اخبار روز

رباتی که از انفجار هسته ای جان سالم به در می برد

یک استارت آپ هوش مصنوعی در حال توسعه رباتی است که می تواند جایگزین انسان در انجام وظایف در موقعیت های خطرناک شود.

این استارت آپ به نام Oxford Dynamics در حال توسعه ربات Strider با حمایت یک میلیون پوندی وزارت دفاع بریتانیا است.

به گزارش ایسنا، هدف از اجرای این طرح ارتقای امنیت در محیط های دارای تهدیدات شیمیایی، بیولوژیکی یا هسته ای و همچنین مناطق دارای تشعشعات و پرتوهای مرگبار است.

این ربات می تواند مواد آلوده را جمع آوری کند، آنها را در ظروف مخصوص بسته بندی کند و کارهای نیمه مستقل را انجام دهد.

Strider در محیط های چالش برانگیز حرکت می کند و از فناوری های پیشرفته ای مانند مادون قرمز، رادار و لیدار (تشخیص نور و فاصله) استفاده می کند.

مایک لوتون یکی یکی از مدیران آکسفورد داینامیکس در بیانیه ای گفت: در نهایت هدف ما تولید 100 یا شاید 1000 یا حتی 10000 ربات Strider به نفع جامعه است.

رباتیک پیشرفته برای ایمنی

Oxford Dynamics توسعه ربات Strider را در نوامبر آغاز کرد و قصد دارد آن را در سپتامبر به آزمایشگاه علوم و فناوری دفاعی بریتانیا تحویل دهد.

Strider مجهز به سیستم های مادون قرمز، رادار و لیدار است که به آن امکان حرکت و فعالیت در مناطق غیرقابل دسترس و ناشناخته را می دهد.

این دستگاه برای کارهایی مانند برداشتن و بسته بندی اقلام آلوده و همچنین انجام فعالیت های نیمه مستقل که برای افرادی که از تجهیزات محافظ شخصی استفاده می کنند چالش برانگیز است، طراحی شده است.

این ربات که به طور خاص برای وزارت محیط زیست، غذا و امور روستایی طراحی شده است، می تواند در مناطقی فراتر از خط دید مستقیم اپراتور عمل کند، در محیط های خطرناک کار کند و انواع فعالیت های نیمه مستقل را انجام دهد.

این شرکت که در آزمایشگاه رادرفورد اپلتون (RAL) در شورای تأسیسات علوم و فناوری (STFC) قرار دارد، می‌تواند ربات هوش مصنوعی پیشرفته را در انواع محیط‌های معمولی آزمایش و ارزیابی کند.

این شرکت گفت که هدف نهایی Strider کمک به پاکسازی و احیای محیط پس از حوادث شیمیایی، بیولوژیکی، رادیولوژیکی و هسته ای در بریتانیا است.

راه حل های مبتنی بر هوش مصنوعی

این شرکت قصد دارد با ادغام نرم افزار هوش مصنوعی خود به نام AVIS AI که مخفف “A Very Intelligent System” است، قابلیت های Strider را افزایش دهد.

نرم افزار AVIS یک راه حل بازرسی بصری خودکار مبتنی بر هوش مصنوعی پیشرفته است که فرآیند بازرسی را تغییر می دهد، خطاها را کاهش می دهد و هزینه های عملیاتی و سرمایه ای را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

برخلاف روش های سنتی توسعه هوش مصنوعی، این نرم افزار نیاز به منابع بسیار تخصصی، پرهزینه و کمیاب را بی نیاز می کند.

Oxford Dynamics در حال کار بر روی چندین ابزار هوش مصنوعی آینده است که داده ها را به روشی مشابه انسان پردازش می کند. این امر بار شناختی را کاهش می‌دهد و ارزش ویژه داده‌های پیچیده را حفظ می‌کند که گاهی اوقات هنگام استفاده از روش‌های پردازش داده‌های سنتی، به‌ویژه زمانی که با داده‌های بصری سروکار داریم، از بین می‌روند.

لاوتون می‌گوید: «این یک مثال هیجان‌انگیز از پیاده‌سازی هوش مصنوعی آینده است که در آن یک اپراتور می‌تواند به سادگی روی یک شی بر روی صفحه ضربه بزند و ربات بهترین روش را برای برداشتن، بازیابی و ذخیره آن پیدا کند. این شامل تعیین وزن، ارزیابی کیفیت سطح و تشخیص اشیا برای جلوگیری از نامتعادل شدن ربات هنگام بلند کردن اجسام بزرگ است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا