اخبار روز

مقاومت مالکان در برابر 25 درصد افزایش اجاره / 50 درصد افزایش اجاره و قراردادهای مخفیانه

سقف 25 درصدی اجاره بها برای ساماندهی بازار اجاره مسکن از یک ماه و نیم پیش اجرایی شد، اما تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از قراردادها با این قانون مطابقت ندارد و در برخی مناطق اجاره بهای آپارتمان 50 درصد افزایش یافته است.

به گزارش میزان، از اردیبهشت ماه در سال 1403 که قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن تصویب و به دولت ابلاغ شد، برنامه ریزی برای بهبود وضعیت بازار اجاره مسکن در دستور کار دولت قرار گرفت و مقرر شد این قانون افزایش مسکن را در پی داشته باشد. اجاره با تعیین سقف اجاره آپارتمان توسط مشاوران املاک غیرمجاز نظارت می شود.

بر اساس قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره، شورای عالی مسکن موظف است در مواقعی که تورم کل سالانه از 30 درصد بیشتر شود، سقف افزایش حداکثر اجاره بها را 50 تا 100 درصد تورم کل سالانه تعیین کند. .

در حالی که دولت افزایش اجاره بها را از تابستان امسال تا سقف 25 درصد نسبت به سال قبل تصویب کرد، تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از قراردادها با این قانون مطابقت ندارند.

در همین زمینه، داود بیگی نژاد، نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران، درباره تاثیر تعیین سقف اجاره بها بر بازار گفت: نرخ سود اجباری در بیشتر موارد تاثیر مثبتی بر بازار داشته است، اما نه. در برخی موارد به عنوان یک مسکن عمل می کند و می تواند بازار را کنترل کند. اما قطعا بازار به سمتی می رود که باید نیازهای مردم برآورده شود.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران با اشاره به اینکه قانون جدید کنترل بازار اجاره آینده رابطه مالک و مستاجر را به خطر می اندازد گفت: با این قانون مستاجر می تواند تا 5 سال اقامه دعوی کند. در نهایت منجر به تشکیل پرونده جدیدی در قوه قضائیه و مجرم شناخته شدن افراد می شود.

بیگی نژاد ادامه داد: طبق آمار رسمی کشور قیمت اجاره در خرداد 1403 نسبت به مدت مشابه سال قبل 47 درصد رشد داشته است، و چگونه می‌توان به رقم سقف اجاره‌ای رسید که تقریباً نصف میانگین ارقام بازار اجاره باشد؟

وی با اشاره به اینکه مالکان آمادگی ندارند ملک خود را با افزایش 25 درصدی اجاره کنند، عنوان کرد: میزان اجاره بها در برخی مناطق تا 50 درصد افزایش یافته است.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران ادامه داد: طبق قانون مشاوران املاک نباید با نرخ بالای 25 درصد قرارداد اجاره ببندند و در این راستا شاهد انعقاد قراردادهای سری هستیم که می تواند. مشکلاتی ایجاد کند.

به گفته بیگی نژاد، قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن وظایف برنامه ریزان حوزه مسکن را بر دوش مالکان قرار داد و سختگیری شدیدی در بین مشاوران املاک مشاهده شد.

وی در خصوص نقش سپرده مسکن در کنترل بازار اجاره گفت: اگر اقدامات قبلی وزارت شهرسازی در حوزه مسکن موثر بود، با افزایش بیش از 50 درصدی اجاره بها در تهران مواجه نمی شدیم.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا