اخبار روز

خبر خوب پزشکیان درباره حقوق کارگران شرط اعاده حقوق کارگران برای سال 1403

حقوق کارگران | ماجرای دستمزد کارگران ایران داستان بسیار گویایی است. بر اساس آمار منتشر شده، دستمزد کارگران ایرانی در رتبه 160 جهان قرار دارد، در حالی که دستمزد کارگران کشورهایی مانند افغانستان و گامبیا که از فقیرترین کشورهای جهان هستند به ترتیب در رتبه 139 و 159 قرار دارند.

گاهی یک لحظه مسیر زندگی انسان را تغییر می دهد، یک کلمه به زندگی معنای دیگری می بخشد و در نهایت شاید یک کلمه بتواند زندگی هزاران نفر را به طرز شگفت انگیزی تغییر دهد. اگر خدا بخواهد و انسان بخواهد.

ماجرای دستمزد کارگران ایران داستان بسیار گویایی است. بر اساس آمارهای منتشر شده، دستمزد کارگران ایرانی در رتبه 160 جهان قرار دارد، در حالی که دستمزد کارگران کشورهایی مانند افغانستان و گامبیا به ترتیب در رتبه 139 و 159 در رده فقیرترین کشورهای جهان قرار دارند .

از دیگر کشورهایی که از نظر دستمزد کارگران رتبه بالاتری نسبت به ایران دارند می توان به کشورهایی مانند سوریه، مالی، سودان، اوگاندا، موریتانی، اتیوپی، بورکینافاسو، نیجریه، یمن، لیبی، چاد، غنا، مغولستان، سنگال و سومالی اشاره کرد. نقل شده. به این ترتیب این آمار و وضعیت کلی به روشنی خورشید هیچ تردیدی در لزوم افزایش و اصلاح حقوق کارگران برای رسیدن به این قشر زحمتکش، قانع و مظلوم باقی نمی گذارد.

به همین دلیل است که تمامی فعالان صنفی و حتی دولت که کارفرمای مهم اقتصاد دولتی ایران محسوب می شود و از افزایش حقوق کارگران متحمل خسارت مالی می شود، بر افزایش حقوق کارگران اصرار دارند.

در این میان، کارفرمایان البته ممکن است از هرگونه اصلاحی برای تقویت حقوق کارگران ناراضی باشند و در مقابل آن مقاومت کنند که البته شرایط عمومی اقتصاد ایران به آنها حق مسلمی می دهد.

چرا که در شرایطی که به دلیل تحریم ها، سوء مدیریت ها، انحصارها، شرایط نامناسب کسب و کار و بسیاری عوامل دیگر، چرخ بسیاری از بنگاه های اقتصادی به درستی کار نمی کند و تورم در کشور حاکم است، ابتدا باید ثروت آفرینی کرد و سپس به فکر افتاد. احیای حقوق کارگران

این یک استدلال معتبر اما ناقص است. زیرا همه می دانیم که بخش خصوصی به عنوان کارفرمای واقعی سهم بسیار کمی از کیک اقتصاد ایران دارد و برعکس مالکیت اکثر صنایع، معادن، کارخانجات و خطوط تولید بزرگ کشور بر عهده دارد. در اختیار دولت، بخش عمومی (حاکمیت)، شرکت های دولتی و محصولات ناشی از عیوب موضوع قانون اجرای بخشنامه عمومی اصل 44 بوده و در شرایط فعلی بخش خصوصی واقعی محسوب نمی شود.

بنابراین مشخص است که بودجه بسیاری از این شرکت ها نه از طریق تجارت واقعی، بلکه با ایجاد انحصارات تجاری و ممنوعیت فعالیت رقبا و البته درآمدهای نفتی تامین می شود. یعنی در نهایت کلید همه آنها در دولت و حاکمیت و تامین مالی از طریق درآمد ملی یا تصمیمات بودجه کلان اقتصادی نهفته است.

به این ترتیب می توان گفت که اگر دولت و مسئولان بپذیرند که سهم کارگران از کیک اقتصاد ایران افزایش یابد، مانع اقتصادی وجود نخواهد داشت. همه چیز در اقتصاد دولتی حل شده است، دیگر حرفی نخواهد بود و تمام مخالفان موافق خواهند بود.

همه چیز به اصلاح یک کلمه ختم می شود: حقوق کارگران

یکی یکی از راه‌های پیشنهادی کارگران برای بهبود و افزایش دستمزدهای فعلی که منجر به تعدیل بیشتر دستمزدها با تورم واقعی در جامعه می‌شود، تجدید نظر در دستمزدها بیش از یک بار است.

طبق قانون کار فعلی، تعدیل دستمزد کارمندان تنها یک بار در سال امکان پذیر است. یعنی شورای عالی کار در پایان هر سال میانگین تورم سال جاری و سال بعد را همراه با سبد معیشت محاسبه می کند و بر این اساس حقوق کارمندان را افزایش می دهد.

اما کارگران می گویند که این روش ناقص است زیرا اولاً دولت و کارفرمایان در محاسبه افزایش حقوق از نرخ تورم واقعی و رشد هزینه ها راهنمایی نمی کنند و ثانیاً با رعایت این موارد، نرخ تورم در کل دوره در نظر گرفته می شود. سال به دلیل عوامل مختلف؛ بیش از مقدار محاسبه شده افزایش می یابد.

در نهایت با نگاهی به تجربه کشورهای دیگر مانند ترکیه، کارگران ایرانی بیش از یک بار در سال می خواهند حقوق خود را بررسی کنند. اما قانون کار فعلی این اجازه را نمی دهد.

در ماده (41) قانون کار آمده است: «در تمام طول سال» شورای عالی کار موظف است حداقل دستمزد کارگران را برای نقاط مختلف کشور یا صنایع مختلف با توجه به ضوابط زیر تعیین کند: 1- حداقل مزد کارگران. مطابق با نرخ تورم تعیین شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام خواهد شد.

2- حداقل دستمزد باید برای تأمین هزینه زندگی یک خانواده که میانگین تعداد آن توسط مراجع رسمی اعلام می شود بدون در نظر گرفتن خصوصیات جسمی و روحی کارگران و ویژگی های کار محوله کافی باشد.

تبصره – کارفرمایان موظفند برای ساعات کاری مقرر قانونی به هیچ کارمندی کمتر از حداقل مزد جدید پرداخت ننمایند و در صورت تخلف مابه التفاوت مزد پرداختی و حداقل مزد جدید ضامن را پرداخت خواهند کرد.

ملاحظه می‌شود که اگر مجلس بخواهد به دولت چهاردهم در اصلاح حقوق کارگران کمک کند و مانع قانونی را که معمولاً در این زمینه دستاویز می‌شود رفع کند، مجلس تنها باید یک کلمه در متن اصل ۴۱ تغییر دهد. در نظر گرفته شده است که کلمه “هر سال” باید به “دو بار در سال” تغییر یابد.

البته این تنوع کلمه مستلزم پیشینه گسترده ای از پیش بینی های مالی و حقوقی است. اما سوال بزرگ این است که چه زمانی کشورهای همسایه مانند ترکیه; چرا با این تورم بالا نمی توانیم این کار را انجام دهیم؟

یک کارشناس حوزه کار در این خصوص می گوید: نمایندگان مجلس باید کلمه «سالانه» و عبارت «به میزان تورم» را در این ماده قانون تغییر دهند تا عملاً دستمزد کارگران احیا شود.

حمید نجف در گفت وگو با ایسنا، افزود: ماده 41 قانون کار نیاز به صراحت دارد و این صراحت منوط به اصلاح دو کلمه و جمله مندرج در آن است. با توجه به نرخ تورم اعلام شده از سوی مراجع رسمی آمار، موظف به افزایش دستمزدها خواهیم بود.

وی توضیح می‌دهد: همچنین واژه «سالانه» در ماده ۴۱ قانون کار باید به گونه‌ای تغییر یابد که هر نوع افزایش حقوق کارکنان بیش از یک بار در سال اتفاق بیفتد و به تبع آن افزایش حقوق نیز انجام شود. دلیل این تقاضا این است که ما بعد از شش ماهه اول سال ممکن است تورم بالایی را تجربه کنیم که مستلزم ترمیم حقوق کارگران است و به مجلس اجازه می دهد به جای یک بار، دو بار در سال حقوق را تغییر دهد.

این کارشناس حوزه کار خاطرنشان می کند: بسیاری از کشورها به موازات تورم سالانه چندین بار افزایش دستمزد کارگران را مد نظر دارند. مانند ترکیه که همین رویه را در پیش گرفته و دستمزد کارگران را تا دو بار در سال برمی گرداند، یعنی هرجا شرایط اقتصادی زمینه ساز رکود بود، دستمزدها را افزایش می دهد.

نجف تصریح می کند: وقتی از تورم 30 یا 40 درصدی صحبت می کنیم به این معناست که تا 40 درصد قیمت کالاها و محصولات تحت تاثیر قرار می گیرد. شاید در نگاه اول به نفع کارفرما و کارخانه دار به نظر برسد اما در واقعیت به ضرر کارمند است. نمی توان قیمت کالایی را که کارگر درگیر تولید باشد تا 40 درصد افزایش داد و کارفرما و کارخانه دار از آن درآمد و سود بیشتری کسب کنند، اما سهم کارگر دیده نشود و حقوق آن کارگر دیده نشود. زیر 40 درصد است.

وی تاکید می کند: برای بهبود چرخه اقتصادی و وضعیت معیشتی باید چندین بار در سال پیگیری ترمیم دستمزدها انجام شود، در حالی که در بسیاری از کشورها حقوق به دلار پرداخت می شود و در اقتصاد ایران عملا همه چیز به دلار محاسبه می شود. اما پرداخت ها به دلار است، حقوق ها به ریال و این ناعادلانه است../اطلاعات آنلاین

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا