اخبار روز

بازارهای جهانی در آشفتگی / سقوط بیت کوین و طلا، ترس از رکود

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، بیت کوین طی روز گذشته 14.2 درصد سقوط آزاد ثبت کرد. قیمت این ارز دیجیتال پرچمدار برای چهارمین روز متوالی کاهش یافت و حتی در آخرین روز به کمتر از 50 هزار دلار رسید. این سطح قیمت آخرین بار حدود 5 ماه پیش بود. در سایر بازارهای جهانی نیز شرایط نامناسبی وجود دارد. به دنبال این اختلالات بازار جهانی، روسای فدرال رزرو یک جلسه اضطراری برای بحث در مورد تجدید نظر در نرخ بهره تشکیل دادند. به نظر می رسد که نگرانی ها در مورد شرایط رکود قوی تر شده است. علی‌رغم تحلیل‌ها، طلا برای سه روز متوالی با کاهش قیمت مواجه شد. اما دلیل این همه اتفاق چیست؟

دنیای تجارت نوشت: تقریباً دو هفته پیش، بازارهای سهام آمریکا پس از ماه‌ها رسیدن به اوج‌های جدید، در یک روند صعودی به ظاهر غیرقابل توقف بودند. اکنون به نظر می رسد همه بازارها در سقوط آزاد هستند. همچنین بازارهایی وجود دارد که سرمایه گذاران در صورت بروز ترس وارد آنها می شوند: بازار طلا، ین ژاپن و اوراق خزانه آمریکا نمونه هایی از این بازارها هستند. با این حال، نکته عجیب این است که این بازارها نیز اخیرا با افت مواجه شده اند. قیمت بیت کوین کاهش قابل توجهی را ثبت کرد و به سطوح 49000 و 647 دلار رسید. پیش از این، تحلیلگران اعلام کرده بودند که در صورت ادامه روند نزولی و شکستن سطح حمایت 60000 دلاری، بیت کوین ممکن است بیشتر سقوط کند. روز گذشته، این پیش بینی ها به حقیقت پیوست و بیت کوین به 50000 دلار سقوط کرد. سایر ارزهای موجود در بازار ارزهای دیجیتال نیز از این افت قیمت در امان نماندند. قیمت اتریوم نیز بیش از 20 درصد کاهش یافت و به ارزش 2116 دلار رسید. علاوه بر این، تقریباً تمام ارزهای دیجیتال دیگر شاهد کاهش قیمت بودند که بازار را به سمت قرمزی سوق داد.

از سوی دیگر سایر بازارهای جهانی از جمله بورس آمریکا، فلزات و نفت نیز با افت مواجه شدند. قیمت طلا بیش از 60 دلار کاهش یافت. معاملات جهانی طلا روز گذشته با 2442 دلار آغاز شد. اما پس از چند ساعت به قیمت 2373 دلار رسید. این در حالی است که بیشتر تحلیل ها چشم انداز مثبتی در مورد طلا داشتند. نقره نیز با حدود 2 دلار یا 6 درصد کاهش به قیمت 26 دلار و 70 سنت رسید. سهام شرکت های بزرگ آمریکایی که اغلب در بخش فناوری فعال هستند، رشد منفی را تجربه کردند. قیمت هر بشکه نفت خام نیز برای دومین روز متوالی کاهش چشمگیری داشت. البته اکثر بازارهای ذکر شده در هفته های اخیر روند نزولی داشته اند. اما این رشد منفی در دو روز اخیر بیشتر مشهود شده است.

به گزارش اکونومیست، طلا معمولاً مانعی در برابر هرج و مرج در بازارها است. کاهش قیمت نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران ممکن است نمی‌خواستند این کار را انجام دهند، بلکه به این دلیل است که برای کسب سود در جای دیگر نیاز به جمع‌آوری سریع پول نقد داشتند. اما چنین پدیده ای تاکنون رخ نداده است.

سه عامل در کنار هم باعث این سقوط عظیم بازار شدند. اولین عامل این است که تصورات در مورد ارزش اقتصادی هوش مصنوعی تغییر کرده است. دیدگاه خوش بینانه ای که به هوش مصنوعی (AI) آینده بسیار مهم و امیدوارکننده ای به ویژه در صنعت تراشه می دهد، با بسیاری از امیدهای غیر واقعی آمیخته است. بزرگترین نوسانات در قیمت سهام ایالات متحده در دوره محدودی رخ داد که در آن پنج غول فناوری – آلفابت (گوگل)، آمازون، اپل، متا (فیس بوک) و مایکروسافت – نتایجی را گزارش کردند که سهامداران خود را ناامید کرد. حتی آلفابت و مایکروسافت که درآمدشان بیش از انتظارات تحلیلگران بود، یک روز پس از گزارش شاهد کاهش قیمت سهام خود بودند. سهامدارانی که انتظار چنین نتایجی را از آمازون نداشتند بسیار بیشتر متضرر شدند. فروپاشی کامل این سهام نشان می دهد که سرخوشی قبلی سرمایه گذاران در مورد همه چیزهای هوش مصنوعی در حال تغییر است.

این تغییر ضربه ای فوری به سازندگان تراشه خواهد بود، زیرا ممکن است با کاهش سرمایه گذاری در هوش مصنوعی، با تقاضای محدودی برای محصولات خود مواجه شوند. در واقع، در هفته‌های اخیر، این شرکت‌ها نگرانی‌ها در مورد تغییر احساسات سرمایه‌گذاران را افزایش داده‌اند. در 17 جولای، دونالد ترامپ با پیشنهاد اینکه تایوان باید هزینه دفاع خود در برابر چین را بپردازد، سهام نیمه هادی ها را به شدت کاهش داد. تایوان حدود نیمی از پیشرفته‌ترین تراشه‌های جهان را تولید می‌کند که آن را در برابر تهاجم چین آسیب‌پذیر می‌کند. دولت بایدن همچنین قصد دارد صادرات تجهیزات تراشه سازی به چین را محدود کند. با تهدید کند شدن تقاضا و بدتر شدن ژئوپلیتیک، جای تعجب نیست که سهام تراشه ها در حال سقوط هستند.

علاوه بر شرکت های فناوری، اخبار بدی نیز در مورد اقتصاد ایالات متحده وجود دارد. دومین عامل فشار بر سرمایه گذاران همین مشکل است. تا چندی پیش شعار بازار این بود که «خبر بد، خبر خوب است» و هیچ خبرگزاریی نمی توانست نفوذ قوی در بازار داشته باشد. هر نشانه ای از رشد کندتر یا بازار کار ضعیف تر برای قیمت دارایی ها خوب است. زیرا این بدان معنی است که تورم احتمالاً پایین می ماند و به فدرال رزرو اجازه می دهد تا نرخ بهره را سریعتر کاهش دهد. اما زمانی که گزارش مشاغل ایالات متحده در 2 آگوست منتشر شد، همه چیز تغییر کرد: خبر بد اکنون یک خبر واقعا بد است.

سومین نیروی مؤثر بر بازارها، وضعیت ین ژاپن است. ین ژاپن در برابر سبدی از ارزهای اصلی در هفته‌های اخیر بیشتر از دو دهه گذشته افزایش داشته است. این تا حدودی به دلیل تصمیم غیرمنتظره بانک مرکزی ژاپن برای افزایش یک دهم درصدی نرخ بهره در 31 جولای است. نتیجه این تغییر این است که ارزش ین در ماه گذشته بیش از 10 درصد افزایش یافته است. افزایش ارزش ین به طور خودکار منجر به کاهش قیمت سهام ژاپن شد. بسیاری از بزرگترین شرکت های گردشگری کشور مانند هیتاچی، سونی و تویوتا درآمد خود را از خارج به دلار به کشور وارد می کنند. همزمان با افزایش قیمت ین، شاخص دلار که نشان دهنده ارزش دلار است نیز در روزهای اخیر با کاهش مواجه شده است. بخشی از کاهش شاخص سهام در ژاپن را می توان با این اثر توضیح داد. با این حال، شاید مهم ترین تأثیر آن، کاهش فروشگاه های محبوب ژاپنی باشد.

ین ژاپن قبلا کمتر از ارزش گذاری شده بود و سیاست پولی بانک مرکزی ژاپن بر نرخ های بهره پایین متمرکز بود. ترکیب این دو به ژاپنی‌ها این امکان را می‌دهد که به‌طور ارزان به ین وام بگیرند، درآمد حاصل از آن را به دلار تبدیل کنند و در اسناد خزانه سرمایه‌گذاری کنند، که بسیار بیشتر از هزینه‌های انجام تجارت است. با این حال، با افزایش نرخ بهره در ژاپن و کاهش نرخ بهره در ایالات متحده، این معاملات جذابیت کمتری پیدا کرده است. بدتر از آن، تقویت سریع ین هزینه های پرداخت بدهی دلار را افزایش می دهد و به معاملات لطمه می زند. تحولات شگرف چند هفته اخیر بسیاری از سرمایه گذاران را وادار به فروش دارایی های خود کرده است و بر بی ثباتی در بازار سهام داخلی و جهانی افزوده است.

مثل همیشه با پایانی آشفته، اولین سوالی که مطرح می شود این است که آیا – جایی در هرج و مرج – قیمت یک دارایی آنقدر نوسان داشته است که این دارایی به عنوان یک کل در معرض خطر است؟ در این زمینه، کاهش قیمت طلا و کاهش سهام بانکی به نظر می رسد که نوید بدی باشد. سوال مرتبط دیگر این است که آیا وضعیت در هفته های آینده بهبود می یابد یا بدتر می شود. با فرض اینکه هیچ سرمایه‌گذار بزرگی فکر نمی‌کند زمان فروش فرا رسیده است و مطابق با احساسات عمومی حرکت نمی‌کنند، می‌توان امیدوار بود که بازارها مسیر خود را تغییر دهند. وگرنه اصلا خوب نمیشه

220

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا