اخبار روز

رنسانس نیروی هوایی عراق پس از سقوط صدام حسین؛ بازسازی با حمایت آمریکا (+عکس)

کلمه فرانسوی “رنسانس” از کلمه ایتالیایی “rinascita” به معنای “تولد دوباره” گرفته شده است. «رنسانس» علاوه بر کاربرد اولیه آن در اشاره خاص به دوره‌ای از تاریخ اروپای غربی که نشان‌دهنده گذار از قرون وسطی به مدرنیته است، به معنای کلی‌تر نیز به معنای «تجدید زندگی، انرژی، علاقه و غیره» است.

به گزارش روزیاتو، نیروی هوایی عراق نیز در دوران پس از صدام حسین یک رنسانس کامل را تجربه کرد. این نیرو در زمان صدام حسین بسیار مترقی بود و جنگنده های بسیار مدرن به ویژه از شوروی دریافت می کرد.

اما پس از جنگ با ایران، حمله به کویت و جنگ اول خلیج فارس، نیروی هوایی عراق به شدت تضعیف شد و در جریان حمله آمریکا به عراق که منجر به سرنگونی صدام حسین شد، بخش باقی مانده از این نیرو منهدم شد. ، و بسیاری از Luftwaffe نابود شد.

این در حالی است که در سال های اخیر و به دنبال ظهور داعش با کمک آمریکا، نیروی هوایی عراق دوره بازسازی را پشت سر گذاشته است که مهم ترین آن معرفی جنگنده های آمریکایی F-16 بود.

رنسانس نیروی هوایی عراق پس از سقوط صدام حسین؛ بازسازی با حمایت آمریکا

در حالی که F-16 قطعاً پرچمدار واقعی رنسانس نیروی هوایی عراق پس از صدام است، این تنها هواپیمای جنگنده ای نیست که در این تولد مجدد نقش داشته است. علاوه بر F-16، هواپیماهای نظامی دیگری نیز وجود دارند که به این نیرو کمک کردند تا در طول جنگ سرد از جنگنده های شوروی دور شود (مانند میگ-23 “فلاگر”، میگ-25 “فاکس بات” و میگ-29. ). “نقطه محوری.”

رنسانس نیروی هوایی عراق پس از سقوط صدام حسین؛ بازسازی با حمایت آمریکا

کاروان رزمی سسنا AC-208

قبل از ورود F-16 یا حتی دومین پرنده جنگی این لیست به عراق، این هواپیما بود که نیروی هوایی عراق را قادر ساخت تا با گروه تروریستی داعش بجنگد. وقتی نام سسنا را می شنوید، معمولاً به فکر جت های جنگنده نمی افتید، اما به قول معروف، “زمان های ناامید کننده اقدامات ناامیدکننده را می طلبد”، پیچشی در شعار نظامی “Adapt, Tinker and Win”.

وب سایت Air Technology (AT) بیان می کند:

کاروان رزمی AC-208 یک هواپیمای تهاجمی سبک است که توسط شرکت دفاعی و هوافضای ایالات متحده Alliant Techsystems (ATK) ساخته شده است. یکی این توسط شرکت های تابعه Northrop Grumman تولید می شود. سسنا 208 کاروان یک هواپیمای مسافربری و کاربردی است که در دهه 1980 ساخته شد. ATK نسخه رزمی سسنا 208 را با قابلیت های جاسوسی، نظارت و نظارت توسعه داده است.

رنسانس نیروی هوایی عراق پس از سقوط صدام حسین؛ بازسازی با حمایت آمریکا

این هواپیما به عنوان یک هواپیمای ضد شورش (COIN) تبدیل شده از یک هواپیمای باری / شناسایی عمل می کند. همراه با Embraer A-29 Super Tucano که توسط فرماندهی عملیات ویژه نیروی هوایی ایالات متحده (AFSOC) استفاده می شود.

این نشان می دهد که حتی در عصر امروزی جنگنده های رادارگریز نسل پنجم، هواپیماهای ملخی تک موتوره همچنان نقش مهمی در عملیات های رزمی خط مقدم دارند. نیروی هوایی عراق حداقل دو فروند AC-208 دارد. حداکثر سرعت کروز در کاروان بزرگ سسنا تقریباً 342 کیلومتر در ساعت است.

این هواپیما حتی در آهنگ رسمی “یا ستار”، آهنگی انگیزشی برای نبرد ارتش عراق علیه داعش، که توسط خواننده پاپ عراقی احمد جواد (متولد 1985) خوانده شده است، به طور خلاصه ظاهر می شود. در ساعت 3:43 بامداد (با دقت نگاه کنید) این هواپیما شلیک می کند یکی موشک های مرگبار جهنم خود را خواهید دید.

رنسانس نیروی هوایی عراق پس از سقوط صدام حسین؛ بازسازی با حمایت آمریکا

خلبانان عراقی کاروان خود در انهدام اهداف زمینی داعش کاملاً ماهر بودند و حتی پس از عملیاتی شدن رسمی دو هواپیمای بعدی در لیست به این کار ادامه دادند. متأسفانه در 16 مارس 2016 حداقل یک سسنا نیروی هوایی عراق در حین انجام مأموریت جنگی علیه داعش در نزدیکی کرکوک سقوط کرد.

توضیح رسمی دولت عراق برای سرنگونی این هواپیما «یک مشکل فنی» بود، در حالی که دستگاه تبلیغاتی داعش مدعی شد که خود هواپیما را با شلیک ضد هوایی 57 میلی متری ساقط کرده است. علت واقعی هرچه که باشد، هر سه خدمه آن هواپیما در این حادثه جان باختند.

رنسانس نیروی هوایی عراق پس از سقوط صدام حسین؛ بازسازی با حمایت آمریکا

آئرو چک L-159 ALCA

حداقل یکی متحدان آمریکا در ناتو، به ویژه جمهوری چک، تصمیم گرفتند در رنسانس نیروی هوایی عراق پس از صدام نقشی ایفا کنند. هواپیمای اضافه شده در این مورد L-159، یک جنگنده سبک مادون صوت و هواپیمای آموزشی است که توسط شرکت Aero Vodochody (مستقر در فرودگاه Vodochody در بخش شرقی پراگ در شهرداری‌های Voduchody و Udolna) توسعه و تولید شده است. این احتمال وجود دارد که کپی از هواپیمای ال-۳۹ آلباتروس ساخت همین شرکت باشد.

ALCA اولین پرواز خود را در 4 آگوست 1997 انجام داد و در آوریل 2000 وارد خدمت نیروی هوایی چک شد. در اوایل سال 2015، عراق قرارداد خرید 14 فروند هواپیمای L-159 متشکل از 12 فروند L-159A (نوع تک سرنشین) و دو L-159T1 (نوع دو سرنشینه) را امضا کرد. بر اساس اسناد موجود، نیروی هوایی عراق تا سال 2024 حدود 10 فروند از این هواپیماها را در اختیار خواهد داشت.

رنسانس نیروی هوایی عراق پس از سقوط صدام حسین؛ بازسازی با حمایت آمریکا

مشخصات L-159A عبارتند از:

حداکثر سرعت 936 کیلومتر در ساعت (0.758 ماخ)
پیروزی نبرد 565 کیلومتر
سقف پرنده 43300 فوت (13200 متر)
سرعت صعود 12200 فوت در دقیقه (62 متر در ثانیه)
مهمات توپ: حداکثر 3 فنجان توپ 2 × 20 میلی متر ZVI PL-20 Plamen
نقاط اتصال: در مجموع 7 نقطه اتصال: سه مورد در زیر هر بال (ستون‌های اتصال خارجی فقط برای موشک‌های AAM) و یکی در زیر بدنه، تا 2340 کیلوگرم مهمات را پشتیبانی می‌کند.
موشک ها: غلاف راکت LAU-5002، هر کدام 6 راکت 70 میلی متری CRV7
غلاف راکت LAU-5003 که هر کدام 19 راکت 70 میلی متری CRV7 را حمل می کند.
موشک ها: هوا به هوا: AIM-9L/M Sidewinder، AIM-120 AMRAAM (قابل اتصال اما در دسترس نیست)
موشک های هوا به سطح: AGM-65 Maverick
بمب ها: انواع بمب های هدایت شونده لیزری و غیر هدایت شونده
مهمات ضربه ترکیبی CBU-87
بمب های مارک 82
بمب های مارک 83
GBU-12 Paveway II
GBU-16 Paveway II

وی در رابطه با اثربخشی این پرنده جنگی در اختیار نیروی هوایی عراق، در مقاله ای به قلم انور حمد امین، ژنرال وقت نیروی هوایی عراق در نوامبر 2017 می گوید:

الکا نقش مهمی در شکست داعش داشت. او به عنوان بخشی از نیروهای رزمی ما همراه با کاروان های سسنا 208، سو-25 و اف-16 در ماموریت های رزمی در شمال و شمال غرب پرواز کرد. عراق در آزادسازی مناطقی مانند فلوجه، رمادی، راوه، تلعفر، ناویجه و موصل مشارکت داشت.

رنسانس نیروی هوایی عراق پس از سقوط صدام حسین؛ بازسازی با حمایت آمریکا

در این مقاله همچنین اشاره شد که اولین ماموریت رزمی ALCA IQAF در 12 ژوئن 2016 انجام شد، زمانی که دو پرنده جنگی که هر کدام دو بمب Mk82 حمل می کردند، به اهداف داعش حمله کردند و هر چهار بمب با موفقیت بر روی اهداف پرتاب شد.

نکته این است که سخنان ژنرال امین نشان می دهد که نیروی هوایی عراق همه جنگنده های شوروی دوران صدام را از دست نداده است و آمارها نشان می دهد که این کشور هنوز 21 فروند جنگنده سوخوی Su-25 “Frogfoot” در ناوگان خود دارد.

رنسانس نیروی هوایی عراق پس از سقوط صدام حسین؛ بازسازی با حمایت آمریکا

F-16 فایتینگ شاهین

اولین دو فروند F-16 نیروی هوایی عراق در ژوئن 2015 در پایگاه هوایی بلد فرود آمدند که باعث خوشحالی سربازان عراقی مستقر در آنجا شد.

بر اساس آمار WDMMA، در مجموع 26 جنگنده F-16IQ در ناوگان رزمی نیروی هوایی عراق وجود دارد. دو نفر از آنها در سال 2021 در تصادفات گم شدند. جوزف تروتیک در مقاله ای در ماه مه 2023 برای The Warzone به گزارش اطلاعاتی ایالات متحده در مورد این جنگنده ها اشاره می کند:

بر اساس این گزارش، «اف-16های عراقی همچنان قابل اعتمادترین سکوی شیلک هستند که عراق از 1 ژانویه تا 31 مارس هیچ هلیکوپتر تهاجمی Mi-28 یا Mi-35 ساخت روسیه و همچنین هیچ هلیکوپتر ساخت چینی ندارد». -4 پهپاد یا هواپیمای تهاجمی سبک L-159 ساخت چک برای حملات حداقل علیه داعش استفاده شده است. 2023.

رنسانس نیروی هوایی عراق پس از سقوط صدام حسین؛ بازسازی با حمایت آمریکا

توان عملیاتی ناوگان 34 فروندی F-16IQ عراق – ترکیبی از نسخه های تک و دو سرنشینه – 66 درصد است و نیروی هوایی عراق می تواند ماموریت های هوا به زمین کافی را با قطعات و پرسنل فعلی انجام دهد. در ادامه این گزارش آمده است: هواپیماهای ساخت روسیه در ناوگان نیروی هوایی عراق به دلیل در دسترس نبودن قطعات یدکی به دلیل تحریم های مربوط به جنگ اوکراین در وضعیت نامناسبی قرار دارند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا