اخبار روز

این جنگنده سوئدی تنها هواپیمایی است که پرنده جاسوس معروف آمریکایی را به زانو درآورده است (+ عکس)

جنگنده ها سرنوشت نظامی هر کشوری را تعیین می کنند و بنابراین برای دولت ها بسیار مهم هستند. آمریکا، روسیه و اسرائیل همیشه به هواپیماهای جنگنده خود می بالند و با انواع جت های قدرتمند و پیشرفته دشمنان خود را به وحشت انداخته اند.

به گزارش روزیاتو، امروز تصمیم گرفتیم نگاهی به جنگنده ساب JA-37 بیندازیم که توانست برای اولین بار پرنده سیاه آمریکایی را بترساند!

ماجرای زانو افتادن پرنده سیاه آمریکا چیست؟

SR-71 Blackbird که در دوران جنگ سرد معرفی شد، سریع ترین هواپیمای نظامی تاریخ است که می تواند به سرعت 3 ماخ برسد. با وجود سرعت باورنکردنی و تجهیزات هوایی پیشرفته، تنها یک جت جنگنده توانسته است به آن حمله موشکی کند و آن چیزی نیست جز ساب JA-37.

بلک برد آمریکایی قرار بود بر فراز دریای بالتیک پرواز کند و به همین دلیل بارها توسط جت های ویگان سوئدی رهگیری شد. (رهگیری این جنگنده مهارت و برنامه ریزی استثنایی خلبانان سوئدی را نشان می دهد.) در سال 1987 یک جنگنده ویگان به یک بلک برد آمریکایی که دچار انفجار موتور شده بود کمک کرد و آن را به آلمان غربی آورد و تعامل بی نظیری با آن ایجاد کرد. یک هواپیمای نمادین ساخته شد.

این جنگنده سوئدی تنها هواپیمایی است که پرنده جاسوس معروف آمریکایی را به زانو درآورده است

چرا ساب 37 واگن مهم است؟

سریع ترین هواپیمایی که تاکنون پرواز کرده است، سال ها پیش بازنشسته شد. هنگامی که SR-71 Blackbird ساخت آمریکا در طول جنگ سرد معرفی شد، فناوری های الکترونیکی و اویونیک نوآورانه آن، آن را به شاهکاری تبدیل کرد که تا به حال دیده نشده بود.

حتی با در نظر گرفتن جنگنده های پیشرفته و قدرتمندی مانند F-22 Raptor و F-35 Lightning، بلک برد با قابلیت ماخ 3.0 غیرقابل جایگزین و مهم باقی می ماند. تنها هواپیمای جنگنده ای که توانست موشک SR-71 Blackbird را هدف قرار دهد، جت جنگنده ساب 37 سوئدی است.

این جنگنده سوئدی تنها هواپیمایی است که پرنده جاسوس معروف آمریکایی را به زانو درآورده است

نحوه مواجهه جنگنده سوئدی با پرنده سیاه

در طول جنگ سرد، جنگنده های SR-71 وظیفه داشتند با همان الگوی ثابت بر فراز دریای بالتیک به نام مسیر “بالتیک اکسپرس” پرواز کنند. در آن زمان نیروی هوایی سوئد به سکوی ساب J-35F مجهز شد. این جنگنده قدیمی توانایی مقابله با پرنده سیاه آمریکایی ها را دارد نبود اما جانشین آن، Sub-J 37 Wigan، مجهز به سیستم های اویونیک پیشرفته تری بود که آن را قادر می ساخت SR-71 Blackbird را رهگیری کند.

در مقایسه، سرعت بلک برد 3.0 ماخ بود، در حالی که جنگنده سوئدی به حدود 2.1 ماخ رسید، اما با وجود این فاصله عملکرد، خلبانان سوئدی با تجربه توانستند با برنامه ریزی دقیق به یک بلک برد دست یابند. یکی خلبانان سابق JA-37 نیروی هوایی سوئد اظهار داشتند:

در مجموع توانستم 5 بار SR-71 Blackbird را با موفقیت رهگیری کنم که همه آنها را می توان موفقیت آمیز توصیف کرد. چندین بار چک کردم تا مطمئن شوم در جای درستی هستم. من موفق بودم یکی من روی آنها قفل کردم اما شلیک نکردم و فقط از کنار هم رد شدیم و فقط تماس بصری برقرار کردیم.

ساب 37 واگن ناجی پرنده سیاه شد

در هر صورت، این اولین رهگیری موفقیت آمیز یک جنگنده بلک برد بود، اما شایان ذکر است که خلبانان آمریکایی سعی نکردند از واگن هایی که هواپیماهای دوستانه محسوب می شدند، اجتناب کنند. با این حال، مهارت و نبوغ خلبانان سوئدی شایسته تحسین است.

تقابل واگن و بلک برد بار دیگر در سال 1987 خبرساز شد. در طول پرواز، SR-71 Blackbird دچار انفجار موتور شد و مجبور شد با یک ماشین پشتیبانی فرود بیاید. نیروی هوایی سوئد بلافاصله دو هواپیمای برنامه ریزی شده خود را برای کمک به پرنده سیاه می فرستد و در نهایت با حمایت هواپیماهای سوئدی به سلامت به مقصد می رسند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا