اخبار روز

کشف فسیل یک موجود میکروسکوپی 500 میلیون ساله با “مغز”.

پس از اینکه محققان بقایای یک موجود کرم مانند میکروسکوپی را یافتند که نیم میلیارد سال پیش زندگی می کرد، آنها کشف کردند که مغز بزرگترین گروه از حیوانات چگونه تکامل یافته است.

به گزارش فرادید، این موجود که در مراحل اولیه رشد یا در مرحله لاروی مرده است، متعلق به گونه جدیدی به نام یوتی یوانشی است; ترکیبی از کلمات استاندارد چینی “yòutǐ” به معنی “لارو” و “yuánshǐ” به معنای “ابتدایی”.

Y. yuanshi در دریاهای کامبرین زندگی می کرد و به پیدایش بندپایان زنده مانند حشرات، عنکبوت ها و خرچنگ ها کمک کرد. این فسیل تقریباً به اندازه یک دانه شن است، اما به طرز باورنکردنی به خوبی حفظ شده و دارای جزئیاتی است که قبلاً دیده نشده بود. این جزئیات به توضیح چگونگی تکامل مغزهای پیچیده بندپایان کمک می کند.

مارتین اسمیت، دانشیار دیرینه‌شناسی در دانشگاه دورهام در بریتانیا، در بیانیه‌ای گفت: «وقتی در خواب دیدم که کدام فسیل را بیشتر دوست دارم پیدا کنم، همیشه به لارو بندپایان فکر می‌کردم، زیرا تاریخ رشد بسیار مهم است. برای درک توسعه آنها اما لاروها آنقدر ریز و شکننده هستند که شانس یافتن فسیل شده آنها عملاً صفر است، یا من فکر می کردم!

تیمی از محققان این فسیل را از سازند سنگی یوانشان در استان یوننان چین کشف کردند. آنها این فسیل را با اشعه ایکس اسکن کردند تا تصاویر سه بعدی مجازی از ساختارهای داخلی آن ایجاد کنند. این تصاویر یک مغز و سیستم گردش خون ابتدایی، از جمله بقایای اعصابی که پاها و چشم های ساده لارو را تامین می کنند را نشان می دهد.

می‌دانستم که این فسیل ساده کرم‌مانند خاص است، اما از دیدن ساختارهای شگفت‌انگیز حفظ شده در زیر پوست آن شگفت‌زده شدم! چگونه این ساختارهای پیچیده از پوسیدگی جان سالم به در بردند و نیم میلیارد سال بعد هنوز دست نخورده هستند.

محققان مطمئن نیستند که چگونه این حیوان به چنین فسیل کمیاب تبدیل شده است، اما اندکی پس از مرگ بافت نرم آن با فسفات جایگزین شد و در سنگ حفظ شد. اسمیت گفت که آب ممکن است حاوی سطوح بالاتری از فسفر بوده باشد که سلول ها را با مواد خام مورد نیاز برای تبدیل به مواد معدنی فسفات تامین می کند.

شرایط عالی این فسیل به محققان این امکان را داد که بیشتر از هر زمان دیگری از آناتومی بندپایان اولیه دیدن کنند و بفهمند که مغز بندپایان در زمان Y. yuanshi پیچیده‌تر می‌شد. به عنوان مثال، لارو یک منطقه مغزی اجدادی داشت که به شکل تخصصی‌تر برآمدگی سر بندپایان با شاخک‌ها و زائده‌های مختلف دیگر تبدیل شد. این سرهای تخصصی به این معنی است که موجودات سبک زندگی متفاوتی داشتند و همچنین می توانستند به شکارچیان پیچیده تبدیل شوند.

اسمیت می‌گوید: «همانطور که مغز بندپایان تکامل یافته است، این تکامل به بندپایان اجازه می‌دهد تا رفتارهای پیچیده‌تر و حتی مورفولوژی‌های پیچیده‌تری از خود نشان دهند، و این دلیلی برای افزایش سریع تنوع است که تا به امروز حفظ کرده‌اند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا