اخبار روز سینما

اربعيني مطالب ما بايد حباب رسانه اي غرب را بشكند/ زمان توزيع در پوشش موضوع مهم است/ ما نبايد فرهنگ مردم عراق را تغيير دهيم


به گزارش شمانیوز از سراج24; اولین سخنران این مراسم حجت الاسلام محمد حاجی مقصودی مدیر دفتر تولید فیلم رویش با اشاره به روایتی مبنی بر تولید محتوای اربعین در مسیر کربلا گفت: نوشتن مطالب برای اربعین حسینی بسیار مهم است. چندین سال پیش نزدیک به 400 برای یک برنامه موضوعات را لیست کردم و تصمیم بر این شد که بر اساس این موضوعات مقاله تولید کنم. خدمات محور همه عناصر و موضوعات بود.

وی افزود: اگر ندانی چرا در جاده اربعین آمده ای، گم شده ای. بررسی رسانه ای امام حسین (ع) و قیام کربلا. توسط زینب علیهاالسلام شروع شد و آنقدر خوب اجرا شد که این راه تا امروز ادامه دارد.

حاجی مقصودی افزود: وقتی به فعالیت و تولید محتوا در حوزه اربعین نگاه می کنیم، پول، نام و مقام پیدا می کنیم، ضرر می کنیم. اما اگر قصد شما این باشد که خادم امام حسین (علیه السلام) شوید، قطعاً برنده هستید. به همین دلیل باید برای اربعین و امام حسین علیه السلام تلاش کرد.

وی ادامه داد: سال ها پیش با مشارکت دو جوان و با ساده ترین وسایل مطالعه ای انجام دادم که هنوز هم این مطالعه از شبکه های تلویزیونی پخش می شود. دلیل موفقیت آن بسیار ساده و حرفه ای بودن آن است. نبود این اخلاص بود. آن کار اغذیه فروشی انجام شد و برنده شد.

مدیر دفتر تولید فیلم رویش با بیان اینکه اربعین امسال باید ارتباط خود را با غزه و فلسطین نشان دهد، گفت: اگر در تولید برنامه های خود به مسئله غزه توجه نکنید یعنی کاری نکرده اید. جدید در اربعین امسال باید به یوتیوب هم توجه کنید. زیرا قلب های پاک و آماده در این شبکه و بستر بین المللی منتظر شما هستند.

زمان برای پرداختن به یک موضوع مهم است

مهدی امیروقفی فعال رسانه ای نیز در بخشی دیگر از جشنواره سفیران رسانه ای اربعین با اشاره به اینکه محتوای تولید شده امروز باید بسیار ساده باشد، گفت: در برخورد با موضوعات هر چقدر هم که ساده و پیچیده باشد نباید خیلی سختگیر باشیم. می توان دید که او کار با کیفیت معمولی تولید می کند. به همین دلیل است که باید چارچوب رسمی را کنار بگذاریم و روایت و داستان کوتاه بسازیم.

وی ادامه داد: تنها چیزی که برای زیارت اربعین نیاز است یک تلفن همراه، دو پاور بانک و یک میکروفون سیمی است. با این حال، مشکل برق در عراق وجود دارد.

امیروقفی گفت: هر موضوع به یکباره بازدید می شود و ممکن است تا یک ساعت دیگر دیده نشود، پس از کنار موضوع به سادگی عبور نکنید. این مهم است که از چه منظری هوای اربعین را می بینیم.

وی افزود: به یاد داشته باشید که در اربعین با مخاطب بین المللی روبرو هستیم و موضوعی که به آن می پردازید باید با ذائقه مخاطبان بین المللی مطابقت داشته باشد. افزایش اثربخشی رسانه ها؛ به عنوان مثال، اگر شما یک رسانه ورزشی هستید، رسانه شما با پوشش موضوعات خوبی از المپیک برجسته می شود.

امیر واقفی گفت: اگر مطالب اربعین خود را در ایام اربعین منتشر کنید بازدید می شود اما اگر فردا بهترین مطالب را منتشر کنید بازدید نمی شود. همچنین فراموش نکنیم که فرهنگ های مختلفی وجود دارد که در تولید محتوا در اربعین باید به آنها توجه کنیم.

به دنبال تولید انبوه محتوا نباشید

او گفت که توزیع محتوا مهم است نه تولید انبوه، شما می توانید موضوع خوبی تولید کنید، اما اگر به موقع توزیع نشود، ارزشی ندارد. بنابراین سرعت تولید و توزیع بسته به موضوع بسیار مهم است.

این فعال رسانه ای تصریح کرد: سادگی در بیان نیز مهم است، فیلمی که می خواهید اکران کنید بیشتر از نیاز به تدوین خاص برای مخاطب اهمیت دارد. امروزه، هرچه ویدیوی شما غیررسمی تر باشد، بازدیدهای بیشتری خواهد داشت.

تولید محتوایی که حباب رسانه ای غرب را بشکند

مجید اسماعیلی تهیه کننده و فیلمنامه نویس در بخشی دیگر از جشنواره سفیران رسانه اربعین با بیان اینکه کلید اربعین قرآن کریم است، گفت: اگر پایه های خود را در اربعین گم کنیم یعنی راه را گم کرده ایم. باید این سوال را از خود بپرسیم: داستان اربعین چیست؟

وی ادامه داد: موضوع سیدالشهدا (علیه السلام) و اربعین اتصال به عالم غیب است. در عصر امروز یک تمدن و اندیشه اگر به عالم غیب متصل نباشد شکست می خورد.

اسماعیلی با بیان اینکه روزی نیست که ماجرای غزه من را ناراحت نکند، گفت: روزی نیست که مردم و کودکان در غزه کشته نشوند.

اما جهان به وظیفه خود عمل می کند و المپیک را سازماندهی می کند. آنها همچنین مراسم و برنامه هایی برای پرنسس دایانا ترتیب دادند، اما برای کسی مهم نیست که روزی چند نفر در غزه خواهند مرد. البته بدانید که خداوند کار خود را انجام می دهد. این مشکلات قطعا حل خواهد شد و موانع بر سر راه جمهوری اسلامی ایران برداشته خواهد شد.

وی افزود: تمدن شیطانی دارای سه پایه فکری است; ماتریالیسم، سکولاریسم و ​​لیبرالیسم. تمدن الهی نیز سه اصل دارد; عبادت و تقوا و اطاعت. نبرد این دو تمدن را در اربعین می توان دید. امام حسین (علیه السلام) برگزیده خداست و قرار بود مهدی امت باشد. راز سید شهادت علیه السلام این است که اگر به معرفت امام حسین علیه السلام برسیم امام زمان علیه السلام ظهور می کند.

این تهیه کننده یادآور شد: باید بتوانیم سیدالشهدا علی را از بستر اربعین بشناسیم. در اربعین تمام تلاش خود را بکنید، بگذارید معنویت در اولویت شما باشد. بدانید که امام حسین (ع) کشتی نجات است و عده ای می توانند سوار این کشتی شوند. سپس ارتباط با حضرت سیدالشهدا علیه السلام را در اولویت قرار دهید.

اسماعیلی بیان کرد: باید وارد عالم غیب شویم، جایی که رسانه های دنیا در چند دهه اخیر سعی کرده اند بگویند چنین دنیایی وجود ندارد. تمام قدرت دشمنان این است که بگویند ما خدای واحد نداریم و همه چیز را بر اساس دو یا دو نظریه علمی توضیح می دهند.

وی ادامه داد: شیطان به دنبال کشتن مردم در غزه است، این چه ربطی به شما دارد؟ با این حال معتقدیم مسیر اربعین راه مقابله با چنین افکاری است. موضوع امر به معروف و نهی از منکر کار رسانه ای است که شما انجام می دهید.

فیلمنامه نویس در پایان سخنان به بیان این مطلب پرداخت: وزن امر به معروف و نهی از منکر بسیار سنگین است. امام خمینی رحمه الله می فرمایند امر به معروف و نهی از منکر باید به گونه ای باشد که مؤثر و مؤثر باشد. باید گریه کنی تا خداوند قلمت را برکت دهد و حباب ایجاد شده توسط دنیای غرب را بشکند.

زائران اربعین به فرهنگ بومی مردم عراق توجه کنید

فاطمه کثیری، مدرس لهجه عراقی و فعال فرهنگی اربعین نیز در بخشی دیگر از جشنواره سفیران رسانه ای اربعین گفت: یکی یکی از دغدغه های اصلی زائران عدم امکان ارتباط با مردم عراق است، گفت: رشته تحصیلی من عربی بود و زمانی که به زیارت رفتم و با سوالات و انتقادات مردم عراق نسبت به ایرانی ها مواجه شدم متوجه شد که عدم امکان ارتباط ایران و عراق در ایام حج باعث ایجاد ناراحتی می شود.

وی ادامه داد: یکی یکی از دلایلی که تصمیم گرفتم گروهی را برای زبان عربی تربیت کنم دقیقاً به این دلیل بود که به نظرات مردم عراق نسبت به ما علاقه مند بودم، ما از قبل در کشور عراق مهمان هستیم و خانه هر میزبانی یک سنت دارد. این باید رعایت شود احترام بگذاریم

کثیری گفت: ما باید فرهنگ مردم عراق را بیاموزیم و به آن احترام بگذاریم، فرهنگ اربعین از دل عراق نشأت گرفته است، بنابراین نباید فرهنگ و سنت های آنها را تخریب کنیم. آنها فکر می کنند که زنان سازمان یافته ایرانی می خواهند تغییر کنند. روسری زنان عراقی. زنان ما این هدف را ندارند.

وی توضیح داد: در گفت و گوی دیگری با یکی از آقایان عراقی متوجه شدیم که زنان ایرانی از زنان ایرانی گلایه می کنند زیرا معتقدند به قول آنها حتی وقتی میهمان خانه هایشان می شوند نظر شوهر و دخترشان عوض می شود. برای ما مثال زد که ما زندگی سنتی داریم و زنان ایرانی به زنانمان می گویند چرا سرکار نمی روی، چقدر می خواهی آشپزی کنی و بچه دار شوی.

کثیری بیان کرد: یکی یکی از بزرگترین مشکلات ما در برخورد با عراقی ها، ندانستن زبان مردم عراق است، این عدم آگاهی باعث شده است که مردم عراق از برخی رفتارهای زائران شکایت کنند.

وی در پایان سخنان خود این توصیه را داشت: تا جایی که می توانید به طرف عراقی احترام بگذارید، سلام در فرهنگ عراقی بسیار دلنشین است و از هر ایرانی انتظار می رود حداقل چند کلمه عربی را یاد بگیرد و در راه استفاده کند.

هنگام پرداختن به موضوع به دنبال پیچیدگی نباشید

در بخشی دیگر از جشنواره سفیران رسانه اربعین، محسن اسلام زاده مستندساز با بیان اینکه نباید در اربعین به موضوعات عجیب و غریب پرداخته شود، تصریح کرد: به موضوع توجه کنید و دنبال پیچیدگی نباشید. وی با بیان اینکه برخی از هنرمندان و سینماگران به سوژه های بسیار ساده توجه می کنند و به دنبال سوژه های عجیب و غریب نیستند، گفت: سراغ ساده ترین سوژه ها بروید. کسانی که اهل دل هستند.

مستند “تو کی هستی؟” اربعین رو ببین با وجود گذشت ده سال، مطالعات در مورد اربعین هنوز در اوج است.

این مستندساز اضافه کرد: برای ساخت مستندهای خوب در مورد اربعین گاهی لازم است از جمعیت دور شوید. اشکالی ندارد اگر برای پیاده روی ناقص می روید، به دنبال چیزهای خوب باشید. فرد مورد نظر را پیدا کنید و به داستان او گوش دهید. به درام موضوعات توجه کنید.

وی افزود: ابتدا از خودتان اثر هنری بسازید. به صحنه دست نزنید. وقتی این کار را انجام می دهید، کمی کنجکاوتر می شوید. در انتخاب موضوع سختگیر باشید. سوژه ها باید باکره باشند. شما باید چیز جدیدی برای گفتن به مردم داشته باشید. باید به رسانه ها نگاه کرد و مردم را مستند کرد.

اسلام زاده گفت: برای یافتن موضوع عجله نکنید. فکر کن بنویس هنرمند باش موضوع را هرجا جستجو کن. داستان را با توجه به پتانسیل فرد و پتانسیل داستان تعریف کنید. بگذار مردم حرف دلشان را بزنند. از صحت تصویر و صدا اطمینان حاصل کنید.

احساس در موضوع و محتوا بسیار مهم است

علی داووی تهیه کننده برنامه در آخرین قسمت از جشنواره سفیران رسانه ای اربعین با بیان اینکه عاطفه مهمتر از عقل است گفت: تا جایی که می توانید برای عاطفه خود کار کنید، یعنی کار احساسی انجام دهید نه کار عقلانی. معجزات انبیا نیز بر اساس منطق است، قرآن کریم پر از داستان های احساسی در وصف معجزات پیامبر(ص) است، بنابراین اگر ذهن درگیر اربعین نباشد، یک پا لنگ می شود.

وی ادامه داد: محتوا مهمتر از شکل است، هر ایرانی، عراقی یا هر فردی حداقل سه وعده غذا می خورد، چقدر می توانید در این وعده با هم ارتباط برقرار کنید و به هم نزدیک شوید، یعنی غذا می تواند زبان مشترک ایجاد کند. اگر محتوای خوبی پیدا کردید

این برنامه نویس تصریح کرد: کیفیت مهمتر از کمیت است پس اگر به خانه یک عراقی رفتید و با او احساس خوبی دارید به جای رفتن به 20 خانه دیگر همین رابطه را حفظ کنید. مطمئناً در این مواقع که احساس خوبی به وجود می آید، موضوعات خوبی نیز به وجود می آید. روابط عمیق با کیفیت بهتر از کمیت است.

“پیدا کردن سوژه خیلی مهم است، اگر موضوع خوب باشد، مستند و برنامه سازی موفق است. اگر قرار است کار رسانه ای انجام دهید، سوژه شما هم باید خوب باشد.” اگر محتوای شما غنی باشد، زمان بیشتری طول می کشد تا کار کند


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا