دانستنی ها

25 راه آسان و روزمره برای جلوگیری از زوال عقل!

بعد- متخصصان اخیرا اعلام کرده اند که خوردن تنها یک وعده بیشتر سبزیجات در روز در دهه 40 زندگی شما ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد.

به گزارش سان؛ یک مطالعه جدید نشان می دهد عادات زندگی در میانسالی قوی ترین پیش بینی کننده احتمال ابتلا به فراموشی یا زوال عقل در سنین بالا است.

در حال کار بر روی تحقیقات در ایالات متحده، Dr. کلی کارا گفت: بهبود رژیم غذایی تا میانسالی ممکن است بر عملکرد مغز تأثیر بگذارد و از زوال عقل در سال های بعد جلوگیری کند. در اینجا راه های آسان برای سالم ماندن وجود دارد…

شکلات: مطالعه ای که در دانشگاه هاروارد انجام شد نشان داد که خوردن شش تکه شکلات تلخ 70 درصدی می تواند قدرت حافظه را تا 10 درصد افزایش دهد. این به این دلیل است که آنتی اکسیدان های موجود در شکلات مولکول های مضری به نام رادیکال های آزاد را در مغز خنثی می کنند.

سلامت دهان و دندان: حفظ سلامت دهان و دندان نیز می تواند به سلامت مغز کمک کند. بیماری لثه خطر ابتلا به طیف گسترده ای از بیماری ها از جمله آلزایمر، بیماری قلبی، سرطان پانکراس و دیابت را افزایش می دهد. دانشمندان توصیه می کنند دندان های خود را دو بار در روز به مدت دو دقیقه مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و هر شش ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید.

خندیدن: چه گفتن جوک، چه تماشای یک فیلم کمدی یا خندیدن به پست های شبکه های اجتماعی، همه اینها می تواند به مغز کمک کند. خنده با ترشح مواد شیمیایی مفیدی مانند سروتونین و دوپامین در مغز با خلق و خوی بد و افسردگی که از عوامل خطر زوال عقل هستند مبارزه می کند.

خواب کافی: هفت تا هشت ساعت خواب در شب برای کاهش خطر زوال عقل در میانسالی ضروری است. خواب نامناسب از تصفیه سموم بدن جلوگیری می کند. کاهش مصرف کافئین و چرت زدن بعد از ظهر به خواب بهتر کمک می کند.

کنترل کلسترول: کلسترول بالا با افزایش خطر زوال عقل همراه است. بنابراین، باید سطح کلسترول خود را به طور مرتب بررسی کنید.

از روغن های ضروری استفاده کنید: قرار دادن تنها چند قطره از یک روغن ضروری مانند اسطوخودوس روی بالش نیز به خواب شما کمک می کند. مطالعه ای که در سال 2023 در دانشگاه کالیفرنیا انجام شد، بهبود 226 درصدی را در حافظه شرکت کنندگانی که به مدت دو ساعت در یک دوره شش ماهه در معرض این عطر قرار گرفتند، نشان داد.

مصرف توت فرنگی: توت فرنگی حاوی ترکیبی است که از اتصال پروتئین ها به مغز جلوگیری می کند. این مجموعه پروتئین یکی یکی از علائم آلزایمر است و با اثر ضد التهابی مصرف توت فرنگی کاهش می یابد.

از تماشای بیش از حد تلویزیون اجتناب کنید: یک مطالعه در سال 2018 نشان داد افرادی که بیش از چهار ساعت در یک زمان تلویزیون تماشا می‌کنند، 24 درصد بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل هستند زیرا تماشای تلویزیون یک فعالیت غیرفعال است.

بیرون رفتن: قرار گرفتن در معرض نور خورشید تنها به مدت 9 دقیقه در روز سطح ویتامین را بهبود می بخشد دی افزایش. افرادی که کمبود ویتامین دارند دی خطر ابتلا به زوال عقل 30 درصد بیشتر است.

جدول کلمات متقاطع و پازل: فعالیت هایی مانند جدول کلمات متقاطع، سودوکو و حل جدول کلمات متقاطع خطر ابتلا به زوال عقل را تا 9 درصد کاهش می دهد. این فعالیت ها با تحریک رشد نورون های مغز به سلامت کمک می کنند.

نوشتن با دست غیرمسلط: ممکن است عجیب به نظر برسد، اما انجام کارهایی مانند نوشتن با دست غیر غالب نیز می تواند به سلامت مغز شما کمک کند.

در آغوش گرفتن حیوانات: حیوانات احساس تنهایی و افسردگی را کاهش می دهند. این احساسات منفی با زوال عقلی مرتبط است که در میانسالی ایجاد می شود.

بازگشت به مدرسه: تحقیقات نشان داده است که آموزش عالی خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهد. یادگیری چیزهای جدید باعث ایجاد ارتباطات جدید بین سلول های مغز می شود.

برونگرایی و جامعه پذیری: تنهایی، افسردگی، انزوا و بی هدفی همگی احتمال زوال عقل را افزایش می دهند. ملاقات با افراد جدید و گذراندن زمان برای شناختن آنها نیز خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهد.

یادگیری مهارت های جدید: افرادی که زمان بیشتری را صرف یادگیری می کنند، شبکه های عصبی قوی تری در مغز خود ایجاد می کنند.

ترک سیگار: ترک سیگار یکی این یکی از مهمترین کارهایی است که می توانید برای بهبود سلامت مغز انجام دهید.

کاهش فشار خون: تحقیقات نشان می دهد که مدیریت فشار خون بالا در 30 و 40 سالگی ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد. اگر بالای 40 سال دارید، مهم است که هر پنج سال یک بار چک آپ کنید.

کاهش صدا: کارشناسان ارتباط مستقیمی بین کاهش شنوایی و افزایش خطر زوال عقل پیدا کرده اند. قرار گرفتن مداوم در معرض صدای بلند باعث آسیب به گوش می شود.

اجتناب از ورزش های خشن: طبق تحقیقات جهانی در حال انجام، این ورزش ها ممکن است در خطر ابتلا به زوال عقل نقش داشته باشند. مطالعات ارتباط مستقیمی بین ضربه های مکرر سر و آسیب مغزی که می تواند منجر به زوال عقل شود، پیدا کرده است.

گذراندن وقت با دوستان: رابطه مستقیمی بین تنهایی و مرگ و میر وجود دارد. تحقیقات همچنین نشان داده است که تعاملات اجتماعی اثرات مثبتی بر عملکرد مغز دارد.

در ارتباط باشید: تحقیقات نشان داده است که انزوای اجتماعی با افزایش خطر زوال عقل مرتبط است. بنابراین حفظ ارتباط با افراد اطرافتان راهی عالی برای حفظ عملکرد مغز است.

به یک کلاس ورزشی بپیوندید: ورزش گروهی می تواند خطر ابتلا به زوال عقل را تا 28 درصد کاهش دهد. برای به دست آوردن بیشترین فایده ممکن، انجمن آلزایمر توصیه می کند چند بار در هفته و هر بار 30 دقیقه ورزش کنید.

رژیم غذایی مدیترانه ای: مصرف زیاد نمک با بیماری قلبی و زوال عقل مرتبط است. انجمن آلزایمر پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای را توصیه می کند که می تواند خطر ابتلا به زوال عقل را تا 23 درصد کاهش دهد. این رژیم شامل مصرف زیاد میوه ها، سبزیجات و غلات کامل، مصرف متوسط ​​ماهی چرب و لبنیات و مصرف کم گوشت، قند و چربی اشباع شده است.

کاهش وزن: مشخص شده است که اضافه وزن در سنین 35 تا 65 سال خطر ابتلا به زوال عقل را 30 درصد افزایش می دهد.

درمان خلق و خو: مشخص شده است که افسردگی خطر ابتلا به زوال عقل را در سنین بالا دو برابر می کند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا