اخبار روز

تاثیر این غذای گران قیمت بر روحیه شما!

به نظر می رسد عصاره زعفران علائم افسردگی تحت بالینی را در افراد سالم بهبود می بخشد و همچنین ممکن است به افزایش مقاومت در برابر ایجاد اختلالات روانپزشکی مرتبط با استرس کمک کند.

یکی از جمله مشکلات اساسی بهداشتی که با وجود پیشرفت تکنولوژی و امکانات در حال افزایش است، مشکلات و اختلالات مرتبط با سلامت روان است. این اختلالات طیف وسیعی از علائم را در بر می گیرند و نام های مختلفی برای آنها در نظر گرفته شده است، اما ارتباط نزدیکی با هم دارند. به عنوان مثال، اضطراب، استرس و خلق و خوی ضعیف ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و می توانند به علائم افسردگی کمک کنند.

درمان اختلالات روانی یک درمان چند بخشی است که شامل دارودرمانی، روان درمانی و تغییر سبک زندگی است.

به گزارش ایسنا، راه حل های موثر غیردارویی برای کنترل این اختلالات شامل خواب کافی و منظم، فعالیت بدنی مناسب، تغییرات رژیم غذایی، روان درمانی و برخی داروهای گیاهی موثر است. در میان راه حل های غیر دارویی برای بهبود علائم خلقی تحت بالینی و مقاومت در برابر استرس، محصولات طبیعی مانند زعفران اثرات مثبتی در کنترل افسردگی اساسی نشان داده اند. از این رو مطالعه ای با هدف بررسی اثربخشی 8 هفته مکمل غذایی با 30 میلی گرم عصاره استاندارد شده زعفران بر بهزیستی هیجانی بزرگسالان سالم مبتلا به اختلالات خلقی و اضطراب تحت بالینی انجام شد. این مطالعه بر اساس یک طرح تصادفی دوسوکور است که در آن 56 مرد و زن سالم (18 تا 54 سال) به مدت 8 هفته عصاره زعفران یا دارونما دریافت کردند.

به گفته دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، اثرات مزمن زعفران بر اضطراب روانی، استرس و احساسات افسردگی با استفاده از پرسشنامه POMS اندازه گیری شد. سطح کروستین در ادرار نیز اندازه گیری شد. شرکت کنندگانی که عصاره زعفران دریافت کردند، در پایان مطالعه نمرات افسردگی کمتر و روابط اجتماعی بهتری را گزارش کردند.

سطوح کروستین ادراری با مصرف مکمل زعفران به طور معنی داری افزایش یافت و با تغییرات در نمره افسردگی همبستگی داشت. به نظر می رسد عصاره زعفران علائم افسردگی تحت بالینی را در داوطلبان سالم بهبود می بخشد و ممکن است به افزایش مقاومت در برابر ایجاد اختلالات روانپزشکی مرتبط با استرس کمک کند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا