، در مراحل بعدی زندگی با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند که ریشه در مدرسه و دوران کودکی دارد. افرادی که در دوران کودکی ورزش های سنگین و نامتناسب با شرایط بدنی خود انجام می دهند، زمانی که در بزرگسالی مجبورند در محیط اداری کار کنند و تحرکشان کم شود، بیشتر در معرض آسیب هایی مانند آرتروز ستون فقرات، بیرون زدگی دیسک و درد عضلانی هستند.

وی به خانواده ها توصیه کرد: غذاهای متنوع مانند وعده های غذایی باید وجود داشته باشد و خانواده ها در برنامه روزانه فرزندان خود برای انواع مختلف حرکت برنامه ریزی کنند، کودکان نباید دچار سوءتغذیه شوند و نباید آنها را کم تحرک رها کرد. همچنین باید مراقب نحوه نشستن و خوابیدن همه اعضای خانواده باشد و اگر فردی در وضعیت مناسبی نشسته است، بهتر است به او هشدار داده شود که وضعیت خود را اصلاح کند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا