اخبار روز سینما

حاکمی که در دوره قاجار قیام کرد نیز روزی برخاست.

به گزارش پی ام آپ، محمدامین حیات مقدم، پژوهشگر سیاسی نوشت: احمد علاءالدوله در زمان صدارت عین الدوله، حاکم تهران بود و در پی گرانی شکر، دستور بستن و ضرب و شتم چند تاجر را صادر کرد. .
یکی یکی از تجار به نام سید هاشم که اهل تقوا بود و با پول خود مساجد زیادی ساخته بود و متمکن بود در پاسخ به احمد علاءالدوله در مورد افزایش قیمت شکر گفت که شکر «شکر» است. . از روسیه می آید و شکر به دلیل جنگ بین روسیه و ژاپن با کمبود مواجه بود.
علاءالدوله از سید هاشم خواست که متعهد به بازگرداندن قیمت شکر شود، ولی سید هاشم گفت که نمی توانم این کار را انجام دهم و صندوق هایی در اختیار دارم که به علاءالدوله هدیه داد و تجارت را متوقف کرد.
به هر حال احمد علاء الدوله دستور داد که کتک بزنند و این کار انجام شد و بسیاری از بازرگانان کتک خوردند، هرچند برخی گفتند پسرش را به جای سید هاشم کتک زدند چون خودش را جلو انداخته بود تا پدرش را از دست ندهد. در حال مرگ. مورد ضرب و شتم قرار گرفت.
به عقیده برخی، این داستان که تجار در آن به سرعت زیاد شدند، باعث آغاز نهضت مشروطه شد.

پدر احمد علاءالدوله، محمد رحیم خان علاءالدوله و از وزرا و مدیران دوره ناصرالدین شاه بود.
محمد رحیم خان حاکم زنجان، قزوین، همدان و وزیر جنگ و وزیر دربار بود.
در زمان محمد علیشاه، احمد علاءالدوله عده ای را برای محافظت از مجلس فرستاد و نمایندگانی که شاه قاجار خشمگین شد، دستور داد احمد علاءالدوله را به دار آویختند و پس از به دار آویختن او و به دار کشیدن او را به تبعید فرستادند. .
سرانجام احمد علا الدوله بر اثر آتش گشوده شده توسط محافظانش در مقابل خانه اش کشته شد.
منبع: Dr. کتاب انقلاب مشروطه ایران اثر محمد اسماعیل رضوانی

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا