اخبار روز

مهر تایید معاون رئیس جمهور برای حضور برخی دولتمردان سیزدهم در دولت پزشکیان / نمی گذارند بیکار باشیم / کاری به «دولت سایه» ندارم.

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، دولت وفاق یک نام است پزشکیان دولت چهاردهم را انتخاب کرده است و بر این اساس برخی انتظار دارند که دولت جدید ائتلافی از نیروهای طیف های مختلف سیاسی و حتی دولت سیزدهم باشد، ادعایی که پیش از این ناصر قوامی از چهره های اصلاح طلب مطرح کرده بود. امروز از زبان سید محمد حسینی مشاور فرهنگی و اجتماعی رئیس دولت سیزدهم به گوش می رسد.

سید محمد حسینی که چندین سال نیز نماینده مجلس بوده است، حتی درباره حضورش در دولت می گوید که پیشنهاد مستقیمی به او نشده است اما اگر رئیس دولت بخواهد می ماند.

وی که روزهای پایانی دوره مشاور رئیس جمهور را سپری می کند، از رابطه خود با دولت در سایه می گوید و تاکید می کند که با هیچ یک از اعضای کابینه رابطه نداشته و حداقل خودش هم رابطه نداشته است. رابطه با جلیلی در دوران نمایندگی وی.

در ادامه گفتگوی خبرگزاری بازتاب آنلاین با سیدمحمد حسینی مشاور فرهنگی و اجتماعی رئیس دولت سیزدهم بخوانید:

****

* آقای حسینی! برنامه شما بعد از دولت سیزدهم چیست؟ در یک سازمان فعال شوید یا …

من عضو هیأت علمی دانشگاه تهران هستم و ارتباط خود را با دانشگاه قطع نکرده ام، حتی زمانی که وزیر فرهنگ و ارشاد بودم هر ترم دو واحد تدریس می کردم، مثل دوره معاونت، کار اصلی کارکنان دانشگاه زمانی که از دانشگاه هستیم در صورت لزوم باید وارد کارهای مدیریتی شویم وگرنه علاقه ما به آموزش و ارتباط با جوانان است تا بتوانیم نیروهایی تربیت کنیم که ادامه دهنده راه باشند، البته بسیاری از نهادها، سازمان ها و نهادها. طبیعتاً انتظار داریم که در جلسات آنها شرکت کنیم و ما نظر خود را اعلام کنیم.

مثلاً هفته گذشته آقای مرندی من را به جلسه ای در فرهنگستان علوم پزشکی دعوت کردند. کارگروه سلامت در قرآن و عترت دارند که پیشنهادهای عملیاتی و اجرایی به آن ها داده ام. برخی از معتمدین حتی در جاهای مختلفی هستند که می توانیم به دوستان کمک کنیم. به دلیل شهرت ملی برای سخنرانی و پرسش و پاسخ در دانشگاه ها و مناطق مختلف دعوت شده ام. من همین چند روز پیش کرمان بودم و این هفته به مشهد می روم. یعنی ما را بیکار نخواهند گذاشت.

من تا زمانی که آنها بخواهند در دولت می مانم

*پیشنهاد آیا باید در دولت چهاردهم شرکت می کردید؟

در حال حاضر مشاور فرهنگی و اجتماعی رئیس جمهور هستم. مهر من کار را در دانشگاه دنبال می کنم اما همانطور که رهبری فرمودند موفقیت این دولت موفقیت همه و نظام است. لذا پیشنهادات و انتقادات خود را به هر نحو ممکن به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بیان خواهیم کرد تا دولت قطعا موفق شود.

*در مورد حضور در دولت چهاردهم صحبتی مطرح شد؟

بحثی در کار نبود.

*هنگام چیدمان کمد پزشکیان آیا شما

مردم با میانجی صحبت کرده اند، اما نه، فرصت با آقای پزشکیان برای صحبت در نظر گرفته نشده است.

شنیدم برخی از اعضای دولت سیزدهم در دولت چهاردهم می مانند

* با چه آژانس هایی صحبت کردید؟

افرادی که با من صحبت کردند از طرف خود پیشنهاداتی داشتند و گفتند می رویم، صحبت می کنیم. هیچ بحثی وجود ندارد. اما من آن را شنیدم پزشکیان قرار است برخی از اعضای دولت سیزدهم حدود دو یا سه نفر را در دولت چهاردهم قرار دهند.

مثلاً صحبت از تصدی پست علی آبادی به عنوان سرپرست وزارت نیرو است. وی قبلا معاون وزیر نیرو بود. اگر چنین است، این چیز خوبی است زیرا شعار این است پزشکیان حکومت وحدت ملی است و مانند اول انقلاب هیچ جناحی در حکومت وجود ندارد. در طول جنگ، هر دو طیف سیاسی در دولت حضور دارند.

*شما به حکومت وحدت ملی اشاره کردید. انتصابات تاکنون در دولت چهاردهم را چگونه ارزیابی می کنید؟

در میان گزینه های مختلف مورد بحث، پزشکیان او سعی کرده است افرادی را انتخاب کند که با سیاست های او سازگار باشند و با معیارهای کلی همخوانی داشته باشند. شاید برخی انتظار داشتند افرادی انتخاب شوند که رویکرد سیاسی سخت تری اتخاذ کنند، اما پزشکیان او افرادی مانند عارف را انتخاب کرد که اگرچه فردی سیاسی است اما فردی منطقی و معقول نیز در مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور داشت و قطعاً در راستای سیاست کلی نظام است.

پزشکیان مایل است از دیدگاه های مختلف استفاده کند

*آقای سعید جلیلی بعد از انتخابات رسما اعلام کرد که در قالب دولت سایه و حتی گاهی با تعیین دولت رقیب به حیات سیاسی خود ادامه خواهد داد و از سوی دیگر اعلام کرد که حزب تشکیل نمی دهد. نظر شما در مورد این موضوع چیست؟ آیا یک چهره است؟ آیا بهتر نیست افراد و به ویژه رقبای انتخاباتی پس از پایان انتخابات در قالب احزاب و تشکل های خاص پیشنهادات و نظرات خود را به دولت ارائه کنند؟

همه می توانند به نوعی مشکلات کشور را رصد کنند، از تحولات کشور مطلع شوند، منصفانه نظرات خود را بیان کنند و پیشنهادات خود را مطرح کنند، راه حل مشکلات را بیان کنند، این امر خوبی است، امکان این فعالیت در قالب یک رسانه یا یک حزب

البته این دوستان خود را «دولت سایه» نامیده اند، معتقدند کار کارشناسی انجام می دهند، فعال هستند و به نظر من نباید روی اسم خیلی حساس بود. بلکه باید دید کار این دوستان چه نتیجه ای دارد و آیا به صلاح کشور است یا خیر. امیدوارم رهبری در دولت باشد که نظرات و دیدگاه های مختلف را بشنود و در صورت لزوم از آنها استفاده کند. البته با این روش پزشکیان من فکر می کنم او مایل است از دیدگاه های مختلف استفاده کند.

دولت در سایه به شخص رئیس جمهور مربوط می شد

*دولت سایه در دولت سیزدهم نیز فعال بود. آیا او سپس نظرات و پیشنهادات خود را به دولت ارائه کرد یا مانع آنها شد؟

ما زیاد ارتباط نداشتیم، ظاهراً با خود آقای رئیسی ارتباط داشتند و نامه ها و پیشنهاداتی از این قبیل می فرستادند. نبود مثلا من نماینده مجلس بودم و هیچ ارتباطی با این دوستان نداشتم.

27211

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا