اخبار روز

بایدن دوچرخه ثابت سوار می شود. تلاش برای احیای مذاکرات دوحه

در حالی که تیم امنیت ملی و سیاست خارجی آمریکا با اهداف انتخاباتی در تلاش برای احیای مذاکرات آتش بس در غزه است، متحدان واشنگتن در منطقه به ویژه رژیم صهیونیستی علاقه ای به از سرگیری این مذاکرات ندارند و اهدافی متفاوت از این هدف را دنبال می کنند.

به گزارش تسنیم، از دیدگاه حزب دموکرات آمریکا، دولت بایدن تاسی با توجه به لزوم پایان دادن به جنگ غزه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در تلاش برای دستیابی به این هدف است.

با توجه به سبد انتخاباتی مهاجران و رنگین پوستان و فضای ضد صهیونیستی که در میان جوانان و دانشجویان آمریکایی شکل گرفته است، دموکرات های آمریکایی علاقه ای به دیدن جنایات بی رویه متحد استراتژیک خود اسرائیل در بحبوحه کارزار انتخاباتی غزه ندارند. منجر به از دست دادن آرای خود شود.

استراتژی دولت بایدن برای دستیابی به این هدف، اعمال فشار سیاسی و رسانه ای همزمان بر بازیگران مختلف برای احیای میز مذاکره در قاهره یا دوحه است. بیان این راهبرد دولت بایدن مذاکرات پاریس و سپس مذاکرات قاهره بود که هر بار به دلیل موانع رژیم صهیونیستی به ویژه نتانیاهو این تلاش ها ناکام ماند.

آخرین دور این مذاکرات ماه گذشته در دوحه انجام شد و در حالی که همه طرف ها درباره دستیابی به توافق صحبت می کردند، در آخرین لحظه نمایندگان رژیم صهیونیستی شرایط جدیدی از جمله ادامه حضور در دوحه نتساریم را مطرح کردند. محور، غزه که به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شد، شکست خورد.

اگرچه در داخل رژیم صهیونیستی در این زمینه اختلاف نظر وجود دارد و برخی از بازیگران سیاسی خواستار انعطاف مذاکره کنندگان اسرائیلی برای آزادی اسرای صهیونیستی هستند، اما نتیجه موضع تل آویو نشان از تلاش برای تحقق این ادعاست. نابودی حماس به جای آزادی زندانیان این رژیم.

حمله به حومه بیروت و ترور اسماعیل هنیه دو اقدام دیگر رژیم صهیونیستی بود که به گفته دولت بایدن با برنامه های انتخاباتی حزب دمکرات در تضاد بود و از این رو انتقادات جدی اعضای این حزب را نسبت به رژیم صهیونیستی برانگیخت. سیاسی تل آویو سیاست در آستانه انتخابات.

دموکرات ها به آخرین اقدامات دولت نتانیاهو از این منظر می نگرند که نخست وزیر رژیم صهیونیستی تلاش می کند تا تنش ها را تشدید کند تا شانس پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را افزایش دهد. این در حالی است که پیش از این گزارش هایی منتشر شده بود که نشان می داد دولت نتانیاهو مخفیانه از ستاد انتخاباتی ترامپ حمایت می کند.

با تمام این اوصاف دولت بایدن به بهانه تحت کنترل درآوردن تنش در منطقه غرب آسیا وارد میدان می شود تا با کاهش تنش و احیای مذاکرات به اهداف انتخاباتی خود دست یابد. برای رسیدن به این هدف، واشنگتن بر بازیگران برای بازگشت به میز مذاکره فشار می آورد. اما مشکل اینجاست که این فشار هنوز به نتیجه نرسیده است.

از یک سو، چند روز پس از ترور اسماعیل هنیه، رژیم صهیونیستی هیئتی را به قاهره فرستاد که بازتاب رسانه ای آن حاکی از بی نتیجه ماندن مذاکرات بود. رسانه های صهیونیستی علیه نتانیاهو مدعی شدند که او مذاکرات برای آزادی اسرای اسرائیلی را با شرایط و ضوابط عجیبی به بن بست رسانده است.

از سوی دیگر آمریکایی ها قطر را برای میزبانی از دور جدید مذاکرات توافقنامه تبادل زندانیان تحت فشار قرار داده اند که محمد بن عبدالرحمن، نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر در اولین واکنش به ترور اسماعیل هنیه تاکید کرد. چگونه با طرف مذاکره کننده مذاکره کنیم؟ آیا او طرف مقابل را به قتل رسانده، آیا او مذاکره کرده است؟ دوحه از سوی آمریکا تحت فشار است و به نظر می رسد این کشور هیچ علاقه ای به مشارکت رژیم صهیونیستی در مذاکرات ندارد و معتقد است تل آویو به دنبال پایان دادن به جنگ نیست.

همچنین در طرف فلسطینی نیز تحول مهمی رخ داده و به نظر می‌رسد با شهادت اسماعیل هنیه، روند مذاکرات دشوارتر شده و صهیونیست‌ها بر سر میز مذاکره با سرسخت‌ترین نیروهای حماس مواجه شده‌اند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا