اخبار روز

با این شرایط دستمزد کارگران افزایش می یابد.


تاریخچه حقوق کارگران ایرانی بسیار خیره کننده است. طبق آمار اعلام شده، حقوق کارگران ایرانی در رتبه 160 جهان قرار دارد، در حالی که حقوق کارگران کشورهایی مانند افغانستان و گامبیا که از فقیرترین کشورهای جهان هستند، به ترتیب در رتبه 139 و 159 قرار دارند. از ایران

گاهی یک لحظه مسیر زندگی انسان را تغییر می دهد، یک کلمه معنای دیگری به زندگی می دهد و در نهایت شاید یک کلمه بتواند زندگی هزاران نفر را به طرز شگفت انگیزی تغییر دهد. اگر خدا بخواهد و انسان بخواهد.

تاریخچه حقوق کارگران ایرانی بسیار خیره کننده است. طبق آمار اعلام شده، حقوق کارگران ایرانی در رتبه 160 جهان قرار دارد، در حالی که حقوق کارگران کشورهایی مانند افغانستان و گامبیا که از فقیرترین کشورهای جهان هستند، به ترتیب در رتبه 139 و 159 قرار دارند. از ایران

از جمله کشورهایی که از نظر دستمزد کارگران بالاتر از ایران قرار دارند، کشورهایی مانند سوریه، مالی، سودان، اوگاندا، موریتانی، اتیوپی، بورکینافاسو، نیجریه، یمن، لیبی، چاد، غنا، مغولستان، سنگال و سومالی اشاره کردند. بدین ترتیب، این آمار و مجموعه شرایطی که چون آفتاب می تابد، تردیدی در لزوم افزایش و اصلاح حقوق کارگران و رسیدگی به این قشر متقاعد و مظلوم کارگری باقی نمی گذارد. لذا تمامی فعالان صنفی و حتی دولت که کارفرمای اصلی اقتصاد دولتی ایران محسوب می شود و از افزایش دستمزد کارگران متحمل خسارت مالی می شود، بر افزایش دستمزد کارگران تاکید دارند.

در این میان البته ممکن است کارفرمایان از هرگونه اصلاحی برای افزایش حقوق کارگران ناراضی باشند و در مقابل آن مقاومت کنند که البته شرایط عمومی اقتصاد ایران نیز تا حدودی به آنها حق می دهد.

چون به دلیل تحریم ها، سوء مدیریت ها، انحصارها، فضای نامناسب کسب و کار و ده ها عامل دیگر، چرخ دنده های بسیاری از بنگاه های اقتصادی به درستی نمی چرخد ​​و رکود تورمی بر کشور حاکم است، ابتدا باید رونق ایجاد کرد و سپس به احیای حقوق کارگران فکر کرد.

این یک استدلال معتبر اما ناقص است. زیرا همه می دانیم که بخش خصوصی به عنوان یک کارفرمای واقعی، برش بسیار کوچکی از پای اقتصاد ایران را در اختیار دارد و برعکس، بیشتر صنایع، معادن و کارخانجات کشور و همچنین خطوط تولید بزرگ کشور هستند. متعلق به دولت، بخش عمومی (حاکمیت)، شرکت های دولتی و املاکی که مالک شده اند و در شرایط فعلی بخش خصوصی واقعی محسوب نمی شوند. بنابراین مشخص است که بودجه بسیاری از این شرکت ها تحت پوشش خود کسب و کار نیست، بلکه ایجاد انحصارات تجاری و ممنوعیت فعالیت رقبا و البته درآمدهای نفتی است. یعنی در نهایت کلید همه آنها به دولت، حاکمیت و تامین مالی از طریق درآمدها یا تصمیمات بودجه ملی و کلان برمی گردد.

به این ترتیب می توان گفت که اگر دولت و حاکمیت بپذیرند که نسبت کارگران باید بیشتر از پای اقتصاد ایران باشد، هیچ مانع اقتصادی وجود نخواهد داشت، همه چیز در اقتصاد دولتی حل می شود. دیگر حرفی باقی نماند و همه اعتراضات برطرف خواهد شد.

همه چیز به تصحیح یک کلمه بستگی دارد.

یکی یکی از راه های پیشنهادی کارگران برای بهبود و افزایش دستمزدهای جاری که منجر به تعدیل بیشتر دستمزدها با تورم واقعی در جامعه می شود، تعدیل دستمزدها بیش از یک بار است.

طبق قوانین فعلی کار، تنها یک بار در سال امکان تغییر حقوق کارگران وجود دارد. یعنی شورای عالی کار در پایان هر سال میانگین تورم سال جاری و سال بعد را همراه با سبد معیشتی محاسبه و بر اساس آن حقوق کارگران را افزایش می دهد.

این در حالی است که کارگران می گویند این روش ناقص است زیرا اولاً دولت و کارفرمایان به نرخ واقعی تورم و رشد هزینه ها در محاسبه افزایش دستمزدها و ثانیاً در صورت رعایت آنها، نرخ تورم در طول سال را رعایت نمی کنند. به دلیل عوامل مختلف؛ بیش از مقدار محاسبه شده افزایش می یابد.

در نهایت، اگر به تجربه کشورهای دیگر مانند ترکیه نگاه کنیم، کارگران ایرانی می خواهند بیش از یک بار در سال حقوق خود را بررسی کنند. با این حال، قانون کار فعلی اجازه آن را نمی دهد.

در ماده (41) قانون کار آمده است: شورای عالی کار موظف است در طول سال حداقل دستمزد کارگران را در نقاط مختلف کشور یا در صنایع مختلف با رعایت ضوابط زیر تعیین کند: 1- حداقل مزد. تعداد کارگران بر اساس نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.

2- حداقل دستمزد بدون در نظر گرفتن خصوصیات جسمی و روحی کارگران و خصوصیات کار محوله باید برای تأمین زندگی یک خانواده که میانگین آن توسط مراجع رسمی اعلام می شود کافی باشد.

تبصره – کارفرمایان موظفند بابت ساعات کار مقرر در قانون به هیچ کارگری کمتر از حداقل مزد جدید پرداخت ننمایند و در صورت تخلف مابه التفاوت مزد پرداختی با حداقل مزد جدید ضامن می باشد.

ملاحظه می‌شود که اگر مجلس بخواهد به دولت چهاردهم در اصلاح حقوق کارگران کمک کند و مانع قانونی را که اغلب در این زمینه بهانه می‌شود رفع کند، کافی است یک کلمه در متن اصل ۴۱ اصلاح شود و آن اصلاحیه. نیز تغییر خواهد کرد. اصطلاح “هر سال” به معنای “دو بار در سال” است.

البته این تغییر کلمه مستلزم پیش بینی های مالی و حقوقی گسترده است; اما سوال بزرگ این است که آیا سایر کشورهای همسایه مانند ترکیه؟ با تورم بسیار بالا، چرا ما نمی توانیم این کار را انجام دهیم؟

یک کارشناس حوزه کارگری در این خصوص می گوید: نمایندگان مجلس باید کلمه «سالانه» و عبارت «به میزان تورم» را در این ماده قانونی اصلاح کنند تا حقوق کارگران واقعاً احیا شود.

حمید نجف می افزاید: ماده 41 قانون کار نیاز به صراحت دارد و این وضوح منوط به تعدیل دو واژه و عبارت ذکر شده در آن است. به این معنا اگر عبارت «براساس نرخ تورم» به «براساس نرخ تورم» تغییر یابد، ناچار به افزایش حقوق متناسب با نرخ تورم اعلامی از سوی مراجع رسمی آماری خواهیم بود.

دولت ها: همچنین عبارت «سالانه» در ماده 41 قانون کار باید به گونه ای اصلاح شود که هر نوع افزایش حقوق برای کارگران بیش از یک بار در سال انجام شود و در عین حال افزایش حقوق طبق مقررات صورت گیرد. نرخ تورم واقعی دلیل این درخواست این است که ممکن است بعد از 6 ماه اول سال با تورم بالایی مواجه شویم که مستلزم احیای حقوق کارگران است، بنابراین مجلس می تواند به جای یک بار در سال دو بار حقوق را تغییر دهد.

این کارشناس حوزه کار خاطرنشان می کند: بسیاری از کشورها به موازات تورم، افزایش حقوق کارگران را چندین بار در سال در نظر می گیرند. مانند ترکیه که از همین رویه پیروی می کند و حقوق کارگران را تا دو بار در سال بازمی گرداند. یعنی جایی که شرایط اقتصادی مبنای رکود بود، دستمزدها را افزایش می دهد.

نجف تصریح می کند: وقتی از تورم 30 یا 40 درصدی صحبت می کنیم به این معناست که تا 40 درصد قیمت کالاها و محصولات تحت تاثیر قرار می گیرد. شاید در نگاه اول این امر به نفع کارفرما و کارخانه دار باشد اما در واقع به ضرر کارگر است. نمی توان محصولی را که کارگر در تولید آن نقش دارد تا 40 درصد افزایش داد و کارفرما و کارخانه دار از آن درآمد و سود بیشتری کسب کنند، اما سهم کارگر دیده نمی شود و حقوق نیروی کار زیر 40 درصد تعیین شده است.

وی تاکید می کند: برای بهبود گردش اقتصادی و وضعیت معیشتی باید چندین بار در سال ترمیم حقوق ها ادامه یابد، این در حالی است که در بسیاری از کشورها حقوق به دلار پرداخت می شود و عملا همه چیز در اقتصاد ایران به دلار محاسبه می شود. ریالی به آنها پرداخت می شود و این ناعادلانه است.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا