دانستنی ها

هشدار مهم دیابت برای پسران

مصرف روزانه نوشیدنی های شیرین با افزایش 34 درصدی مقاومت به انسولین در پسران مرتبط است.

به گزارش سلامت نیوز، یافته های تحقیقات جدید نشان داده است که مصرف نوشیدنی های شیرین و آب میوه های غلیظ در دوران کودکی و نوجوانی ممکن است خطر ابتلا به دیابت را در پسران افزایش دهد.

مطالعه ای روی نزدیک به 500 کودک در ایالت ماساچوست آمریکا نشان داد که مصرف منظم نوشیدنی های شیرین و آب میوه های غلیظ در دوران کودکی با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در پسران نسبت به دختران مرتبط است.

این یافته ها که در کنفرانس اخیر انجمن قلب آمریکا ارائه شد، شواهدی را در مورد ارتباط بین مصرف نوشیدنی های حاوی قند افزوده و خطر طولانی مدت دیابت نوع 2 در بزرگسالان جوان تقویت می کند.

Soren Harnois-LeBlanc، نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: «متخصصان مراقبت های بهداشتی باید به بیماران جوان و والدین آنها در مورد نوشیدنی ها و آبمیوه های شیرین در هنگام بحث در مورد عادات غذایی سالم هشدار دهند.

از هر سه کودک و نوجوان در آمریکا، دو نفر در روز حداقل یک نوشیدنی شیرین مانند نوشابه، لیموناد یا نوشیدنی انرژی زا مصرف می کنند.

تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن بیش از حد نوشیدنی های شیرین نه تنها منجر به افزایش وزن و پوسیدگی دندان می شود، بلکه خطر ابتلا به بیماری های قلبی، فشار خون بالا و دیابت نوع 2 را نیز افزایش می دهد.

در مطالعه جدید، دانشمندان کودکان متولد شده از زنان باردار را که بخشی از پروژه ویوا بودند، بررسی کردند، یک مطالعه در حال انجام در شرق ماساچوست که در سال 1999 آغاز شد. محققان می خواستند ببینند آیا نوشیدن نوشیدنی های شیرین، به ویژه آب میوه های 100٪ طبیعی، با علائم دیابت نوع 2 مرتبط است یا خیر.

آنها میانگین مصرف نوشیدنی های شیرین، آب میوه های 100٪ طبیعی و میوه های تازه را در دوران کودکی و نوجوانی و ارتباط احتمالی آنها با علائم دیابت نوع 2 مانند مقاومت به انسولین، سطح گلوکز ناشتا، و مولکول هموگلوبین گلیکوزیله (HbA 1c) را تخمین زدند. خون ارزیابی شد

دانشمندان دریافتند که مصرف روزانه تقریباً 227 میلی لیتر نوشیدنی شیرین در دوران کودکی و نوجوانی باعث افزایش 34 درصدی مقاومت به انسولین در پسران می شود.

پنی ام. کریس اترتون، یکی از اعضای کمیته تغذیه انجمن قلب آمریکا، گفت: «آنچه قابل توجه است این است که بسیاری از شاخص های خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در سنین پایین در پسران افزایش می یابد.

محققان خاطرنشان کردند که مصرف میوه های تازه در این دوره از زندگی تاثیری بر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در دختران یا پسران ندارد.

Harnois-LeBlanc گفت: “رژیم غذایی و سلامت قلبی متابولیک پیچیده هستند و بسیاری از عوامل در طول زمان تغییر می‌کنند و به روش‌های مختلف بر هم اثر می‌گذارند. این مطالعه بخش کوچکی از این پازل را نشان می‌دهد.”

محققان هشدار دادند که اگرچه مطالعه جدید ارتباطی بین مصرف منظم نوشیدنی‌های شیرین و آب میوه و دیابت پیدا کرد، اما نمی‌توان ثابت کرد که این نوشیدنی‌ها باعث این بیماری می‌شوند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا