اخبار روز

درخواست پوتین از ایران برای آسیب رساندن به غیرنظامیان اسرائیلی در حمله انتقام جویانه

یک روزنامه اسرائیلی مدعی شد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه از ایران خواسته تا در عملیات انتقام‌جویانه خود علیه اسرائیل «جلوگیری از تلفات غیرنظامیان اسرائیلی» را انجام دهد.

به گزارش عصر ایران، روزنامه اسرائیلی هاآرتص با این ادعا نوشت: یک هیئت روسی به تهران سفر کرد تا ایران را متقاعد کند که در انتقام مورد انتظارش از اسرائیل به غیرنظامیان حمله نکند تا از جنگی گسترده جلوگیری کند.

بر اساس گزارشی که نیویورک تایمز منتشر کرده است، ایران در آستانه رویارویی مستقیم با اسرائیل از روسیه درخواست سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته کرده است و روسیه این سامانه‌ها را در پروازهای باری نظامی به تهران تحویل می‌دهد.

هاآرتص در ادامه نوشت: دو منبع بلندپایه ایرانی گفتند که ولادیمیر پوتین رئیس فدراسیون از رهبری ایران خواسته است که به تلافی کشته شدن اسماعیل هنیه رهبر حماس در تهران هفته گذشته پس از درخواست ایران برای کمک تجهیزات نظامی حیاتی، حملاتی علیه غیرنظامیان اسرائیلی انجام ندهد.

به گفته این منابع، این پیام روز دوشنبه از سوی «سرگئی شویگو» وزیر دفاع سابق روسیه و دبیر فعلی شورای امنیت ملی روسیه که در کنار مسعود بوده است، ارسال شده است. پزشکیان رئیس جمهور جدید ایران در تهران معرفی شد.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، ایران از روسیه درخواست سامانه های دفاع هوایی پیشرفته برای آماده شدن برای حمله تلافی جویانه به اسرائیل کرده است.

این گزارش به نقل از دو مقام ایرانی مدعی شده است که روسیه انتقال آنها از جمله رادارها و سایر قابلیت‌های پدافند هوایی را از طریق پروازهای ترابری نظامی به ایران آغاز کرده و تاکنون چندین پرواز نظامی روسیه به ایلیوشین انجام شده است.

این گزارش می افزاید، شویگو با سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل ارتش ایران دیدار و سپس در نشست بزرگتری با اعضای هیئت روسی و مقامات نظامی ایران شرکت کرد.

رویترز در گزارشی به نقل از دو منبع حاضر در آن جلسات مدعی شد که تهران نیز از مسکو خواسته است که تحویل جنگنده های روسی سوخو-35 را در اسرع وقت به ایران آغاز کند.

کرملین به درخواست ها برای اظهار نظر درباره این خبر پاسخی نداد. خبرگزاری دولتی روسیه، ریانووستی نیز روز سه شنبه گزارش داد که شویگو گفته است در جریان سفر به تهران درباره قتل هنیه صحبت کرده است. این دو منبع جزئیات بیشتری در مورد گفتگو با شویگو ارائه نکردند.

گفتند دیدار شویگو در تهران بوده است یکی مسکو به طرق مختلف پیام خود را در مورد نیاز به خویشتن داری به ایران ارسال کرد و کشتن هنیه را یک “تلاش بسیار خطرناک برای ترور” برای جلوگیری از جنگ در خاورمیانه محکوم کرد.

به گفته منابع، خاورمیانه در آستانه یک جنگ بزرگ است و کسانی که در پشت این سوءقصد بودند به وضوح در تلاش برای ایجاد چنین درگیری بودند.

از زمان آغاز جنگ با اوکراین، روسیه روابط نزدیک‌تری با ایران برقرار کرده و گفته است که در حال آماده شدن برای امضای توافقنامه همکاری راهبردی جامع با تهران است.

وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه گفت که تهران قصد افزایش تنش‌های منطقه‌ای را ندارد، اما باید اسرائیل را مجازات کند تا از بی‌ثباتی بیشتر جلوگیری کند.

خبرگزاری روسی اینترفاکس نیز روز دوشنبه گزارش داد که سرگئی شویگو روز دوشنبه برای گفتگو با رهبران ایران از جمله مسعود پزشکیان رئیس جمهور این کشور وارد تهران شده است.

هاآرتص مدعی است: درخواست پوتین از ایران برای آسیب رساندن به غیرنظامیان اسرائیلی در یک حمله انتقام جویانه

به گزارش نیویورک تایمز، شویگو با سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران دیدار و سپس در نشست بزرگتری با اعضای هیئت روسی و مقامات نظامی ایران شرکت کرد.

شویگو در این نشست گفت: آماده همکاری کامل با ایران در زمینه مسائل منطقه هستیم.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا