اخبار روز

مطهرنیا: هریس در قبال ایران محافظه‌کارتر از ترامپ است/دموکرات‌ها با پنبه بازی می‌کنند

جواد مرشیدی: بحث درباره نگرش روسای جمهور آمریکا در قبال ایران یکی یکی از موضوعات مهم مناظره های انتخاباتی و به نوعی برای تهران نیز مهم است. رویکرد ترامپ با سیاست فشار حداکثری بر ایران در چهار سال ریاست جمهوری اش آشناست. از سوی دیگر، تهران و واشنگتن در این سه سال و چند سال ریاست جمهوری بایدن به خوبی با یکدیگر آشنا شدند. اما سوال اصلی اینجاست: اگر هریس پیروز شود، آیا به سیاست های دولت بایدن ادامه خواهد داد یا شاهد تغییرات دیگری خواهیم بود؟

مهدی مطهرنیا کارشناس روابط بین الملل در گفتگو با بازتاب آنلاین گفت: همانطور که انتظار می رفت، پس از کناره گیری جو بایدن از رقابت های انتخاباتی، کامالا هریس معاون او به طور رسمی به عنوان نامزد دموکرات ها برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر معرفی شد. در شرایط موجود، هریس گزینه جدیدی برای ایجاد فضای رقابتی در انتخابات به جای شکست است و برجسته کردن او در این زمینه یک عملیات روانی برای بازسازی ضربه ای است که به دموکرات ها وارد شده است. ضربه ای که پس از عملکرد ضعیف بایدن در مناظره انتخاباتی با دونالد ترامپ به دموکرات ها وارد شد، دلایل اختلاف در اردوگاه دموکرات ها بین اوباما، کلینتون، سندرز و … را آشکار کرد.

او اضافه کرد: از سوی دیگر تلاش می شود نشان دهد که کامالا هریس می تواند در شرایط فعلی مقابل ترامپ پیروز شود، هرچند که ترامپ در شرایط فعلی و با توجه به اتفاقاتی که در حال حاضر در آن قرار داریم عملا شانس بیشتری برای پیروزی دارد. هریس یک مرد آسیایی است که به دلیل میراث آسیایی خود سعی در جلب آرای رنگین پوستان و به خصوص سیاه پوستان دارد. البته این بدان معناست که هنوز ثابت نشده است که آیا او توانایی و استعداد جمع آوری آرای رنگین پوستان و به خصوص سیاه پوستان را دارد یا خیر.

مطهرنیا افزود: در مورد آینده مواضع رئیس جمهور آمریکا در قبال ایران، آمریکایی ها در میز مذاکره می گویند آنچه مال ماست مال ماست. به تناسب آنچه شماست، ما با پشت سر خود مذاکره می کنیم که دموکرات ها سعی می کنند با استفاده از قدرت نرم، گردن ایران را به اصطلاح با پنبه کوتاه کنند و از این طریق آمادگی دارند امتیازات بزرگتری به ایرانیان بدهند. دولت و حاکمیت برای امتیاز دادن به ایالات متحده آمریکا. در حالی که جمهوری خواهان برعکس هستند و سهم برابر ایران و بیشتر سهم ایران را برای خود می خواهند. از این رو تمایز این دو در برخورد با دولت است پزشکیان در آینده بر این تاکتیک و تکنیک عملیاتی و همچنین سختی مذاکرات تکیه خواهد کرد.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: به طور کلی، هریس نسبت به ترامپ موضع محافظه‌کارانه‌تر و معتدل‌تری نسبت به ایران دارد، البته هریس مانند همه روسای جمهور در حوزه سیاست خارجی تابع دستگاه بسیار پیچیده سیاست خارجی آمریکاست که در نهایت منافع خود را با جمهوری‌خواهان تقسیم می‌کند. در مورد ایران است و هیچ تفاوتی در موضوع ایران وجود ندارد و نگرش هریس و ترامپ برای تحت فشار قرار دادن ایران در قبال دو حزب جمهوری خواه و دموکرات از این منظر قابل توجه و متفاوت است.

311212

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا