دانستنی ها

ماهی؛ شمال بهتره یا جنوب؟

ماهی شمال از نظر پروتئین بسیار غنی است و همچنین نسبت به ماهی جنوب لذیذتر است اما از نظر ارزش غذایی عناصر لازم و موثر کمتر از ماهی جنوب است.

به گزارش همشهری آنلاین، تنوع آبزیان و ماهیان دریاهای شمال و جنوب کشور بسیار زیاد است، اما کیفیت و طعم ماهی شمال با ماهیان دریای جنوب متفاوت است. در حالی که بسیاری از مردم بر این باورند که ماهی شمال از ماهی جنوب خوشمزه تر است، برخی می گویند که ماهی های جنوب فواید بیشتری نسبت به ماهی های شمال دارند.

متخصص تغذیه دکتر. محمدعلی باقری درباره ارزش غذایی ماهیان جنوب کشور گفت: ارزش غذایی ماهی یا آبزیان بستگی به کیفیت آبی دارد که در آن رشد می کنند. ماهی های آب شور عموما ارزش غذایی بالاتری دارند زیرا این آب ها سرشار از نمک هستند. اگرچه ارزش غذایی ماهی‌های اقیانوسی بیشتر از دریاهای آزاد است، اما بیشتر شاهد بار نمک و عناصر مؤثر بر ارزش غذایی در دریاهای آزاد و آب‌های اقیانوس هستیم.

وی در خصوص دلایل تفاوت آب دریای شمال با حنوب گفت: در دریای خزر در شمال ایران از نظر ارزش غذایی تحمل محدودی نسبت به عناصر ترانس یا عناصر ضروری و معدنی داریم اما در دریای خزر در شمال ایران از نظر ارزش غذایی تحمل محدودی داریم. از آنجایی که در جنوب به آب های آزاد و اقیانوس ها دسترسی دارند، دامنه طیف گسترده و عناصر موثر از نظر ارزش غذایی بیشتر از دریای شمال است.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه موثرترین و ضروری ترین عناصر موجود در آب های جنوب، فلزات قلیایی هستند، گفت: منیزیم یکی این یکی از شاخص های آن است. کلسیم هم یکی یکی از شاخص های آن محسوب می شود. ترکیبات لیتیوم و پتاسیم نیز از عناصر ضروری موجود در آب های جنوب کشور هستند.

اینها عناصری هستند که به وفور در آبهای شور و آزاد یافت می شوند. ماهی هایی که در این منطقه پرورش می یابند یا زندگی می کنند، عموماً مؤثر و سرشار از مواد مغذی ضروری هستند. در واقع آبزیان ساکن در دریای جنوب دارای مقادیر زیادی نمک هستند زیرا خلیج فارس و دریای عرب به آبهای آزاد دسترسی دارند.

باقری در مورد ماهی های شمال توضیح داد: ماهی های شمال از نظر پروتئین بسیار غنی هستند و همچنین از ماهی های جنوب لذیذتر هستند اما از نظر ارزش غذایی عناصر لازم و موثر کمتر از ماهی های جنوب است. .

این کارشناس تغذیه درباره تاثیر آلاینده های فاضلاب بر کیفیت ماهی چنین گفت: ما در شمال دریاچه ای داریم که به آب آزاد دسترسی ندارد. به دلیل سرریز آب فاضلاب به این دریاچه میزان زیادی آلودگی در منطقه نزدیک دهانه دریاچه جمع شده است. آلودگی آب دریا می تواند بر کیفیت ماهی ها و زندگی آبزیان تأثیر بگذارد.

این موضوع به ویژه توجه من را به خود جلب می کند. وقتی به شمال می روم سعی می کنم از مناطق دور از زباله دان ماهی بخرم. حتی در سواحل دریاهای جنوبی و در مناطق نزدیک به ساحل و در مناطق باتلاقی این حساسیت به آلاینده های فاضلاب وجود دارد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا