اخبار روز

قند و معیار اپی ژنتیک سن بیولوژیکی/قند شما را پیر می کند!

عصر ایران– طبق یک مطالعه جدید توسط مجله تخصصی مشهور شبکه جاما افتتاح شد برای عاشقان، مصرف شکر معیار اپی ژنتیکی سن بیولوژیکی را در زنان افزایش می دهد. این در حالی اتفاق می افتد که رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان ها یا غذاهای ضد التهابی التهاب را کاهش می دهد.

باید گفت؛ اپی ژنتیک این مطالعه عوامل خارجی یا محیطی است که ژن ها را روشن یا خاموش می کند و بر نحوه خواندن ژن ها تأثیر می گذارد.

محقق دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو گروهی از شرکت کنندگان سیاه و سفید موسسه ملی قلب، ریه و خون برای تحقیقات در مورد رشد و سلامت (NGHS) آمریکا مورد بررسی قرار گرفت.

شرکت کنندگان افرادی بودند که در شروع مطالعه در گروه سنی 9 تا 19 سال در دوره زمانی 1987-1997 ثبت نام کرده بودند. آنها بین سال‌های 2015 تا 2019، زمانی که 43 تا 36 سال داشتند، دوباره مورد پیگیری قرار گرفتند.

این مطالعه در ابتدا برای بررسی سلامت سیستم قلبی عروقی و متابولیک بدن طراحی شد. داده‌های رژیم غذایی نیز در دسترس بود زیرا از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا یک دفترچه غذایی سه روزه را در طول هر دوره پیگیری تکمیل کنند.

مقدار قند اضافه شده در رژیم غذایی با استفاده از داده های فوق محاسبه شد، پایبندی به رژیم غذایی مدیترانه ای، شاخص تغذیه سالم جایگزین و یک سیستم امتیازدهی جدید مواد مغذی از 0 تا 24 (به طور خاص برای این مطالعه توسعه یافته) نیز مورد بررسی قرار گرفت.

این سیستم امتیازدهی جدید مواد مغذی با استفاده از داده‌های مربوط به میزان ریزمغذی‌ها در رژیم غذایی شرکت‌کنندگان ایجاد شد:

– ویتامین A

– ویتامین E

– ویتامین C

– فولات

– ویتامین B12

– فلز روی

– سلنیوم

– منیزیم

– فیبر

– اسیدهای چرب تک غیراشباع

– ایزوفلاون ها

– شکر

چگونه رژیم غذایی بر سن اپی ژنتیک تاثیر می گذارد

داده های اپی ژنتیک از 342 شرکت کننده از نمونه بزاق جمع آوری شد. نیمی از شرکت کنندگان سیاه پوست و نیمی دیگر سفیدپوست بودند.

سن اپی ژنتیک با استفاده از الگوریتمی به نام GrimAGE2 محاسبه شد. این الگوریتم به متیلاسیون نقاط خاص در ژنوم برای افشای پروتئین واکنش‌گر C می‌پردازد. پروتئین تولید شده در کبد در پاسخ به التهاب، مانند هموگلوبین A1C. فاکتوری که میزان قند خون را نشان می دهد را بررسی کنید.

هنگام تجزیه و تحلیل نتایج، محققان دریافتند که به ازای هر گرم شکر اضافی که افراد در روز مصرف می‌کنند، نمره GrimAGE2 هفت روز افزایش می‌یابد. آنها همچنین به این نتیجه رسیدند که شرکت کنندگانی که از رژیم غذایی مدیترانه ای، شاخص تغذیه سالم جایگزین و رژیم غذایی مواد مغذی ارائه شده توسط خود محققان پیروی می کردند، سطوح GrimAGE2 پایین تری داشتند.

بنابراین، یک رژیم غذایی با کیفیت بالاتر با آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی ضد التهابی بیشتر تأثیر مثبت قابل توجهی بر سن اپی ژنتیک دارد. از طرفی مصرف شکر باعث افزایش سن اپی ژنتیکی می شود.

ارتباط بین التهاب و قند خون

سطوح بالای قند خون همچنین می تواند منجر به تولید محصولات نهایی گلیکوزیشن پیشرفته شود که به نوبه خود باعث التهاب می شود. همه این عوامل می تواند منجر به تغییراتی در سلول ها شود که در نهایت روند پیری را در سطح سلولی و سیستمی تسریع می کند.

علاوه بر این، مصرف زیاد قند باعث افزایش تولید رادیکال های آزاد می شود که منجر به آسیب اکسیداتیو به DNA، پروتئین ها و لیپیدها می شود. این آسیب به مرور زمان جمع می شود و منجر به پیری زودرس سلول ها و بافت ها می شود.

چگونه با مصرف زیاد قند مبارزه می کنید؟

– مصرف نوشیدنی های شیرین را کاهش دهید

بیشترین قند اضافه شده در رژیم غذایی از نوشیدنی های شیرین، نوشابه های گازدار، نوشیدنی های ورزشی، نوشیدنی های انرژی زا، چای های شیرین و غیره به دست می آید.

علاوه بر این، نوشیدنی‌هایی که بسیاری از مردم آن‌ها را سالم می‌دانند، مانند اسموتی‌ها و آبمیوه‌ها، ممکن است همچنان حاوی مقادیر متوسطی قند افزوده باشند. به عنوان مثال، 1 فنجان (271 گرم) آب میوه معمولاً حاوی بیش از 7 قاشق چایخوری شکر است.

علاوه بر این، بدن کالری نوشیدنی ها را به روشی متفاوت جذب می کند و آنها را به عنوان کالری از غذا می شناسد. کالری موجود در نوشیدنی ها به سرعت جذب می شود و باعث افزایش سریع سطح قند خون می شود.

نوشیدنی های سالم تر که به طور طبیعی بدون قند یا قند کم هستند عبارتند از:

– آب

– آب گازدار غیر شیرین

– دمنوش های گیاهی

– چای سیاه

– قهوه

– از مصرف دسرهای شیرین خودداری کنید

بیشتر دسرها ارزش غذایی زیادی ندارند. آنها مملو از قند هستند، که باعث افزایش قند خون می شود و می تواند باعث احساس خستگی، گرسنگی و حتی هوس بیشتر قند شود.

دسرهای حاوی غلات و محصولات لبنی مانند کیک، پای، دونات و بستنی بیش از 18 درصد از مصرف شکر در رژیم غذایی آمریکایی ها را تشکیل می دهند.

اگر به دنبال یک خوراکی خوشمزه و کم قند برای ارضاء دندان شیرین خود هستید، این جایگزین ها را امتحان کنید:

– میوه تازه

– ماست یونانی با دارچین یا میوه

-میوه پخته شده با خامه

– شکلات تلخ (70 درصد کاکائو یا بالاتر)

– شیرین کننده های طبیعی را با کالری صفر جایگزین کنید

انواع شیرین کننده های مصنوعی در بازار وجود دارد که کاملاً بدون قند و کالری هستند، مانند سوکرالوز و آسپارتام.

با این حال، این شیرین کننده های مصنوعی ممکن است با عدم تعادل در باکتری های روده مرتبط باشند که می تواند منجر به کنترل ضعیف قند خون، افزایش هوس و افزایش وزن شود. به همین دلیل بهتر است از شیرین کننده های مصنوعی خودداری کنید.

در همین حال، برخی دیگر از شیرین کننده های طبیعی با کالری صفر، امیدوار کننده هستند. این شیرین کننده ها عبارتند از استویا، اریتریتول و آلولوز.

از دیگر روش های موثر برای جلوگیری از مصرف شکر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– از سس های شیرین پرهیز کنید

– برچسب مواد غذایی را به دقت بررسی کنید

– در مصرف غذاهای فرآوری شده و تنقلات مراقب باشید

– از مصرف غذاهای شیرین صبحانه خودداری کنید یا به حداقل برسانید

– پروتئین بیشتری بخورید

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا