اخبار روز

پرندگان آهنی در آسمان / پهپادهایی که شبیه پرندگان هستند!

به تازگی تصاویری در فضای مجازی منتشر شده است که پهپادها را در حال پرواز از کنار آن نشان می دهد یکی واحدهای دریایی ارتش چین مستقر هستند.

پرنده کوپتر

به گزارش همشهری آنلاین، چین در پهپادها تازه وارد نیست. در ابتدای سال 2018 برنامه دولتی به نام Dove با هدف توسعه پهپادهای تقلیدی برای عملیات شهری در این کشور راه اندازی شد. این پهپادها با مشخصاتی که هنوز فاش نشده است، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بدون ایجاد سوء ظن و ناشناخته ماندن، کاملاً با محیط شهری ترکیب شوند.

پرنده واقعی یا تقلیدی؟

در آمریکا، برخی از مهندسان تلاش می‌کنند تا روش پرواز پرندگان را مهندسی معکوس کنند تا بتوانند از آموخته‌های خود برای ساخت هواپیماهای بدون سرنشین پرنده‌مانند کارآمدتر استفاده کنند. پرندگان اغلب پروازهای بسیار کارآمدی هستند. برخی می توانند صدها کیلومتر در روز پرواز کنند. اما زمانی که یک مهندس سعی کرد برخی از جنبه های پرواز پرندگان را در آزمایشگاه بازسازی کند، متوجه شد که مواد مصنوعی نمی توانند پرواز واقعی پرنده را تکرار کنند.

موادی که در آن زمان، مهندس مصطفی حسنعلیان، مهندس دانشگاه نیومکزیکو و دیگر مهندسان در اختیار داشتند، انعطاف‌پذیری لازم برای کارآمدتر کردن نیروهای آیرودینامیکی تولید شده توسط بال را برای آنها فراهم نمی‌کرد. بخشی از چیزی که باعث می شود پرندگان پروازهای موثری داشته باشند، توانایی آنها در پرواز به سمت بالا و جلو است. اکثر پهپادها مانند هشت کوپتر و هگزاکوپتر ابزارهای متفاوتی برای تولید این دو نیرو دارند که لیفت و رانش نامیده می شوند.

پهپادهای تقلیدی

در سال 2022 مهندسان چینی از پرنده مکانیکی شگفت انگیزی رونمایی کردند که 1600 گرم وزن و 2 متر طول بال داشت. این پهپاد با باتری لیتیومی می تواند یک ساعت و نیم در هوا بماند و پیشرفت چین در زمینه تقلید پهپاد را به نمایش بگذارد. اگرچه بسیاری از کشورها بر روی پهپادهای پرنده مانند کار می کنند، اما اکثر آنها خود را به مدل های بال ثابت محدود می کنند.

پیشرفت چین

پهپاد تجسسی هلندی Evolution Eagle که به شکل یک عقاب بزرگ است، تنها می تواند چشم انسان را از فاصله دور فریب دهد. در مقابل، پهپادهای بالدار چینی استتار بسیار مؤثرتر و واقعی تری دارند. این پیشرفت فناوری نشان دهنده تمایل چین برای باقی ماندن در خط مقدم نوآوری نظامی با توسعه تجهیزاتی است که کاملاً با محیط ترکیب می شود و مأموریت های شناسایی دقیق و مؤثر را امکان پذیر می کند.

بیومیمیکری

درس‌هایی که محققان از پرندگان می‌آموزند می‌تواند به توسعه پهپادهای بهتر تبدیل شود. حوزه بیومیمیکری در سال های اخیر به شدت رشد کرده است و به زودی دنیایی را ایجاد خواهد کرد که در آن پهپادها از پرندگان قابل تشخیص نیستند. شاید در آینده ای نه چندان دور تشخیص تفاوت بین پرندگان واقعی و مصنوعی غیرممکن باشد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا