اخبار روز

هشتگ Princess Boy چیست و از کجا آمده است؟

به گزارش بازتاب آنلاین، این روزها فضای مجازی به ویژه شبکه اجتماعی اینستاگرام مملو از ویدیوهایی با هشتگ پسر شاهزاده خانم شده است.

فرارو در پیامی نوشت: این هشتگ به محتوای نقد وجه جدیدی از شخصیت چند پسر ایرانی اشاره دارد. چهره ای که با ویژگی های سنتی مردانه متفاوت است.

بیشتر ویدیوهای انتقادی از مردانی انتقاد می کنند که عصبانی می شوند، مطالباتی مانند شمردن مواد غذایی، بردن پسر به خانه با ماشین و … را مورد انتقاد قرار می دهند. وضعیت. سعید معیدفر، جامعه شناس و عضو انجمن جامعه شناسی ایران در پاسخ به این پرسش ها:

تغییرات در ارزش های اجتماعی هشتگ شاهزاده خانم را شکل داده است

سعید معید فرد به فرارو گفت: به نظر می رسد بخشی از دلایل شکل گیری هشتگ پرنسس ناشی از تغییری است که در سبک زندگی و ارزش های جامعه در حال رخ دادن است و این وضعیت قطعاً برخلاف روندهای قبلی است، یعنی در یک جامعه ای که قبلاً مبتنی بر تعهد مردان به همسر یا جنس مخالف بود، خواه نامزد، خواهر یا حتی بستگان باشد، اکنون می بینیم که با تحولات جهانی همه چیز در مسیر درستی قرار گرفته است. در طول دو دهه گذشته، ما نمونه‌ای از کشورهای مورد بررسی بوده‌ایم که به عنوان بخشی از کار انجام شده توسط رونالد اینگلهارت برای مطالعه ارزش‌ها و نگرش‌ها در سطح بین‌المللی، به اصطلاح بررسی جهانی ارزش‌ها و نگرش‌ها انجام شده است. این پژوهش نشان داد که چگونه ارزش‌های جامعه ایران همگام با ارزش‌های جهانی در حال تغییر و برخی نگرش‌ها در حال تغییر است. طبق تعریف جامعه شناسان از «جامعه گذشته» و «جامعه مدرن»، جامعه گذشته جامعه ای مردسالار است که نقش زنان در آن منفعل است. این نقش انفعالی در اقتصاد، فرهنگ و سایر حوزه ها احساس می شود و در همه امور مردان اختیار دارند و تنها با اذن آنان می توان در برخی از امور زنان را دید. در واقع نقش زنان عمدتاً منفعلانه است.

وی افزود: اما در دنیای مدرن یک تغییر وجود دارد، اساساً نقش ها به تدریج در حال تغییر است به طوری که زنان نیز می توانند در همان نقش هایی که بعضاً توسط مردان بازی می شد، ایفای نقش کنند ، نخست وزیران، سران کشورها، وزرا و امثال آن زن هستند. پیش از این این نقش ها منحصراً مردانه بود و در این نقش ها فضایی برای زنان وجود نداشت. علاوه بر این، سطح تحصیلات عالی در کشور تغییر کرده است که منجر به حضور بیشتر زنان در مدارس و مراکز آموزش عالی شده است. پس از این مرحله، زنان می‌خواهند در عرصه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی فرصت‌های بهتری داشته باشند و در راستای این سیاست، حتی مکاتب نظری نیز توسط زنان تأسیس شده است.

تمایل زنان به ایجاد یک رابطه پایدار مردان را شیرین می کند

این جامعه شناس ادامه داد: این اتفاقاتی است که منجر به مطالبه گری زنان و به چالش کشیدن نقش های مسلط مردان به ویژه در حوزه اقتصادی شده است. اگرچه در ایران برخی موانع قانونی یا عرفی باعث شده است که نرخ اشتغال زنان ما پایین باشد و هنوز به هنجار جهانی نزدیک نشده ایم، اما نگرش ها متناسب با نگرش جامعه تغییر کرده است. امروزه در کشورهای توسعه‌یافته، بیشتر زنان مانند مردان، مخارج خانه را بر عهده می‌گیرند و این سؤال که آیا مرد نان‌آور خانه است، از بین رفته است و زنان و مردان مجبورند همزمان برای اداره خانه و مدیریت خود کار کنند. هزینه ها در واقع خانه عملاً کارکرد سابق خود را از دست داده و تبدیل به خوابگاه شده است. این موضوع در ایران به گونه‌ای است که اگرچه زنان بر اساس همان ارتباطی که در شبکه ارتباطی جهانی داریم همچنان نقش اقتصادی ضعیف‌تری دارند، اما این نگرش‌ها از کشورهای توسعه‌یافته به ایران منتقل شده است. نشان داد که وضعیت ایران مانند غرب شده است.»

وی افزود: امروزه علاوه بر توسعه نقش زنان، به دلیل مشکلات جدی اقتصادی که کل کشور با آن مواجه است، با مشکل کاهش نرخ ازدواج نیز مواجه هستیم در سنت های قبلی توقعات از مرد خانواده برای ورود به زندگی زیاد است. همچنان از مرد انتظار می رود خانه و امکانات را تامین کند و خانواده زن نیز ملزم به تهیه جهیزیه هستند. بنابراین در ازدواج که هنوز در مرحله سنتی است، چنین شرایطی عملاً با وضعیت جامعه معاصر ما همخوانی ندارد و با نگرش های جدیدی که مطرح شده ناسازگار است. پیامد این وضعیت این است که ازدواج در کشور ما در حال منسوخ شدن است. این بدان معناست که برخی افراد آگاهانه از نزدیک شدن به ازدواج اجتناب می کنند. این پرهیز بیشتر در بین مردان دیده می شود، اما برخی از زنان و حتی خانواده های آنها نیز از ازدواج اجتناب کرده اند. نتیجه چنین وضعیتی این است که اگر چه پسران می توانند ازدواج را برای مدت طولانی به تاخیر بیندازند، اما دختران به تدریج فرصت ازدواج را به دلیل مشکلات اخلاقی از دست می دهند و نتیجه آن این است که تعداد زیادی از دختران تمایل به ازدواج دارند آنها به دنبال مردی با نور هستند که نیازهای آنها را برآورده کند و شریک زندگی آنها شود.

یکی از اعضای انجمن جامعه شناسی ایران ادامه داد: بنابراین ما از یک سو با نگرانی زنان مبنی بر اینکه در خطر ازدواج قرار نگیرند و از سوی دیگر با بی میلی تعداد زیادی از زنان مواجه هستیم. متعهد شدن مردان به ازدواج همه اینها منجر به افزایش تقاضای مردان برای زنان می شود و همین امر باعث می شود که با پسرانی که ناز هستند و دخترانی که ناز این پسرها را بکشند، روبرو شویم. این بحث شبیه بحث عرضه و تقاضا است. یعنی زمانی که عرضه محصول کاهش می یابد، تقاضا افزایش می یابد و فروشنده شروع به تعیین شرایط می کند. پسرها آمادگی ازدواج یا حتی رابطه را ندارند و به همین دلیل برای حضور خود در یک رابطه شروطی قائل می شوند. بنابراین می توان گفت که این شرایط نتیجه تضاد ارزش های جدید با ارزش های قبلی است. جامعه ما در حال تغییر است و نسل جدید ارزش های جدید زیادی را معرفی کرده است و نسل قبلی سطحی از انتظارات را ایجاد کرده است که ناسازگار است. همه این‌ها ما را بر آن داشته تا با پدیده نوازش پسرها یا رفتارهایی که قبلاً وجود نداشته، مواجه شویم.»

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا