اخبار روز

دلیل فاصله قیمت آیفون در بازار جهانی با قیمت در بازار ایران چیست؟

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، گوشی های هوشمند در دنیای امروز از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. بسیاری از افراد تمایل دارند از لوکس ترین و مدرن ترین گوشی ها استفاده کنند یکی یکی از مشکلاتی که اکثر مردم به خصوص در ایران را از استفاده از گوشی های لوکس باز می دارد، قیمت این گوشی ها است. گوشی های لوکسی مانند آیفون در هنگام واردات به ایران به دلایل مختلف قیمتی بالاتر از قیمت جهانی این محصول دارند. اما چه عواملی باعث شده تا قیمت گوشی های آیفون در ایران از قیمت جهانی این محصول بیشتر شود؟

مقایسه قیمت آیفون 13 سری

تجارت نیوز نوشت: سری آیفون ۱۳ یکی یکی از لوکس ترین گوشی های موجود در بازار ایران است. پس از سری 13، واردات مدل های دیگر از این برند به ایران ممنوع شد. به همین دلیل است که بسیاری از مردم ایران تمایل به خرید آخرین سری از این گوشی دارند. اما مشکل اصلی فاصله قیمت جهانی این گوشی با قیمت های بازار داخلی است.

طبق اعلام وب سایت های رسمی بین المللی، قیمت جهانی آیفون 13 با حافظه داخلی 128 گیگابایتی 422 دلار است. اما در سایت های رسمی داخلی همین گوشی 625 دلار معادل 43 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

علاوه بر این، آیفون 13 پرو 128 گیگابایتی با قیمت کل 699 دلار در دسترس مشتریان است. اما این محصول در بازار ایران با قیمت 1678 دلار به فروش می رسد.

آیفون 13 پرو مکس مدل 128 گیگابایتی با قیمت 588 دلار در وب سایت های بین المللی به فروش می رسد اما در بازار ایران قیمت این محصول به 1745 دلار یعنی 91 میلیون تومان می رسد.

آیفون 13 مینی نیز در اکثر فروشگاه های ایران موجود نیست اما قیمت جهانی آن 357 دلار است. شایان ذکر است که آیفون های سری 13 موجود در ایران از نوع رفرش یا تمدید هستند و بسته به رنگ، حافظه گوشی و … قیمت آن متغیر است.

چرا قیمت آیفون های سری 13 از قیمت جهانی این محصول بیشتر است؟

آیفون به طور رسمی در ایران به فروش نمی رسد و واسطه هایی برای فروش این گوشی ها در ایران وجود دارد. فروش غیر رسمی این محصول در ایران قیمت آن در بازار را تحت تاثیر قرار داده است. مواردی مانند مالیات بر ارزش افزوده، عوارض گمرکی، هزینه مبادله و هزینه حمل و نقل در کشورهای ثالث باعث شده تا فروشندگان بتوانند این محصول را با قیمتی بالاتر از قیمت جهانی به مصرف کننده عرضه کنند.

بررسی ها نشان می دهد که پیش بینی می شود تمامی این هزینه ها باعث افزایش 17 درصدی قیمت کالاها شود. اما برندهای جهانی موبایل به صورت مستقیم در بازار ایران حضور ندارند و همین امر باعث شده تا بازرگانان به سودی از واردات گوشی های هوشمند فکر کنند که البته آیفون نیز از این قاعده مستثنی نیست. از آنجایی که این گوشی در ایران محبوب است و تنها 13 سری آن در ایران رجیستر شده است، مردم این محصول را با وجود قیمت بالا خریداری می کنند.

بر اساس این گزارش، شکاف عمیقی بین قیمت جهانی آیفون و قیمت این محصول در بازار ایران وجود دارد. از آنجایی که اکثر افراد تمایل دارند از لوکس ترین و جدیدترین گوشی ها استفاده کنند، با وجود قیمت بالا همچنان تمایل به خرید این محصول دارند. این مشکل باعث به وجود آمدن بازار دلالی برای این محصول شده است. بنابراین دولت باید با ایجاد سازوکار دقیق از سوء استفاده سودجویان جلوگیری کند.

223333

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا