دانستنی ها

4 ماده غذایی به مضرات سیگار!

بعد- پروفسور و متخصص تغذیه برزیلی کارلوس مونتیرو در یک کنگره بین المللی اخیر در مورد چاقی سخنرانی کرد و خواستار فروش غذاهای بسیار فرآوری شده با برچسب های هشداردهنده سیگار شد. او همچنین خواهان ممنوعیت فروش این غذاها به مدارس و بیمارستان ها است.

بر اساس گزارش تلگراف، متخصص طب اعتیاد و نویسنده کتاب معتادان غذایی، Dr. ورا تارمن مخالف سرسخت غذاهای بسیار فرآوری شده است. وی خاطرنشان کرد: در درازمدت افراد زیادی بر اثر بیماری های ناشی از مصرف بی رویه غذاهای فوق فرآوری شده جان خود را از دست خواهند داد.

او می‌گوید: «این تعداد بیشتر از تعداد افرادی است که بر اثر اعتیاد به مواد مخدر می‌میرند. غذا و تنباکو دو دلیل اصلی اعتیاد به سبک زندگی خاصی هستند که باعث مرگ افراد جامعه می شوند.

مصرف زیاد غذاهای بسیار فرآوری شده با چاقی، دیابت نوع 2 و افزایش خطر بیماری قلبی و سرطان مرتبط است. متخصص غدد درون ریز و اختلالات متابولیک دکتر مارتین کارلسون می گوید که مداخلات فوری مورد نیاز است، مانند بهبود برچسب گذاری مواد غذایی و تنظیم بازاریابی مواد غذایی.

بنابراین، چهار غذای بدنام فوق فرآوری شده چیست و باید آنها را با چه چیزی جایگزین کنیم؟

1. تنقلات طعم دار

اسنک ها و چیپس های پر شده با نمک، امولسیفایرها و تقویت کننده های طعم بسیار مضر هستند. به طور خلاصه، هر چه ظاهر و طعم یک غذا غیر واقعی تر باشد، ناسالم تر است. امیلی باسی، متخصص تغذیه در دانشکده بهداشت عمومی جهانی، می‌گوید: «بسیاری از این میان‌وعده‌های محبوب به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با ترکیب‌های طعمی شدید، رنگ‌های روشن، بافت‌های ترد، و طعم‌های شور و چرب که به طور طبیعی وجود ندارند، جذاب‌تر باشند. دانشگاه کارولینای شمالی این محصولات اساساً از مواد صنعتی تولید می شوند و وقتی با هم جمع می شوند تأثیر مخربی بر مغز ما می گذارند. آنها می توانند اشتها را افزایش دهند و خلق و خو را تغییر دهند.

نمک بیش از حد می تواند منجر به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی عروقی و فشار خون بالا شود، اما دکتر. بوسی می گوید که میزان نمک و چربی این تنقلات تنها مسئله نیست.

او می گوید: «این تنقلات ساختار شیمیایی موجود در غذاهای کامل را ندارند. خوردن و هضم این تنقلات بسیار سریع و بدون ایجاد احساس سیری اتفاق می افتد.

یکی یکی از بدترین میان وعده های فرآوری شده چیپس پرینگلز است. این چیپس‌ها حتی از سیب‌زمینی‌های برش‌شده درست نمی‌شوند، بلکه آب می‌شوند. تحقیقات قبلی نشان داده است که پرینگل ها با استفاده از پودر سیب زمینی، نشاسته و ماده ای به نام آرد ساخته می شوند که برای ایجاد یک طرح یکنواخت فرآوری شده است. چیپس خانگی و ذرت بو داده بهترین جایگزین برای چیپس های فرآوری شده هستند.

2. فرآورده های گوشتی فرآوری شده

محصولات گوشتی فرآوری شده مانند هات داگ، ناگت مرغ و ژامبون بسیار مضر هستند و از خمیری شبیه گوشت با امولسیفایرها و سایر افزودنی های غذایی تهیه می شوند.

مطالعه جدید منتشر شده توسط محققان در ایالات متحده نشان داد که کاهش 30 درصدی مصرف گوشت فرآوری شده می تواند از دیابت نوع 2، بیماری های قلبی عروقی، سرطان روده بزرگ و مرگ زودرس در دهه آینده جلوگیری کند.

در سال 2015، آژانس بین المللی تحقیقات سرطان، گوشت های فرآوری شده را به عنوان عامل قطعی سرطان طبقه بندی کرد و آنها را در دسته سیگار و نوشیدنی های الکلی قرار داد. بهتر است به جای سوسیس و کالباس از گوشت و مرغ یا سوسیس ارگانیک استفاده کنید.

3. نوشیدنی های شیرین

یک مطالعه جدید در دانشگاه هاروارد در اوایل سال جاری نشان داد که مصرف روزانه نوشابه های طعم دار می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

مصرف منظم نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه ها و نوشابه های انرژی زا می تواند منجر به کبد چرب و دیابت نوع 2 و همچنین مشکلات دهان و دندان مانند پوسیدگی دندان و بیماری لثه شود. کمبود مواد مغذی و محتوای کالری بسیار بالا باعث می‌شود این نوشیدنی‌ها در صورت مصرف منظم، تهدیدی جدی برای سلامتی باشند. به جای نوشیدنی های گازدار، می توانید از آب گازدار همراه با شیرین کننده طبیعی لذت ببرید.

4. غلات صبحانه

در حالی که اکثر غلات صبحانه بسته بندی شده اغلب به عنوان مغذی یا فیبر بالا به بازار عرضه می شوند، در واقع غذاهای بسیار فرآوری شده هستند.

اندرو ایزاکس، متخصص سلامت، تندرستی و تغذیه می گوید: «آنها اغلب موادی مانند امولسیفایرها، رنگ ها و طعم دهنده های مصنوعی را به غلات صبحانه اضافه می کنند. به جای غلات صبحانه بسته بندی شده، بهتر است از سبوس گندم و جو با شکر و نمک ارگانیک استفاده شود.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا