اخبار روز

تاریخچه مالیات بر تسهیلات چیست؟ آیا وام گیرندگان باید مالیات بپردازند؟


به گزارش مانیبان؛ مهدی محدی بک نظر، سخنگوی سازمان امور مالی کشور، مالیات بر بدهی مالی (وام) یا تسهیلات مالی را اشتباه دانست و گفت: مطلب فوق توسط یکی این موضوع توسط اساتید اقتصاد در همایش مالیات بر عایدی سرمایه مطرح شد، هرچند رسانه های تحریریه به طور کامل این همایش را پوشش ندادند و این موضوع سوالاتی را در مورد مالیات بر وام یا وام ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: در واقع مباحث مطرح شده در این همایش در خصوص مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر درآمد کل بود که هنوز به صورت عملی اجرایی نشده و برنامه ریزی هایی برای اجرای آنها در سال های آینده اندیشیده شده است.

سیستم مودیان هیچ ربطی به افراد واقعی ندارد.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه در حال حاضر سامانه مودیان هیچ ارتباطی با اشخاص حقیقی ندارد، اظهار داشت: این سامانه به طور خاص به دنبال ثبت اطلاعات کالاها و خدماتی است که بین شرکت ها و مصرف کنندگان نهایی وجود دارد، بنابراین اساساً برای افراد واقعی یا مربوط به افرادی نیست که می خواهند به یکدیگر وام بدهند یا دارایی ها را بخرند و بفروشند.

وی افزود: در واقع موضوع مطرح شده از سوی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی ربطی به نظام مالیاتی ندارد، هرچند سایت خبری تحریریه نیز مطلب مذکور را به نظام مالیاتی مرتبط کرده است.

اشراف اطلاعاتی سیستم مالیاتی کشور را تقویت می کند.

موحدی باکن‌نظر از نخبگان اطلاعاتی یکی وی نیازهای سازمان امور مالیاتی را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: سازمان امور مالیاتی برای تقویت خود نمی تواند بدون در نظر گرفتن اطلاعات و داشتن داده ها، مدیریت یا وصول مالیات داشته باشد. در واقع، موفقیت هر سیستم مالیاتی قوی در جهان به اتصال اطلاعات آنلاین کامل و به روز بستگی دارد.

وی تاکید کرد: این اشراف هوشی یک امتیاز محسوب می شود و نباید آن را نقطه ضعف تلقی کرد; بنابراین اگر سازمان امور مالیاتی کشور در راستای تحقق این امر پیش برود، عملا شاهد عدالت مالیاتی خواهیم بود که از نظر نخبگان اطلاعاتی نقطه قوت محسوب می شود.

به گفته سخنگوی سازمان امور مالی، در حال حاضر برخی از بسترهای مربوط به نخبگان اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی در دسترس نیست و لازم است در قوانین آتی سایر بخش ها پیش بینی شود. وی ادامه داد: به عنوان مثال در حال حاضر خریداران و فروشندگان اطلاعات خود را در سامانه معاملات کالا ثبت می کنند و یا اطلاعات را به صورت صورتحساب الکترونیکی در سامانه مالیاتی جمع آوری می کنند که در حال حاضر نیز انجام می شود، اینها همه از مزایای یک سیستم قوی مالیاتی است.

این مقام مسئول با بیان اینکه امکان برخورد ناعادلانه با اشراف اطلاعاتی کم وجود دارد، گفت: اگر نظام مالیاتی داشته باشیم که به سمت استفاده از داده ها، جمع آوری اطلاعات و یکپارچگی آن حرکت نکنیم، نظام مالیاتی از اساس ضعیف است. ، زیرا امکان شناسایی درآمد وجود نخواهد داشت. برای مودیان واقعی امکان پذیر نخواهد بود، به عبارت دیگر عدالت مالیاتی محقق نمی شود.

تصمیم سازمان امور مالیاتی مبنی بر اصلاح قانون

موحدی بک نظر با رد این ادعا که قانون جامع مالیاتی کشور و اصلاحیه های آن ضعیف است، تصریح کرد: در زمان تصویب هر قانونی احتمال بروز مشکلات وجود دارد اما بحث اصلی این بود که آیا برای اصلاح و رفع آن اقداماتی انجام می شود. .

وی تاکید کرد: قانون نظام مودیان یک قانون کامل است، البته در مواردی اصلاحاتی برای رفع اشکال و یا پیشنهاداتی در نظر گرفته شده است، به عنوان مثال در پاییز 1402 قانون تسهیل وظایف مودیان برای اجرای قانونی پایانه های فروشگاهی و سیستم مالیات دهندگان مونتاژ انجام شد.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی در پایان تصریح کرد: وجود ضعف در یک قانون، کلیت آن را نفی نمی کند و آن را رد می کند، اگر اشکالی دارد باید بررسی شود و برای اصلاح آن قوانین کمکی و تکمیلی ایجاد شود. . باید فراهم گردد.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا