اخبار روز

با مصرف عصاره این گیاه از سرطان معده پیشگیری کنید

در پژوهشی با همکاری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران (وابسته به جهاد دانشگاهی) و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تأثیر عصاره گیاه بادرنجبویه همراه با نانوکامپوزیت گرافن نقره بر تغییرات بیانی p53 مورد بررسی قرار گرفت. . ژن‌های BCL-2 و HSP90 در رده‌های سلولی سرطان معده (AGS) مورد بررسی قرار گرفتند.

سرطان معده پنجمین سرطان شایع و کشنده در سراسر جهان است. استفاده از گیاهان دارویی به عنوان راه حلی برای درمان سرطان معرفی شد. در این مطالعه تأثیر عصاره اتانولی لیموترش همراه با نانوکامپوزیت نقره-گرافن بر بقای رده سلولی سرطان معده (AGS) و رده سلولی بافت طبیعی دستگاه گوارش (HuGu) به روش MTT و همچنین تأثیر آن بر میزان بیان p53 مورد بررسی قرار گرفت. مورد بررسی قرار گرفت. ژن‌های Bcl-2 و HSP90 نیز با استفاده از فلوسیتومتری اندازه‌گیری شد.

پس از کشت، تکثیر و تهیه رده های سلولی فوق با عصاره بادرنجبویه در غلظت های 20، 40، 80، 160، 320، 640 و 1280 میکروگرم در میلی لیتر و رقت های عصاره با نانوکامپوزیت به مدت 24 و 48 ساعت انکوبه و انکوبه شدند. تیمار شده با دو غلظت 100 و 200 میکروگرم بر میلی لیتر.

زنده ماندن نیمی از سلول ها در رقت 160 میکروگرم بر میلی لیتر از عصاره (IC50) به دست آمد. نتایج این تحقیق نشان می دهد که هم افزایی عصاره اتانولی علف لیمو با نانوکامپوزیت نقره-گرافن باعث افزایش بیان ژن p53 و کاهش بیان ژن Bcl2 در رده سلولی سرطان معده شد.

بنابراین عصاره اتانولی بادرنجبویه رشد و تکثیر سلول های سرطانی معده (AGS) را متوقف کرده و از تکثیر آنها جلوگیری می کند. علاوه بر این، ترکیب عصاره با نانوکامپوزیت نقره-گرافن خواص ضد سرطانی آن را افزایش می دهد و حداکثر غلظت بازدارنده آن کاهش می یابد.

شایان ذکر است که نتایج این پژوهش در ششمین کنگره بین المللی و هجدهمین کنگره ملی ژنتیک ایران با همکاری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران (وابسته به جهاد دانشگاهی) و سازمان آزاد اسلامی ارائه شد. دانشگاه از سوی تهران معرفی و به عنوان بهترین پوستر انتخاب شدند.

خواص بادرنجبویه برای عفونت در زنان

بادرنجبویه گیاهی با سابقه طولانی در درمان عفونت در زنان است. این گیاه دارای خواص ضد میکروبی، ضد قارچی و ضد التهابی است که می تواند به طور موثر عفونت های مختلف از جمله عفونت های مجاری ادراری، عفونت های مخمری واژن و عفونت های رحم را درمان کند.

خواص بادرنجبویه برای تخمدان ها

برخی از خواص بادرنجبویه برای تخمدان که در منابع طب سنتی ذکر شده است عبارتند از:

تنظیم هورمون: علف لیمو می تواند به تنظیم هورمون های زنانه، به ویژه استروژن و پروژسترون کمک کند. می تواند به تسکین علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و سایر مشکلات هورمونی مربوط به تخمدان ها کمک کند.

تسکین درد: بادرنجبویه خواص تسکین دهنده و ضد التهابی دارد. این می تواند به تسکین درد ناشی از کیست تخمدان، اندومتریوز و سایر مشکلات تخمدان کمک کند.

بهبود باروری: بادرنجبویه همچنین می تواند به بهبود باروری در زنان کمک کند. این به دلیل تأثیر آن بر تنظیم هورمون، افزایش جریان خون به رحم و تخمدان ها و تقویت تخمک است.

خواص لیمو برای مغز

لیموترش فواید زیادی برای مغز و اعصاب دارد. برخی از مهمترین این خواص عبارتند از:

تقویت حافظه و تمرکز: بادرنجبویه با داشتن آنتی اکسیدان ها و ترکیبات مفید به تقویت حافظه و تمرکز کمک می کند. علاوه بر این، این گیاه با افزایش جریان خون به مغز به بهبود عملکرد شناختی و یادگیری کمک می کند.

کاهش اضطراب و استرس: بادرنجبویه به عنوان یک آرام بخش طبیعی شناخته شده است که می تواند به طور قابل توجهی اضطراب، استرس و تنش های عصبی را کاهش دهد. این خاصیت بادرنجبویه به دلیل وجود ترکیباتی مانند رزمارینیک اسید و اوژنول است که اثرات ضد اضطرابی دارند.

خواص بادرنجبویه برای قلب

بادرنجبویه از دیرباز برای درمان بیماری های مختلف از جمله مشکلات قلبی عروقی استفاده می شده است. خواص بادرنجبویه برای قلب عبارتند از:

تقویت عضلات قلب و افزایش گردش خون از طریق فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان ها

فشار خون پایین

سطح کلسترول خوب (HDL) را افزایش دهید و سطح کلسترول بد (LDL) را کاهش دهید.

پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی مانند سکته و حمله قلبی

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا