اخبار روز

خواص گیاه شنگ برای سلامتی و نحوه استفاده از آن

گیاه شنگ گیاهی با خواص دارویی فراوان است که از دیرباز در طب سنتی مورد استفاده قرار می گرفته است. این گیاه دارای خواص ضد عفونی کننده، ضد التهابی است و می توان از آن برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده کرد.

طبق رژیم غفاری این گیاه می باشد یکی گیاهی است علفی و چند ساله که در مناطق کوهستانی ایران و سایر نقاط جهان می روید. اگر می خواهید درباره فواید گیاه شنگ بیشتر بدانید، مطالعه این مقاله برای شما بسیار مفید خواهد بود.

مزایای استفاده از گیاه شنگ

در طب سنتی از گیاه شنگ برای درمان بیماری های مختلف استفاده می شود. از این رو این گیاه یکی یکی از بهترین گیاهان دارویی محسوب می شود. مزایای اصلی مصرف گیاه شنگ عبارتند از:

  • ضدعفونی کننده قوی
  • در برابر التهاب
  • بهبود سیستم گوارش
  • درمان کم خونی
  • درمان هموروئید
  • دافع سنگ کلیه
  • درمان صرع
  • پیشگیری از سرطان

1- خاصیت ضد عفونی کنندگی

شنگ حاوی ترکیبات ضد عفونی کننده مانند فلاونوئیدها و ساپونین ها است که می تواند به کشتن باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها کمک کند. به همین دلیل از این گیاه در طب سنتی برای درمان عفونت های مختلف مانند عفونت های گوارشی، عفونت های پوستی و عفونت های مجاری ادراری استفاده می شود.

2- خاصیت ضد التهابی ماسه

این گیاه همچنین حاوی ترکیبات ضد التهابی مانند فلاونوئیدها و اسید سالیسیلیک است که می تواند به کاهش التهاب کمک کند. به همین دلیل از شنگ اغلب در طب سنتی برای درمان بیماری های التهابی مانند آرتریت، نقرس و کولیت استفاده می شود.

3- بهبود دستگاه گوارش

خوردن این گیاه می تواند به تحریک تولید آنزیم های گوارشی کمک کند. به همین دلیل از این گیاه در طب سنتی برای درمان مشکلات گوارشی مانند یبوست، سوء هاضمه و نفخ استفاده می شود. این گیاه همچنین می تواند معده را تقویت کرده و زخم معده و اثنی عشر را درمان کند.

اگر از مشکلات گوارشی رنج می برید، مصرف این گیاه می تواند در درمان این مشکل به شما کمک زیادی کند.

4- درمان کم خونی

از دیگر فواید استفاده از گیاه شنگ می توان به درمان کم خونی اشاره کرد. به عبارتی می توان گفت شنگ حاوی مقادیر زیادی آهن است که برای تولید گلبول های قرمز ضروری است. به همین دلیل اغلب برای درمان کم خونی استفاده می شود.

خواص گیاه شنگ برای سلامتی و نحوه استفاده از آن

5- درمان بواسیر

تحقیقات متخصصان طب سنتی نشان می دهد کسانی که مصرف گیاه شنگ را در رژیم غذایی خود قرار می دهند کمتر در معرض خطر ابتلا به هموروئید قرار دارند. پودر این گیاه نیز می تواند در درمان این عارضه مفید باشد. بنابراین اگر می خواهید از این گیاه برای درمان بواسیر استفاده کنید، بهتر است قبل از مصرف با متخصص تغذیه مشورت کنید.

6- دفع سنگ کلیه

اگر از سنگ کلیه و سایر بیماری های کلیوی رنج می برید، مصرف شنگ بسیار مفید است. این گیاه به دلیل فواید فراوانی که در دفع سنگ کلیه دارد، توانسته در طب سنتی جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص دهد.

7- درمان صرع

برخی از مطالعات نشان داده اند که شنگ ممکن است به درمان صرع کمک کند. اما اگر قصد استفاده از این گیاه فوق العاده را دارید، لازم است با متخصصین طب سنتی و تغذیه مشورت کنید تا بهترین برنامه درمانی برای شما در نظر گرفته شود.

8- کاهش خطر ابتلا به سرطان

اگر سابقه خانوادگی سرطان دارید، شانس ابتلا به این بیماری بیشتر از سایر افراد است. اما جای نگرانی نیست زیرا با تغییر رژیم غذایی می توانید شانس سلامتی خود را افزایش دهید.

گیاه شنگ یکی از بهترین گیاهانی است که می تواند در درمان سرطان و همچنین پیشگیری از سرطان موثر باشد.

مقاله پیشنهادی: رژیم غذایی برای پیشگیری از سرطان

نحوه استفاده از شنگ در طب سنتی

یکی یکی از مهم ترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد پیش می آید نحوه مصرف گیاه شنگ است.

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که ماسه را می توان به صورت تازه یا خشک مصرف کرد. می توانید از برگ ها به صورت خام یا پخته برای مصرف تازه استفاده کنید. برای مصرف خشک شنگ می توانید آن را به صورت چای یا پودر میل کنید

طرز تهیه چای

اگر علاقه زیادی به نوشیدن چای دارید، افزودن چای شنگ به رژیم غذایی می تواند گزینه خوبی باشد. برای تهیه چای شنگ، یک قاشق غذاخوری برگ خشک شنگ را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و 10 دقیقه دم کنید. سپس چای را صاف کرده و بنوشید.

طرز تهیه پودر

یکی یکی از مهم ترین سوالاتی که ممکن است برای هر فردی پیش بیاید این است: پودر ماسه چگونه ساخته می شود؟

در پاسخ باید بگوییم که برای تهیه پودر شنگ باید برگ های خشک این گیاه را تبدیل به پودر کنید. سپس می توانید از این پودر به عنوان ادویه در غذا یا به عنوان پودر برای تهیه چای استفاده کنید.

موارد منع مصرف شن و ماسه

زنان باردار و شیرده از مصرف این گیاه خودداری کنند. هرکسی که بعد از مصرف دچار آلرژی یا واکنش های گوارشی می شود حتما باید با پزشک متخصص مشورت کند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا