اخبار فناوری و تکنولوژیفناوری

ایران در گرم‌ترین سال جهان؛ اختلاف دمای ۴۰ درجه‌ای بین نقاط مختلف کشور

رییس موسسه تحقیقات آب با بیان اینکه بر اساس دیدگاه جهانی، گرمایش کره زمین ادامه دارد، گفت: اختلاف دمای یک نقطه کشور با نقطه دیگر به ۴۰ درجه می رسد.

به گزارش مهر، محمدرضا کاویانپور، رئیس مؤسسه تحقیقات آب گفت: دمای کره زمین در سال‌های اخیر به ویژه از سال ۲۰۲۳ تاکنون که در اوایل سال ۲۰۲۴ قرار داریم، تغییرات قابل ملاحظه‌ای را به ثبت رسانده است. در سال ۲۰۲۳ افزایش دمای کره زمین به ۱.۴۸ درجه رسید و این رکورد در سال ۲۰۲۴ شکسته شد، به طوری‌که امسال نسبت به دوره تاریخی گذشته گرم‌ترین سال جهان شناخته شد.

رئیس مؤسسه تحقیقات آب کشور با بیان اینکه بر اساس دیدگاه جهانی، گرمایش کره زمین ادامه دارد، افزود: در روزهای گذشته اختلاف دمای بین حداقل و حداکثر کشور به بیش از ۴۰ درجه رسیده؛ به عبارت دیگر اختلاف یک نقطه کشور با نقطه دیگر بیش از ۴۰ درجه ثبت شده است.

وی از افزایش قابل ملاحظه دمای کمینه (دمای شب) نسبت به دمای بیشینه (دمای روز) در تابستان امسال خبر داد و اضافه کرد: دمای شب و روز به سرعت در حال نزدیک شدن به هم است، این در حالی است که در تاریخچه دمایی این مساله بی‌سابقه بوده است.

کاویانپور با بیان اینکه میانگین دمای هوای هفته گذشته کشور ۲.۸ درجه افزایش یافته است، گفت: این در حالی است که میانگین دمای هوای استان یزد ۵.۴ درجه و خراسان جنوبی ۴.۷ درجه افزایش را به ثبت رسانده است.

به گفته رئیس مؤسسه تحقیقات آب کشور، میانگین هفتگی افزایش دمای هوای ۵۰ درصد استان‌های کشور ۲ درجه و ۳۰ درصد استان‌ها به بیش از ۳ درجه رسید.

وی با بیان اینکه بر اساس پیش‌بینی‎های صورت گرفته، ماندگاری گرمای هوا در هفته جاری و آتی در اکثر نقاط کشور ادامه دارد، اضافه کرد: با توجه به ورود سامانه‌ای از جنب مدیترانه و مونسون و نزدیک شدن آن به ایران انتظار می‌رود در بخش‌هایی از کشور کاهش نسبی دمای هوا رخ دهد.

کاویانپور تصریح کرد: بر این اساس محدوده‌های مرکز به سمت شمال کشور از اواخر هفته جاری آرام آرام کاهش نسبی دمای هوا را تجربه خواهند کرد و اما محدوده‌های مرکز به سمت جنوب همچنان پایدار گرما را تجربه می‌کنند و این شرایط تا پایان هفته آینده تداوم خواهند داشت.

رئیس مؤسسه تحقیقات آب کشور خاطرنشان کرد: پیش از این شوک گرمایی یک تا دو روز بود اما این امر امروز به یک هفته تا یک ماه رسیده است.

منبع:عصرایران

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا