اخبار روز

خبر مهم برای متقاضیان ارز دولتی.


به گزارش مانیبان، علی طرزعلی معاون مرکز طلا و ارز درباره روند تامین ارز ترجیحی کالاهای اساسی و دارو گفت: بر اساس تبصره (4) بند (الف) قانون بودجه کشور. 1403، به دولت و مؤسسات موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشورها مصوب 1395/8/7 از جمله بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران سیزده میلیارد و ششصد میلیون (136.000.000.000) یورو اجازه داده می شود. معادل حدود 15 میلیارد دلار فقط برای واردات محصولات اساسی کشاورزی، دارو و مواد اولیه آنها و تجهیزات پزشکی مصرفی که فهرست آنها تا انتها پیش می رود فروردین در سال 1403 هیات وزیران تخصیص، فروش، جبران خسارت را تصویب کرد. یا مبادله منابع ارزی حاصل از صادرات نفت، گاز و میعانات گازی با نرخ ترجیحی.

وی گفت: مجموع منابع ارز ترجیحی برای سال 1392 بالغ بر 13.6 میلیارد یورو معادل تقریباً 15 میلیارد دلار تعیین شده است.

معاون مرکز طلا و ارز افزود: تاکنون معادل 5497 میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی و دارو اختصاص یافته است. براساس قانون، میانگین سهمیه ماهانه کالاهای اساسی و دارو برای سال 1403 معادل یک میلیارد و 250 میلیون دلار است، بنابراین تخصیص و عرضه ارز تا 21 مردادماه مطابق با سهمیه ارزهای معین انجام شده است.

من باید بگویم؛ مدیریت میزان واردات کالا با صدور ثبت سفارش به وزارتخانه متولی انجام می شود. همچنین تخصیص و تامین ارز برای ثبت سفارش طبق نظر وزارتخانه مربوطه انجام می‌شود، بنابراین اداره مربوطه بر اساس سیاست‌های تجاری و از طریق مدیریت ثبت سفارش، میزان کالاها را در کشور تنظیم می‌کند ثبت سفارش کالاهای اساسی و موسسات کشاورزی و میزان واردات. دارایی ها کاملا در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است.

لازم به ذکر است؛ تامین ارز جهاد کشاورزی در چهار ماهه اول سال های 1403 و 1402 بالغ بر 5.2 میلیارد دلار بوده است، بنابراین این بانک در سال گذشته اقدام به تامین ارز برای ثبت سفارش وزارت جهاد کشاورزی کرده است.

طرزعلی در خصوص تامین ارز صنایع از ابتدای امسال نیز گفت: ارز صنایع حمل و نقل و خودرو معادل دو هزار و 889 میلیون دلار، صنایع برق و تجهیزات الکترونیک معادل یک است. میلیارد و 870 میلیون دلار، «خودرو»، «ابزار و تجهیزات تولید» معادل دو میلیارد و 15 میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل یک میلیارد و 993 میلیون دلار و «نساجی و پوشاک» معادل 707 میلیون دلار. علاوه بر این گروه ها، 8000 میلیون و 706 میلیون دلار به سایر صنایع اختصاص یافته است.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا