اخبار روز

هدف شش گل اسرائیل از ترور هنیه/بی بی شعله ور شدن جرقه بزرگ جنگ!

رسول سلیمی: سومین اطلاعیه سپاه نشان می دهد که اسرائیل به وضوح پشت ترور متهورانه اسماعیل هنیه، مذاکره کننده ارشد حماس و رهبر سیاسی آن سازمان، در حمله روز چهارشنبه در تهران بوده است. دولت اسرائیل با این حمله که ساعاتی پس از مراسم تحلیف مسعود رخ داد، عمداً ایران را در مقابل فلسطینیان شرمنده کرد. زمانی که رئیس جمهور جدید ایران مورد توجه قرار گرفت، امکان انتقام گیری ایران را نیز به حداکثر رساند.

راهبردی که معاون سابق شورای امنیت ملی اسرائیل نیز بر آن تاکید کرده و مدعی شده است که بنیامین نتانیاهو می خواهد جرقه جنگ بزرگتری برانگیزد و آمریکا را به آن بکشاند. اگرچه اسرائیل بهای سنگینی را در صورت ورود ایران به یک جنگ همه جانبه در خاورمیانه خواهد پرداخت، اما شروع جنگ و تشدید درگیری در اسرائیل از بسیاری جهات در خدمت منافع نتانیاهو خواهد بود. در زیر به چرایی سود نتانیاهو از ترور اسماعیل هنیه پرداختیم.

هدف اول؛ قتل هنیه چشم انداز یک توافق آتش بس زودهنگام را از بین می برد. نتانیاهو همیشه با توافق برای پایان دادن به جنگ مخالف بوده است. در همین راستا روزنامه اسرائیلی هاآرتص فاش کرد که در دور قبلی مذاکرات، نتانیاهو به صورت فعال و راهبردی اطلاعات حساس را در مقاطع حساس به رسانه ها درز کرده تا در مذاکرات اسرائیل و حماس کارشکنی کند.

وقتی از بایدن پرسیده شد که آیا نتانیاهو جنگ را به خاطر زندگی سیاسی خود طولانی می کند، گفت: «دلایل زیادی برای رسیدن به این نتیجه وجود دارد که می داند تجارت اسرای اسرائیل با حماس باعث سقوط دولت و سلطنت او می شود». نخست وزیر پایان خواهد یافت. همچنین احتمالاً به معنای آغاز محاکمه فساد او است که در صورت تعقیب قضایی توسط سیستم قضایی اسرائیل می تواند او را به زندان بیاندازد. به همین دلیل نتانیاهو مذاکره کننده نمی خواهد مذاکرات را خاتمه دهد و به هر طریقی تلاش می کند به بن بست برسد.

گل دوم کشته شدن اسماعیل هنیه به احتمال زیاد کامالا هریس را در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تضعیف خواهد کرد. در حالی که دولت بایدن همچنان حماس را برای عدم دستیابی به توافق مقصر می‌داند، نشانه‌هایی وجود دارد که هریس می‌تواند رویکرد متفاوتی را اتخاذ کند که به اسرائیل و حماس احترام می‌گذارد و اجازه می‌دهد تا توافقی بین آنها حاصل شود. کامالا هریس پس از دیدار هفته گذشته از واشنگتن گفت: همانطور که به نخست وزیر نتانیاهو گفتم، زمان آن رسیده که این توافق انجام شود.

گل سوم ترور اسماعیل هنیه مذاکرات احتمالی آمریکا و ایران را نیز تحت تاثیر قرار داد. انتخاب مسعود پزشکیان اگرچه توانست دریچه کوچکی برای احیای دیپلماسی ایجاد کند، اما تشدید تنش های ناشی از این ترور در آینده نزدیک است. پزشکیان ایجاد اجماع در تهران برای چنین مذاکره ای به میزان قابل توجهی تضعیف شده است. این ایده زمانی تقویت می شود که برخی از سیاستمداران ایرانی معتقدند اسرائیل با حمایت دولت بایدن هنیه را ترور کرده است. همچنین سفیر ایران در سازمان ملل متحد در نامه ای به رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد نوشت که این حمله «بدون مجوز و حمایت اطلاعاتی آمریکا امکان پذیر نبوده است».

گل چهارم با توجه به مقاومت طولانی مدت اسرائیل برای بهبود روابط ایران و آمریکا، زمان ترور هنیه در مراسم تحلیف انتخاب شد. پزشکیان، بعید است که تصادفی باشد. این در شرایطی است که نتانیاهو به مدت دو دهه تلاش کرده است که آمریکا را به جنگ علیه ایران وادار کند و چهار رئیس جمهور اخیر آمریکا همگی در مقاطع مختلف با فشار اسرائیل برای حمله به ایران مواجه شده اند. اگرچه تمرکز بیشتر بر برنامه هسته ای ایران بوده است، اما تمایل اسرائیل برای حمله مستقیم آمریکا به ایران چیزی فراتر از سیاست اسرائیل است.

به همین دلیل، اسرائیل ایران را تهدیدی برای توافق منطقه‌ای می‌داند که از حملات اسرائیل به سوریه و لبنان جلوگیری کرده و از آنها محافظت می‌کند. کارکردی که برجام زمانی به کمربند امنیتی کشورهای محور مقاومت تبدیل شده بود و هدف آن حفاظت از این کشورها در برابر حملات اسرائیل بود. هدف از آن افزایش ظرفیت ایران برای تسلیحات متعارف از طریق کاهش تحریم های ایران بود که اوباما در توافق هسته ای وعده داده بود. نزدیک شدن اوباما با ایران، توازن قوای منطقه ای را از کشورهای حاشیه خلیج فارس و اسرائیل دور کرد و توازن قوا بین ایران و اسرائیل را برهم زد.

هدف شش گل اسرائیل از ترور هنیه/بی بی شعله ور شدن جرقه بزرگ جنگ!

گل پنجم هدف از ترور اسماعیل هنیه توسط اسرائیل برانگیختن واکنش ایران بود که به راحتی می تواند به یک جنگ بزرگتر تبدیل شود و ایالات متحده را بیش از هر زمان دیگری در خاورمیانه جای پای خود بگذارد. علاوه بر این، در ماه آوریل، دولت بایدن تلاش‌های بیشتری را برای کنترل پیامدهای عملیات موشکی ایران علیه اسرائیل پس از تخریب کنسولگری ایران در دمشق انجام داد تا از تشدید غیرقابل کنترل تنش‌ها در خاورمیانه جلوگیری کند. اما اکنون، در آستانه انتخابات، دولت بایدن نمی‌تواند قاطعانه از نزول خاورمیانه به جنگ همه جانبه جلوگیری کند، مگر اینکه بخواهد خطوط قرمز عمومی را علیه نتانیاهو ترسیم کند. موضوعی که ممکن است حمایت انتخاباتی دموکرات ها را به چالش بکشد و بایدن ترجیح می دهد اسرائیل هر کاری که می خواهد برای دفاع از خود انجام دهد.

گل ششم اسرائیل سال‌هاست که اختلافات بین گروه‌های فلسطینی را مانع اصلی مذاکرات صلح می‌داند. این انشعاب هفته گذشته به دلیل تلاش های چین در طی بیانیه پکن که توسط همه جناح های فلسطینی از فتح تا حماس برای توافق بر سر تشکیل یک دولت وحدت ملی برای اداره غزه پس از جنگ امضا شد، ایجاد شد. اما در بحبوحه امکانات کشورهای مقاومت محور و دودستگی بر سر راه حل «دو دولتی» و «یک دولتی»، اسرائیل با کشتن هنیه در جریان تبادل اسرا و جلوگیری از صلح با فلسطینی ها و مذاکره با یحیی سنوار در غزه تلاش کرد. با کمک ائتلاف آمریکا، واکنش احتمالی ایران و سایر گروه های مقاومت را کنترل کنند.

سفر اخیر نتانیاهو به ایالات متحده به این نتیجه رسید که بعید است ایالات متحده در جنگ مستقیم با ایران درگیر شود، اگرچه ایران احتمالاً با تجدید بازدارندگی دفاعی با اسرائیل به ترور در خاک خود پاسخ خواهد داد. روشی که برای منتهی به جنگ همه جانبه طراحی نشده است. چرا که تحلیل گران معتقدند احتمال ورود عمدی ایران به یک جنگ همه جانبه به دلیل ضعف زیرساخت های اقتصادی ایران که 15 سال به طول انجامیده، مورد توجه سیاستمداران ایرانی قرار نمی گیرد.

311213

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا