اخبار روز

کمال بر تقویت آگاهی و دانش مالیاتی فعالان اقتصادی کیش تاکید کرد

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین از کیش، در نشستی با حضور رئیس حسابرسی مالیاتی سازمان منطقه آزاد کیش و علی اصغر کمالی خبرنگار خبرگزاری بازتاب آنلاین در کیش، 17 نفر حضور یافتند. مرداد و روز خبرنگار و قدردانی از همراهی خوب تمامی اصحاب رسانه در جزیره کیش بر لزوم تقویت آگاهی و دانش مالیاتی فعالان اقتصادی کیش تاکید کرد و گفت: حساسیت ویژه ای نسبت به موضوع آموزش دارم چرا که متاسفانه من یکی هستم که حساسیت خاصی دارم.» یکی یکی از مشکلاتی که من در جزیره کیش به آن توجه کرده ام، بی توجهی به آموزش و اطلاع رسانی برای مودیان و فعالان اقتصادی است و واقعاً به وضوح می بینیم که اکثر مودیان مالیاتی به ویژه اشخاص حقیقی به دلیل عدم آگاهی و آشنایی کافی این کار را انجام می دهند. موضوعات مالیاتی (منجر به انباشت پرونده در رویه مالیاتی) با برنامه ریزی های خوب انجام شده هم به سازمان منطقه آزاد کیش و هم جامعه بازاریان و تجار جزیره برای تعامل سازنده با فعالان اقتصادی. در نظر داریم در طول سال و به صورت متوالی جلسات آموزشی ویژه ای را در خصوص اعمال آخرین قوانین و مقررات مالیاتی و سایر موضوعات مرتبط با جامعه بازاریان و تجار و سایر جوامع و فعالان اقتصادی کیش برگزار کنیم.

رئیس حسابرسی مالیاتی سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه بر موضوع آموزش تاکید کرد و افزود: در طی مراحل صدور مجوز فعالیت اقتصادی، هم سازمان منطقه آزاد کیش و هم جامعه بازاریان و کسبه یا سایر جوامع که نیاز به درخواست و سایر شرایط دارند، فعالان تجاری باید حداقل 2 تا 3 ساعت در آموزش مالیاتی شرکت کنند تا مودیان از حقوق و وظایف خود مطلع شوند.

کمالی تصریح کرد: ما همواره تمامی دستورالعمل ها و دستورالعمل ها را به صورت شفاف به تمامی جوامع اعم از جامعه بازاریان، باشگاه داران، کترینگ ها، هتلداران و غیره ابلاغ کرده ایم، زیرا بیشترین تلاش ما در جزیره کیش این است که همه ما را با هم آموزش دهیم و در این زمینه مجدانه تلاش کنیم. آموزش و گسترش دانش مالیاتی زیرا مردم و فعالان کسب و کار در صورت بی اطلاعی و ناآگاهی نسبت به این مسائل متضرر خواهند شد و ما آمادگی خود را برای حمایت از تمامی جوامع و حتی بخش های خاص برای پاسخگویی به این مسائل با ارائه آموزش و میز خدمت اعلام کرده ایم.

مدیر حسابرسی مالیاتی سازمان منطقه آزاد کیش همچنین در پاسخ به این سوال که آیا درآمد حاصل از منابع مالیات بر ارزش افزوده شهری و شهرستانی مشترک در سراسر کشور به حساب شرکت آب، ساختمان و خدمات جزیره کیش در شهرداری کیش واریز می شود؟ یا نه؟ و در صورتی که قبلاً برای اطلاع شهروندان کیش در سال های اخیر واریز شده است، گفت: مبالغ دریافتی از مالیات بر ارزش افزوده در سایر مناطق کشور به شهرداری ها و شهرستان ها واریز می شود اما همانطور که در حال انجام است. جزیره کیش شهرداری خود را ندارد و معمولاً به شرکت ساختمانی و خدمات پرداخت می شود. در سال 1402 دو برابر سال 1401 پرداخت کردیم و در سال جاری 1403 تاکنون توانسته ایم حدود سه برابر سال های گذشته پرداخت کنیم که قطعا برای شرکت عمران و خدمات بسیار خوب است. درآمد کردها در بحث ساخت و ساز و شهرک سازی است.

کمالی همچنین در پاسخ به این سوال که فعالان اقتصادی جزیره کیش باید شرایط بهره مندی از معافیت های مالیاتی را داشته باشند و همچنین چند درصد از فعالان اقتصادی از پرداخت مالیات معاف هستند و چند درصد آنها ملزم به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند. وی افزود: در قانون از مالیات های مستقیم معافیت کلی داریم، یعنی به طور کلی هر شخص حقیقی که طبق ماده 101 اظهارنامه می کند، صرف نظر از اینکه مجوز داشته باشد یا نداشته باشد، در هنگام اظهارنامه اقدام می کند. این وضعیت معافیت و در مناطق آزاد به استناد ماده 13، به عنوان مناطق آزاد، در صورتی که فعال اقتصادی دارای مجوز از سازمان منطقه آزاد باشد، طبق اظهارنامه مالیاتی سالانه خود تا 20 سال از پرداخت مالیات معاف است. .

مدیر حسابرسی مالیاتی سازمان منطقه آزاد کیش در خصوص تعداد معافیت ها و اظهارنامه ها در سال جاری گفت: اکثر آنها در ماده 13 معاف هستند مانند مناطق آزاد معاف و سایر مودیان مشمول هستند و بیشتر اشخاص حقیقی مشمول هستند. بدلیل عدم آگاهی از تکالیف و حقوق 27 درصد پرونده ها مورد رسیدگی قرار گرفت که پس از رسیدگی در مرحله 238 رسیدگی به نتیجه رسید و مابقی مبلغی که خوداظهاری یا معافیت داشتند تایید شد. در این راستا بر اساس خوداظهاری مودیان دریافتیم که 67 درصد مودیان گواهی مالیاتی دریافت نکرده اند و بر این اساس سازمان یک سری موارد کم خطر، پرخطر و مهم و کم خطر را تقسیم می کند. افراد بر اساس تاییدیه خوداظهاری تایید صلاحیت می شوند، اما ریسک بالایی بر اساس مدارک ارائه شده است، در صورت مشمول مالیات بودن گواهی مالیات صادر می شود و در صورت معافیت مالیاتی معافیت آنها نیز صادر می شود.

کمالی در ادامه در پاسخ به این سوال که بر اساس رای دیوان عدالت اداری، تمامی کارکنان مناطق آزاد کشور موظف به تشکیل اظهارنامه مالیاتی حقوق و انجام تکالیف هستند و همچنین بسیاری از فرهنگیان و کارمندان شاغل در اجاره مسکن سخت و بالا و هزینه های بالای زندگی در این منطقه آزاد تجاری و با وجود مشکلات زیاد زندگی می کنند، به نظر شما این عادلانه نیست؟ آیا تاکنون اقداماتی در این زمینه انجام شده است؟ وی افزود: مالیات حقوق، مالیات اجباری است که کارفرما یا متولی باید پس از کسر معافیت قانونی از دستمزد کسر و تا سال 1397 پرداخت کند. اما از ابتدای سال 1398 به دنبال تصمیم دادگاه این معافیت لغو و مشمول مالیات شد و همچنین منتظر این خبر خوب هستیم که کارگران شاغل در مناطق آزاد می توانند از این معافیت استفاده کنند که خوشبختانه مکاتبات متعددی در این زمینه انجام شده است. از این نظر و ما منتظر نتیجه هستیم.

رئیس حسابرسی مالیاتی سازمان منطقه آزاد کیش در پاسخ به این سوال که آیا ثبت مشاغل در کیش مشمول معافیت مالیاتی ماده 13 است یا خیر، گفت: معافیت قانونی ماده 13 مناطق آزاد شامل همه افراد حقیقی و حقوقی می شود. کسانی که با همان شرایطی که خدمت شما عرض کردم (فعالیت در مناطق آزاد، داشتن مجوز، اظهارنامه) در صورت داشتن این شرایط قطعا 20 سال از مالیات اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی معاف خواهند بود. ..

علی اصغر کمالی در پایان چهار شرط را برای معافیت مالیاتی در مناطق آزاد تجاری ضروری دانست و افزود: فعالان اقتصادی فعال در مناطق آزاد در صورت داشتن چند شرط مشمول معافیت مالیاتی بر اساس قانون هستند که اولین مورد آن مجوز فعالیت اقتصادی است. از طرف سازمان دارا منطقه آزادي است كه در آن فعاليت مي كند و ثانياً فعاليت در محدوده خود منطقه آزاد است و ثالثاً فعاليت صرفاً مطابق با مجوز مجري است و ثانياً انجام تعهدات مالیاتی مانند ارائه اطلاعات در مورد عملکرد مالی و ارائه اظهارنامه مالیاتی سالانه. فعالان اقتصادی محترم در صورت احراز این شرایط و انجام تکالیف می توانند از معافیت مالیاتی موضوع ماده 13 قانون مدیریت مناطق آزاد تجاری و صنعتی بهره مند شوند.

46

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا