دانستنی ها

فواید گرم کردن نان تست برای بیماران دیابتی

هر غذای نشاسته ای مانند برنج، ماکارونی و نان وقتی پخته شود و فردا در یخچال گذاشته شود و دوباره گرم شود، ماده ای به نام نشاسته مقاوم تولید می کند که آن را پف دار می کند، اما باعث می شود نشاسته قند کمتری تولید کند، بنابراین برای افراد مبتلا مفید است. از چاقی و دیابت

به گزارش همشهری آنلاین، اخیراً توصیه های خاصی برای نگهداری نان در شبکه های اجتماعی مطرح شده است. یکی اخیرا یکی از کاربران درباره نکات مثبت گرم کردن نان در توستر یا فر نوشته است: «اگر نان گرم شود، نشاسته موجود در آن مقاوم شده و تبدیل به نشاسته غیرقابل هضم می شود (غذای مناسب برای پروبیوتیک ها در روده) و مهمتر از همه، شاخص گلیسمی نان افزایش و کاهش می یابد. » دکتر متخصص تغذیه منصور رضایی نیز این نکته را تایید می کند اما در مورد فواید و مضرات گرم کردن نان با وسایل برقی و همچنین وضعیت فعلی نان در ایران و راه های بدست آوردن نان با کیفیت.

رضایی با تایید مضرات گرم کردن مجدد نان و انواع غلات و فرآورده های نشاسته ای، به فواید این کار برای دیابتی ها و افراد چاق اشاره کرد و گفت: توصیه های جهانی در مورد تغذیه نداریم، یاد می گیریم کی، کجا، کی و چگونه غذا بخوریم. غذا. وقتی هر غذای نشاسته ای مانند برنج، ماکارونی، گندم پخته می شود و فردا در یخچال قرار می گیرد و دوباره گرم می شود، ماده ای کرکی به نام نشاسته مقاوم تولید می کند، اما باعث می شود نشاسته قند کمتری تولید کند. برای افرادی که از چاقی و دیابت رنج می برند مفید است.

وی ادامه داد: به عنوان متخصص تغذیه به فرد دیابتی یا چاق می گویم برنج، ماکارونی، گندم و سیب زمینی کهنه بخورد. زمانی که غذاهای نشاسته ای را از یخچال بیرون می آورید و یک روز آنها را گرم می کنید، به زمان مصرف مواد غذایی توجه کنید. هنگامی که از یخچال خارج می شود، باید گرم شود تا بار میکروبی آن کاهش یابد. وقتی این دانه ها دوباره گرم می شوند (ما به آنها غلات باستانی می گوییم) نشاسته مقاوم آنها نسبت به روز اول افزایش می یابد و هضم و جذب آن سخت می شود، کمی نفخ می کند که برای افراد عادی ناخوشایند است، اما در کل اگر دیابتی باشد. یا یک فرد چاق این کار را انجام دهد، مدت زیادی دوام نخواهد آورد و در دراز مدت سودمند خواهد بود. البته این فقط برای افراد دیابتی و چاق مفید است، نه برای افرادی که هیچ مشکلی برای سلامتی ندارند. غذاهای تازه برای افراد عادی توصیه می شود. در هر صورت وقتی غذا را در یخچال یا فریزر قرار می دهیم مقداری از ارزش غذایی آن از بین می رود.

این کارشناس درباره بهترین مکان های نگهداری نان نیز گفت: اگر بخواهیم نان را کمتر از 12 ساعت نگهداری کنیم، انبار و سفره نان بهترین مکان برای نگهداری آن است. با این حال، اگر بخواهیم آن را بیش از یک روز نگهداری کنیم، فریزر بهترین توصیه است. ماندگاری و کیفیت نان در فریزر بهتر حفظ می شود.

رضایی در خصوص بهترین کیفیت و ویژگی نان مورد استفاده امروز در ایران گفت: 6 گروه غذایی میوه، سبزی، حبوبات، حبوبات، گوشت و لبنیات داشتیم. ما نیازهای خود را از این گروه های غذایی تامین می کنیم که برخی از آنها ویتامین، مقداری انرژی و کربوهیدرات و برخی چربی و پروتئین را تامین می کنند. نشاسته نماد غلات است و بیشتر انرژی که غلات به ما می دهند از طریق نشاسته یا کربوهیدرات های پیچیده تامین می شود. کربوهیدرات های موجود در غلات زمانی ارزشمند هستند که غلات کامل باشند، غلاتی که ما می خوریم اینطور نیستند، در اینجا منظور نان سبوس دار است، فقط بیسکویت های آسان هضم نزدیک به نان غلات کامل هستند اما ویفر نیستند و در واقع از آرد سفید تهیه می شوند.

وی از کیفیت غلات مصرفی در کشور انتقاد کرد و حداقل در 60 سال گذشته صنایع غذایی ما متکی به غلاتی مانند برنج و گندم (دو منبع اصلی انرژی مورد نیاز بدن ما) بوده است. در نتیجه، انرژی اصلی در کشور ما از غلات بدون فیبر تشکیل شده است، تمام محصولات غلات ما از آرد سفید و برنج سفید تشکیل شده است. مشکل ما این است که در کشوری مانند ایران زندگی می کنیم که آب کمی دارد، اما از محصولات پرآب مانند برنج مانند کشورهای پر آب استفاده می کنیم. تولید انبوه گندم و برنج برای کشوری مثل ما خوب نیست، منطقی است که نشاسته مورد نیاز خود را از سیب زمینی یا جو تهیه کنیم.

رضایی همچنین گفت: نان، برنج و گندم دو محصول استراتژیک مورد نظر کشورمان هستند که باید به هر قیمتی شده این دو محصول را با دلار نفت عرضه کنیم و نیاز مردم را تامین کنیم. اما ما از این محصولات بد استفاده می کنیم و سبوس آنها را به حیوانات می دهیم و خودمان فقط از آرد سفید و برنج سفید به صورت نان ماکارونی استفاده می کنیم، انواع نان ها و باگت های شیرین و فانتزی که اکثر آنها تا آن زمان تخمیر نشده بودند. چند سال پیش اگر می خواستیم ارزش غذایی گندم را افزایش دهیم، باید با کمک مخمرها فرآیند تخمیر را طی می کردیم تا الیاف اطراف پوسته برنج یا گندم را پردازش کنیم تا هضم و جذب شود. .

وی ادامه داد: خودمان را فریب می دهیم که نان سبوس دار بخریم یعنی نانی می خریم که فقط دو لایه سبوس روی آن باشد که می تواند مضر باشد. گندم کامل باید آرد پاشی شود، با آب مخلوط شود و مایه خمیر باید اضافه شود. شاید اسمش را گذاشته بود نان کامل. در واقع برای اینکه ارزش غذایی گندم چندین برابر شود باید آن را کاملا خیسانده و جوانه زد. ما اکنون با کمترین هزینه و صرف وقت ارزش غذایی جامعه را افزایش می دهیم. تا همین اواخر به جای مخمر نانوایی از بکینگ پودر استفاده می شد که باعث بالا آمدن ناقص نان، جلوگیری از جذب املاح، از بین رفتن ویتامین و قلیایی شدن محیط معده، اطمینان از جذب ویتامین های گروه B و اختلال در جذب آهن می شد. وضعیت پخت نان در ایران همچنان یک فاجعه است، داستانی غم انگیز که باید درباره آن صحبت کرد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا