اخبار روز

چرا کوه‌ها با وجود اینکه به خورشید نزدیک‌تر هستند «سردتر» هستند؟

این یک قانون شناخته شده است که هر چه از سطح زمین بالاتر باشید، هوا سردتر می شود. اما شاید برخی از مردم هنوز دلیل آن را درک نکرده باشند. برخی تعجب می‌کنند که چرا قله‌های کوه سردتر می‌شوند وقتی هوای گرم به سمت بالا جریان می‌یابد، و برخی دیگر تعجب می‌کنند که چرا قله‌های کوهستانی با وجود اینکه به خورشید نزدیک‌تر هستند، همیشه پوشیده از برف هستند.

به گزارش فرادید، اولاً این فرض که «نزدیک به خورشید یعنی گرمای بیشتر» در همه موارد صدق نمی کند. در واقع ارتفاع شما روی زمین تاثیر کمی بر انرژی دریافتی از خورشید دارد. گرمایی که ما روی زمین احساس می کنیم انرژی حرارتی مستقیم از خورشید نیست، بلکه نتیجه تابش خورشیدی ساطع شده از خورشید (طول موج در سراسر طیف الکترومغناطیسی، از جمله نور مرئی) است که با ذرات روی زمین برهم کنش دارد.

در حالی که این بر دمای سیارات در فواصل مختلف در منظومه شمسی تأثیر می گذارد، خورشید در 151.88 میلیون کیلومتری زمین قرار دارد، مقیاسی که حتی ارتفاع چشمگیر اورست در 8849 متر را نیز کوتوله می کند.

دلیل واقعی سردتر بودن هوا در ارتفاعات این است که جو در سطح دریا در مقایسه با ارتفاعات بسیار متراکم تر است. به عنوان مثال، در اورست، فشار هوا حدود یک سوم فشار هوا در سطح دریا است، اگرچه این فشار بسته به آب و هوا متفاوت است.

هوا با گرم شدن منبسط می شود و فضای بیشتری بین مولکول ها ایجاد می کند. در این بسته هوای گرم، مولکول‌ها به طور گسترده‌تری توزیع می‌شوند و چون چگالی کمتری نسبت به هوای سردتر اطراف دارند، به دلیل شناوری بالا می‌آیند، اما این بدان معنا نیست که هوای کوه‌ها باید گرم باشد.

ناسا توضیح می دهد: “همانطور که یک بسته از هوا از ارتفاع پایین به ارتفاع بالا می رود، منبسط می شود زیرا تحت فشار کمتری است و وزن کمتری از هوای بالا که روی آن فشار می آورد، دارد.” با انبساط هوا، دمای آن نیز کاهش می یابد.

«دمای خنک هوا باعث یخ زدن بارندگی می شود و به جای باران برف می بارد. در نتیجه این هوای سرد زمین را نیز خنک می کند، بنابراین هنگام باریدن برف، احتمال تجمع برف بیشتر از احتمال آب شدن برف است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا