اخبار روز

عوامل اصلی افسردگی را بشناسید

به گزارش آنلاین سلامت نیوز، متخصص مغز و اعصاب و دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: اختلال افسردگی. یکی یکی از شایع ترین و پرهزینه ترین اختلالات روانی اجتماعی و عملکردی است. بنابراین برنامه ریزی جامع در سطح جامعه برای جلوگیری از این اختلال ضروری است.

دکتر مهدی امیری با اشاره به اینکه اکثر افراد در طول زندگی خود علائم خفیف افسردگی را تجربه کرده اند، خاطرنشان کرد: عوامل ژنتیکی، بیولوژیکی، هورمونی، استرس زندگی، افت عاطفی و تحصیلی، مشکلات بین فردی زوجین و ابتلا به برخی بیماری ها در مورد علل افسردگی است.

او توضیح داد که اکثر افراد علائم خفیف افسردگی را در یک دوره زمانی تجربه می کنند، مانند: ب- ناراحتی و بی حوصلگی و توضیح داد: کم خوابی یا خواب زیاد، بی اشتهایی یا افزایش اشتها، کاهش میل جنسی، احساس گناه، افکار منفی مربوط به گذشته، نشخوار فکری، ناامیدی از آینده و در موارد شدید، میل به مردن از جمله علائم افسردگی است.

بسته به شدت بیماری، دکتر. امیری: مداخلات آموزشی، مشاوره، روان درمانی، دارودرمانی و بستری شدن در بیمارستان راهکارهای درمانی هستند که بسته به شرایط بیمار برای درمان در نظر گرفته می شوند.

یک متخصص اعصاب و روان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هزینه پیشگیری طولانی مدت از اختلالات روانی را کمتر از هزینه درمان عنوان کرد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر تحقیقات برای شناسایی اختلالات روانی در حال بررسی است. می توان به غربالگری سلامت روان دانشجویان ورودی به دانشگاه اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه اقدامات غربالگری سلامت روان باید در جامعه گسترش یابد، گفت: در طول غربالگری می توان به افراد در معرض خطر آموزش داد و مهارت های مقابله با چالش های زندگی را آموخت تا بتوانند بر ناکامی های عاطفی و تحصیلی خود فائق آیند. می تواند آن را تحمل کند.»

دکتر امیری با اشاره به اینکه افسردگی دوران کودکی ریشه در خانواده و مدرسه دارد، تصریح کرد: کودکان در خانواده های ناپایدار به دلیل احساس گناه، ناامنی و خطر بسیار رنج می برند و دچار افسردگی می شوند.

گفت: طلاق پدر و مادر یکی این یکی از بزرگترین تأثیرات بر سلامت روان کودک است. حتی اگر والدین قصد جدایی دارند، باید به سلامت روان فرزندشان بعد از طلاق توجه ویژه ای داشته باشند.

یک متخصص مغز و اعصاب و دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه فضای نامناسب مدرسه نیز می تواند عامل بروز افسردگی در کودکان باشد، خاطرنشان کرد: این اختلال در کودکان مبتلا به مشکلات گوارشی خود را نشان می دهد و سپس علائم افسردگی در کودک بروز می کند.

او توضیح داد که رنج بردن از بیماری های مختلف و شرایط استرس زا با افزایش سن می تواند منجر به افسردگی شود. با آگاهی بیشتر جامعه از بیماری ها و اختلالات روانی، هزینه های درمان کاهش می یابد. بنابراین، وضعیت مقایسه شده باید با دقت بیشتری برخورد شود.

47236

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا