اخبار روز

ماجرای افزایش سهمیه 100 لیتری بنزین چیست؟


به گزارش مانی بان، تعداد درخواست اضافه شدن 100 لیتر بنزین به سهمیه سوخت خودروها و برداشت کارت سوخت از جایگاه داران استان سیستان و بلوچستان به شرح زیر است:

رئیس جمهور محترم

رئیس محترم کمیسیون انرژی

وزیر محترم نفت

نمایندگان محترم مردم در شورای اسلامی.

استاندار سیستان و بلوچستان

سلام

با توجه به شفاف نبودن نحوه توزیع کارت سوخت جایگاه داران و عدم تخصیص سوخت به شهروندان بومی استان، به دلیل فاصله شهرستان های زرآباد تا زابل (تقریبا 1000 کیلومتر) و ناکافی بودن سهمیه سوخت 160 لیتر; لطفاً کارت سوخت را از جای پارکینگ حذف و 100 لیتر به سهمیه خودروهای سواری اضافه کنید.

در دو سال گذشته به دلیل محدودیت‌های ویروس کرونا، مصرف سوخت کشور در ایام نوروز نسبت به سال‌های قبل از ویروس کرونا کاهش یافته است، اما با بهبود شرایط شیوع ویروس کرونا، میزان مصرف بنزین در کشور افزایش یافته است.

به گفته مسئولان شرکت پخش فرآورده های نفتی، اقساط بنزین ماهیانه مالکان خودروها در ابتدای هر ماه به شرح زیر واریز می شود:

هزینه بنزین رایگان در پایان هر ماه صفر می شود.

سهمیه بنزین یارانه ای تا 6 ماه یا معادل 360 لیتر ذخیره می شود.

یارانه ماهیانه بنزین خودرو

ماشین های سواری = 60 لیتر

خودروهای سواری دوگانه سوز = 30 لیتر

بیشتر بخوانید: اطلاعیه زمان وصول هزینه بنزین مرداد ماه

موتور سیکلت = 25 لیتر

قیمت بنزین سهمیه ای و آزاد

کارمزد بنزین = لیتری 1500 تومان

بنزین آزاد = لیتری 3000 تومان

سوپر بنزین = لیتری 3500 تومان

یارانه سوخت ذخیره چقدر است؟

سهمیه سوخت مصرف نشده تا 6 ماه یا معادل 360 لیتر روی کارت سوخت ذخیره می شود. بنابراین در صورت عدم استفاده از کارت سوخت بیش از زمان یا ظرفیت ذکر شده، سهمیه سوخت سوزانده می شود.

مالک هر خودرو تنها می تواند سهمیه سوخت هر خودروی سواری را به مدت 6 ماه (360 لیتر) و برای نگهداری موتورسیکلت ها (225 لیتر) به مدت 9 ماه ذخیره کند.

اما دولت به ثروتمندان یارانه بنزین می دهد. اگر عدالت هست، آن پول باید به همه داده شود. یعنی برای ثروتمندان و کسانی که مصرف ندارند. تصور نمی شود روستایی و فردی که خودرو ندارد این یارانه را نگیرد و هزینه بالایی را پرداخت کند، بنابراین باید چاره ای اندیشید تا همه بتوانند از یارانه انرژی، گاز و برق استفاده کنند.

باور پزشکیان اگر نگاه ما بر عدالت است، باید به اقشار آسیب‌پذیر یارانه پرداخت و برای هزینه‌ها پول اضافی اختصاص داد. در این صورت، دیگر پول واقعی از یک فقیر گرفته نمی شود، بلکه از یک فرد ثروتمند گرفته می شود. این شغل نیاز به کار کارشناسی و تحقیق دقیق دارد.

حجت میرزایی با تاکید بر اینکه مطلقاً هیچ تصمیمی در آقای دکتر وجود ندارد. پزشکیان و حتی به فکر افزایش قیمت بنزین هم نیستند، افزود: اما از طرفی حداقل در چهار مناظره ای که من حضور داشتم، نمایندگان آقای جلیلی به صراحت گفتند که قیمت بنزین را بین 25 تا 30 هزار افزایش می دهیم. می گیرند و از طریق طرحی عجیب به نام می خواهیم بین مردم بنزین توزیع کنیم. این طرح البته اثرات تورمی وحشتناکی دارد و مردم را در وضعیت بسیار بدتری قرار خواهد داد.

بنزین و عدم تعادل بنزین به نام افزایش قیمت راه حلی ندارد زیرا تا زمانی که در تحریم هستیم و با نوسانات ارزی مواجه هستیم و این نوسانات ارزی منجر به تورم حدود 20 درصدی بیشتر از تورم ساختاری می شود، هر تصمیمی افزایش قیمت بنزین باشد. باعث پرش خواهد شد بالاتر باعث تورم می شود. بنابراین، مطلقاً هیچ تصمیمی در مورد قیمت ها، نه برای بنزین و نه برای هیچ یک از حامل های انرژی، در دولت وجود ندارد. پزشکیان وجود ندارد.

مشاور اقتصادی پزشکیان وی تاکید کرد: در مورد بنزین یا هر محصول دیگری در آقایان تصمیمی گرفته نشده است. پزشکیان وجود نداشت، برعکس، در مناظره های تلویزیونی می توانند بروند برنامه تقاطع را تماشا کنند.

سه نفر از کاندیداهای رقیب به صراحت گفتند بنزین را افزایش می دهیم و نماینده آقای قالیباف هم گفت بنزین را افزایش نمی دهیم بلکه گازوئیل را افزایش می دهیم. در حالی که ارباب پزشکیان او از روز اول گفت که ما هیچ برنامه‌ای برای درمان شوک یا جهش‌هایی که می‌تواند اثرات ضعیف‌کننده یا افزایش اضطراب مردم داشته باشد، نداریم.

یارانه بنزین به هر کد ملی

در حال حاضر یارانه بنزین برای خودروها تعلق می گیرد که به نفع افراد ثروتمندتری است که دارای چندین خودرو هستند. اما در طرح جدید یارانه به همه افراد اعم از اینکه خودرو داشته باشند یا نداشته باشند به یک اندازه تعلق می گیرد.

با توجه به اینکه قیمت بنزین برای مردم آزادتر خواهد بود، پیش بینی می شود مصرف بنزین نیز کاهش چشمگیری داشته باشد.

کاهش آلودگی هوا: کاهش مصرف بنزین به طور مستقیم منجر به کاهش آلودگی هوا خواهد شد.

البته این طرح معایبی نیز دارد از جمله:

افزایش قیمت بنزین برای برخی افراد: در حال حاضر قیمت بنزین برای همه یکسان است. اما در طرح جدید قیمت بنزین برای کسانی که از سهمیه خود استفاده می کنند رایگان خواهد بود. این می تواند منجر به هزینه های حمل و نقل بیشتر برای برخی از افراد، به ویژه آنهایی که درآمد پایینی دارند، شود.

بیشتر بخوانید: نسبت بنزین اردیبهشت ماه امشب شارژ میشه

ایجاد نارضایتی عمومی: افزایش قیمت بنزین می تواند نارضایتی عمومی را ایجاد کند.

هنوز جزئیات دقیق این طرح مشخص نشده و دولت در حال بررسی آن است.

اما به نظر می رسد این طرح در نهایت در سال 1403 تصویب و اجرایی شود.

چند نکته مهم در مورد طرح جدید یارانه بنزین:

سهمیه بنزین به هر نفر به صورت جداگانه تعلق می گیرد. قیمت بنزین برای کسانی که از سهمیه خود استفاده می کنند رایگان خواهد بود.

هنوز جزئیات دقیق این طرح مشخص نشده است. به نظر می رسد این طرح در نهایت در سال 1403 تصویب و اجرا شود.

این طرح می تواند تغییرات بزرگی در نحوه توزیع یارانه بنزین و مصرف بنزین در کشور ایجاد کند.

باید منتظر ماند و دید که این طرح در نهایت چگونه اجرایی خواهد شد.

در سهمیه بندی بنزین هر خانوار با داشتن کارت ملی می تواند در سامانه سهمیه بندی ثبت نام کرده و نسبت بنزین خود را با توجه به تعداد اعضای خانواده و نوع خودرو دریافت کند. سهمیه بندی بنزین در ایران به تفکیک بر اساس چهار گروه خودرویی برای خودروهای داخلی و خارجی انجام می شود. سهمیه مصرف بنزین هر خودرو در هر دوره یک ماهه تعیین می شود.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا