اخبار روز

مردم مرموز ایتالیایی که تقریبا چیزی از آنها معلوم نیست!/ عکس

تینا مزدکی: هرودوت اولین مورخی بود که در مورد زادگاه اولیه اتروسک ها نوشت، اگر شواهدی در دسترس بود. او نتیجه گرفت که آنها در طول جنگ تروا با قحطی وحشتناکی مواجه شدند. در نتیجه نیمی از آنها از غرب آناتولی به ایتالیا آمدند. پس از این مهاجرت در مرکز ایتالیا ساکن شدند و اتروریا را تأسیس کردند. بنابراین، اکثر مورخان موافق هستند که اتروسک ها از آناتولی آمده اند.

از آنجا که در هر مورد استثنا وجود دارد; دینوسیوس هالیکارناسوس نیز با این ایده مخالف بود. او معتقد بود که اتروسک ها ساکنان اصلی ایتالیا هستند. برخی ادعاها که برگرفته از اسناد و مدارک مربوط به قرن اول قبل از قرون وسطی است، نشان می دهد که آنها بومی منطقه ای در شمال ایتالیا نیز بوده اند. اما این نظریه بر اساس نظریه مورخی به نام لیوی اشتباه است. در واقع، لیوی می گوید که اتروسک ها پس از اسکان در مرکز ایتالیا به این منطقه از شمال ایتالیا مهاجرت کردند. بنابراین، تنها دو نظریه متضاد در مورد منشأ اتروسک ها در دوران باستان وجود دارد.

شواهد باستان شناسی

دیونیسیوس هالیکارناسوس معتقد بود که آنها از آناتولی نیامده اند زیرا هیچ شباهتی بین اتروسک ها و مردم آناتولی وجود ندارد. اما امروزه مورخان از ابزارهای باستان شناسی مدرن بهره می برند و می توانند از باستان شناسی برای به دست آوردن نتایج قابل اعتمادتری استفاده کنند.

در واقع، شواهد نشان می دهد که آنها در حدود 700 سال قبل از میلاد وجود داشته اند. قبل از میلاد وارد دوره اتروسک شد. در این مرحله می‌توانیم به وضوح هجوم عناصر آناتولی به اتروریا را مشاهده کنیم. نفوذ خاورمیانه تقریباً در هر جنبه ای از زندگی اتروسک ها مشهود است، از جمله هنر، لباس، ارابه ها، تجهیزات نظامی و جنگی، مدل مو، عادات غذایی، مذهب یا فرقه، و فناوری.

درست است که یونانیان دوره شرق شناسی خود را سپری کردند، اما این عمدتا به دلیل پذیرش سبک های هنری خاورمیانه توسط یونانیان بود که با وجود تجارت توسعه یافته در آن زمان به راحتی قابل توضیح است. در مقابل، دوره شرق‌شناسی در میان اتروسک‌ها تقریباً بر همه جنبه‌های جامعه آنها تأثیر گذاشت و در تصور آن بسیار ناگهانی‌تر بود. تلاش‌ها برای توضیح این موضوع از طریق تجارت به سختی قانع‌کننده هستند، زیرا یونانی‌ها از نظر جغرافیایی به آناتولی نزدیک‌تر بودند و برای مدت طولانی‌تری با آن منطقه تجارت می‌کردند.

شواهدی از قبور تاریخی

پاسخ به این سؤال که آیا هجوم آداب و رسوم شرقی به دلیل مهاجرت بوده است، دشوار است، اگرچه منابع مکتوب معاصر کم است. یکی یکی از مطمئن ترین راه ها برای کمک، کنترل مهاجرت بر اساس آداب دفن آنها است. حدود 700 ق.م یک تغییر اجتماعی عمومی در قرن چهارم قبل از میلاد در اتروریا رخ داد. این توسعه زمانی بود که اولین شهرهای اتروسکی ساخته شدند.

این شواهد را می توان در مجسمه های اتروسکی نیز مشاهده کرد. در این زمان الفبای یونانی را نیز یاد گرفتند. اینها نشان می دهد که در اتروریا در حدود 700 ق.م. قبل از میلاد تغییرات قابل توجهی رخ داد. با این حال، جالب ترین تغییری که می توان مشاهده کرد، پذیرش ناگهانی قبرهای تاریخی آنهاست. این مقبره های اتروسکی محل استراحت طبقه نخبگان بود. قدیمی ها می گویند که این مقبره های تاریخی شباهت های قابل توجهی به مقبره های فریگی و لیدیایی معاصر دارند.

مردم مرموز ایتالیایی که تقریبا چیزی از آنها معلوم نیست!/ عکس

برای مثال، مقبره‌های اتروسکی در این دوره اولیه دارای نیمکت‌ها، مقبره‌ها و تکیه‌گاه‌های سر بودند، درست مانند مواردی که در آناتولی یافت شد. علاوه بر این، آنها حاوی یک سرداب سنگی با تزئینات حلقه مدور، شبیه به مقبره های لیدیایی بودند. اتروسک ها همچنین مجسمه های تدفینی داشتند که مطابق با مجسمه های باستانی آناتولی است.

بر اساس شواهد، به احتمال زیاد به نظر می رسد که نخبگان در حدود 700 قبل از میلاد آمده اند. قبل از میلاد از آناتولی آمده است. در هر صورت، باید توجه داشت که این شواهد از نوشته های هرودوت در مورد منشأ اتروسک ها به دست می آید.

اتروسک ها از کجا آمده اند؟

یک مطالعه ژنتیکی در سال 2021 نشان داد که بخش قابل توجهی از DNA اتروسک را می توان به جمعیت های عصر آهن در جنوب اروپا مانند یونان و به ویژه کرواسی ردیابی کرد. این ارتباط ژنتیکی با بالکان حمایت قابل توجهی از نظریه هرودوت می کند. اکنون شواهد باستان شناسی قویاً نشان می دهد که این مهاجرت در حدود 700 سال قبل از میلاد اتفاق افتاده است. قبل از میلاد پس از عصر برنز، در آن زمان تعدادی از کشورهای اروپای جنوبی از عصر آهن قبلاً به آناتولی غربی مهاجرت کرده بودند.

فریگی ها از بالگان آمدند و یونانی ها تا 700 سال قبل از میلاد در آن ساکن شده بودند. قبل از میلاد در مقیاس وسیع در غرب آناتولی ساکن شد. بنابراین مهاجرت از غرب آناتولی به ایتالیا در 700 سال قبل از میلاد را شامل می شود در قرن اول قبل از میلاد تعداد زیادی از فریگی ها و یونانیان وجود داشت. بنابراین، این منشا اتروسکی با شواهد ژنتیکی و باستان شناسی مطابقت دارد.

منبع: خبرنگار یونانی

323

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا