اخبار روز

سگ ها می توانند استرس را در انسان حس کنند

سگ ها می توانند استرس انسان را حس کنند. یک مطالعه جدید نشان می دهد که این عطر ممکن است احساسات منفی یا استرس را در سگ ها برانگیزد و باعث شود آنها تصمیمات “بدبینانه” بگیرند.

به گزارش زومیت، تیمی از محققان بریتانیایی می گویند کشف اخیر اولین شواهد علمی از تأثیر بوی استرس انسان بر احساسات و یادگیری در سگ ها است و می تواند به کشف راز پیوند باستانی بین انسان و سگ کمک کند.

در حالی که توانایی سگ ها در درک احساسات انسانی ممکن است برای کسانی که با آنها زندگی می کنند شگفت انگیز نباشد، یک مطالعه جدید نشان می دهد که این احساسات قوی تر از آن چیزی است که بسیاری از مردم فکر می کنند.

نیکولا رونینویسنده و پژوهشگر ارشد این مطالعه، تعامل انسان و حیوان در دانشگاه می گوید: “صاحبان می دانند که حیوانات خانگی خود چقدر با احساسات خود هماهنگ هستند، اما در اینجا نشان می دهیم که حتی بوی یک فرد استرس زا و ناآشنا می تواند بر وضعیت عاطفی سگ و درک حیوان تأثیر بگذارد.” دانشگاه بریستول بر پاداش ها و توانایی او برای یادگیری تأثیر می گذارد.

احساس استرس در انسان باعث ایجاد احساس استرس و اثرات منفی در سگ می شود

مطالعات قبلی بر روی انسان ها نشان داده است که ما می توانیم سرنخ هایی از احساسات دیگران را حس کنیم و به طور ناخودآگاه سیگنال های شیمیایی را در عرق آنها تشخیص دهیم. این سیگنال های پنهان می توانند احساسات و تصمیمات ما را به روش های ظریف تحت تاثیر قرار دهند.

یافته های جدید نشان می دهد که سگ ها همچنین می توانند سیگنال های احساسی را در ما تشخیص دهند. رونی و همکارانش امیدوارند بفهمند که چگونه بوهای استرس ما بر آنها تأثیر می گذارد.

از آنجایی که سگ ها در خواندن سیگنال های کلامی و غیرکلامی افراد خوب هستند، محققان تصمیم گرفتند که آنها را مستقیماً در مقابل افراد استرس زا قرار ندهند.

به جای تماس مستقیم با سگ، از نمونه‌های عرق و تنفس سه انسان داوطلب ناشناس استفاده شد. نمونه ها از افرادی که کارهای آرامش بخش یا کارهای استرس زا انجام می دادند جمع آوری شد.

فعالیت تمدد اعصاب شامل تماشای یک ویدیوی طبیعت بود، در حالی که تست استرس شامل دستورالعمل های خسته کننده ریاضی و سخنرانی در جمع بود.

محققان 18 جفت سگ و انسان و همچنین نمونه بوی انسان را برای شرکت در این آزمایش انتخاب کردند. در طول جلسات آموزشی، سگ ها یاد گرفتند که یک کاسه غذا در یک مکان همیشه حاوی غذا است، در حالی که کاسه دیگری در مکان دوم همیشه حاوی غذا است.

به سگ ها آموزش داده شد که دو مکان مختلف را با نتایج متفاوت مرتبط کنند. در یک مکان، P، غذا قرار داده شده بود (نتیجه مثبت)، در حالی که مکان دیگر، به نام N، بدون غذا بود (نتیجه منفی).

همانطور که سگ ها این ارتباط را یاد گرفتند، زمانی که ظرف غذا در مکان مثبت (P) قرار گرفت، سریعتر به آن نزدیک شدند، زیرا انتظار داشتند در آنجا غذا پیدا کنند. برعکس، زمانی که کاسه در محل منفی (N) قرار می گرفت، آنها کمتر به آن نزدیک می شدند زیرا می دانستند که هیچ غذایی در آنجا وجود ندارد.

بر اساس تحقیقات قبلی که احساسات مثبت و منفی افراد را به ترتیب به تصمیمات “خوشبینانه” و “بدبینانه” مرتبط می کند، دویدن مشتاقانه سگ ها نشان دهنده “خوش بینی” یا یک سیگنال رفتاری است که نشان دهنده وضعیت عاطفی حیوان است.

پس از آموزش اولیه، محققان شروع به قرار دادن پوسته ها در مکان های جدید کردند که به طور نامشخصی بین دو پوسته اول قرار داشتند. هدف از این کار مشاهده این بود که سگ ها چقدر سریع و آسان به این مکان های مرموز جدید نزدیک شدند. اساساً، محققان می‌خواستند دریابند که آیا سگ‌ها همچنان انگیزه پیدا کردن کاسه‌ها را دارند و چگونه آموزش قبلی آنها بر رفتار آنها در این موقعیت‌های جدید تأثیر می‌گذارد.

محققان سه مکان جدید را شناسایی کردند که هر کدام نزدیک بودند یکی آنها از دو مکان اصلی نامگذاری شدند: NP نزدیک مثبت، وسط M و NN نزدیک به منفی.

محققان آزمایش‌ها را در حالی که سگ‌ها را در معرض نمونه‌های بوی افراد استرس‌زده یا آرام قرار می‌دادند یا اصلاً در معرض بو قرار نمی‌دادند تکرار کردند و دریافتند که سگ‌ها با تشخیص بوی غریبه‌ای استرس‌زده نزدیک به بوی منفی کمتر به کاسه نزدیک می‌شوند. یک موقعیت (NN). در مقابل، سگ‌ها در این مکان زمانی که در معرض بوی یک غریبه ساکت یا یک حوله خالی (بدون بو) قرار می‌گیرند، بیشتر به کاسه نزدیک می‌شوند.

به طور خلاصه، رفتار سگ ها تحت تأثیر بوی استرس زا قرار گرفت و باعث شد که آنها محتاط تر باشند و کمتر به کاسه نزدیک شوند.

وقتی کاسه در موقعیت وسط (M) یا نزدیک به مثبت (NP) قرار داشت، بوی استرس باعث دلسردی سگ‌ها نشد. وقتی کاسه در نزدیکی منطقه بدون غذا (N) قرار گرفت، بوی استرس زا برای کاهش احتمال یافتن غذا توسط سگ ها کافی بود.

استرس انسان منجر به رفتار بدبینانه در سگ ها می شود

هنگامی که سگ ها در معرض بوی استرس زا قرار نمی گرفتند، از رساندن کاسه به حالت تقریبا منفی (NN) منصرف نمی شدند. این نشان می دهد که سگ ها احتمال یافتن غذا را بر اساس بوهای محیط و موقعیت کاسه قضاوت کردند.

نگهبانان سگ (افرادی که با سگ‌ها کار می‌کنند، مانند مربیان یا نگهبانان سگ پلیس) اغلب متوجه می‌شوند که استرس خودشان می‌تواند از طریق قلاده‌ای که در دست دارند روی سگ تأثیر بگذارد. با این حال، تحقیقات ذکر شده در مقاله نشان می دهد که استرس از طریق هوا و بو نیز قابل انتقال است. به عبارت دیگر، سگ ها می توانند استرس انسان را نه تنها از طریق تماس فیزیکی، بلکه از طریق بوی استرس تشخیص دهند. رونی می گوید: ما این را نشان دادیم [استرس] همچنین می توان آن را از طریق هوا حمل کرد.»

وقتی سگ ها در معرض بوی استرس انسان قرار می گیرند، تمایل دارند به شیوه ای کمتر مشتاقانه یا خوش بینانه پاسخ دهند. این رفتار به عنوان “بدبینی” توصیف می شود و نشان می دهد که سگ ها ممکن است در وضعیت عاطفی منفی باشند. نتایج نشان می دهد که این پاسخ می تواند تطبیقی ​​باشد، به این معنی که می تواند به نوعی به سگ ها کمک کند. به عنوان مثال، می تواند به آنها کمک کند تا انرژی خود را حفظ کنند یا از موقعیت هایی که می تواند منجر به ناامیدی شود اجتناب کنند.

دانشمندان هنوز به طور کامل درک نکرده اند که چگونه بوهای انسان، به ویژه آنهایی که با استرس مرتبط است، بر احساسات و فرآیندهای یادگیری سگ ها تأثیر می گذارد. برای روشن شدن این ارتباط به مطالعات بیشتری نیاز است.

سگ ها نقش مهمی در زندگی مردم در سراسر جهان دارند، چه به عنوان همدم، همراه یا دوست. بنابراین درک چگونگی تأثیر استرس ما بر سگ ها می تواند به تقویت پیوند بین انسان و سگ کمک کند.

این مطالعه در Scientific Reports منتشر شد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا