اخبار روز

کره بخوریم یا نه؟

اگر به طور منظم میوه، سبزیجات و سایر غذاهای ضد سرطان می خورید، مقداری کره را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

به عنوان یک تقویت کننده طعم فوری، کره می تواند طعم غذاهای مورد علاقه ما را افزایش دهد، اما مدت هاست که به بسیاری از ما گفته شده است که مصرف این مکمل خامه ای را به دلیل محتوای چربی اشباع بالای آن به حداقل برسانیم.

تحقیقات جدید در دهه 1950، به نام فرضیه رژیم غذایی قلبی، بر اساس نظرات فعلی در زمینه غدد درون ریز، دیابت و چاقی، نشان می دهد که مصرف چربی های اشباع شده خطری برای سلامت قلب ما ایجاد می کند.

برای چندین دهه، بسیاری از ما معتقد بودیم که کره برای سلامتی ما مضر است، اما تحقیقات اخیر این ادعا را رد کرده است. زمانی که کره با دقت مصرف شود، در واقع می تواند برای سلامتی ما مفید باشد، به خصوص در مورد خطر ابتلا به سرطان.

آیا کره با سرطان مبارزه می کند؟

ما با کمک بتاکاروتن کره با سرطان مبارزه می کنیم. به گفته موسسه ملی سرطان ایالات متحده، این آنتی اکسیدان غذایی به جلوگیری از آسیب سلولی ناشی از مواد شیمیایی مضر به نام رادیکال های آزاد کمک می کند. چنین آسیبی با ایجاد سرطان مرتبط است.

دریافت مقدار زیادی بتاکاروتن از رژیم غذایی مهم است، اما مکمل ها موضوع دیگری هستند. کارشناسان مرکز کوه سینا گزارش دادند که برخی تحقیقات نشان داده است که مکمل های بتاکاروتن ممکن است خطر ابتلا به سرطان، به ویژه سرطان ریه را در افراد سیگاری افزایش دهد.

یک توضیح احتمالی برای این ارتباط این است که منابع غذایی بتاکاروتن بهتر از مکمل های غذایی در برابر آسیب سلولی محافظت می کنند.

کره به تنهایی یکی این یکی از بسیاری از محصولات لبنی است و ارتباط بین مصرف شیر و خطر ابتلا به سرطان هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز دارد. این امر به ویژه در مورد انواع مختلف سرطان صادق است. به عنوان مثال، بتاکاروتن موجود در کره ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه یا سرطان پروستات کمک کند، اما برخی از کارشناسان می گویند که عکس این موضوع در مورد محصولات لبنی صادق است.

آیا مارگارین مانند کره با سرطان مبارزه می کند؟

دکتر. مرو مورس از مرکز پزشکی یکپارچه اندرسون گفت: ما شواهدی داریم که نشان می دهد ارتباط قوی تری بین مصرف شیر و ایجاد سرطان پروستات وجود دارد.

وی افزود: لبنیات در عوض می تواند در محافظت در برابر سرطان سینه و روده بزرگ موثرتر باشد. در حالی که کره می تواند به طور بالقوه در برابر انواع خاصی از سرطان محافظت کند، آیا همین امر در مورد مارگارین نیز صدق می کند؟

این جایگزین محبوب کره ای در طول سال ها کمی تغییر کرده است. انتشارات سلامت هاروارد گزارش داد که مارگارین از نظر تاریخی حاوی مقادیر بیشتری از چربی های ترانس بوده است.

چربی های ترانس با افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی و کلسترول بالا مرتبط هستند. علاوه بر این، تحقیقات منتشر شده در مجله بین المللی سرطان در سال 2012 نشان داد که محتوای چربی ترانس در مارگارین با افزایش حساسیت به انواع خاصی از سرطان، از جمله سرطان ریه، رکتوم و سینه مرتبط است.

از آن زمان، بسیاری از مارگارین ها چربی های ترانس را حذف کرده اند و در عوض پر از چربی های غیراشباع (چربی های سالم) هستند. با این حال، هم کره و هم مارگارین کالری بالایی دارند که در صورت مصرف بیش از حد می تواند خطرات سلامتی ایجاد کند.

کارشناسان توصیه می‌کنند کره را از گاوهایی که با علف تغذیه می‌کنند یا از روغن زیتون یا آووکادو استفاده کنید، زیرا اینها منابع غنی‌تری از بتاکاروتن ضد سرطان هستند. فقط مراقب هر گونه افزودنی در لیست مواد تشکیل دهنده محصول باشید.

کره از چه موادی تشکیل شده است؟

کره منبع غذایی غنی از اسید لینولئیک کونژوگه (CLA) و همچنین منبع خوبی از ویتامین A (از طریق محتوای بتاکاروتن) است. با این حال، کره منبع غنی از چربی اشباع شده (از جمله اسید میریستیک) و کلسترول است که هر دو با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط هستند.

همانطور که در بالا ذکر شد، کره حاوی اسید لینولئیک مزدوج است و تحقیقات نشان می‌دهد که دارای خواص پیشگیری از سرطان سینه است، اما چربی کره خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد و شواهد اپیدمیولوژیک نشان می‌دهد که این عامل بر اثرات مفید بالقوه اسید لینولئیک مزدوج برتری دارد.

چقدر کره مصرف کنیم؟

توصیه می شود مصرف چربی های اشباع شده را به کمتر از 10 درصد از کل کالری روزانه محدود کنید. به عنوان مثال، اگر روزانه 2000 کالری مصرف می کنید، 22 گرم چربی اشباع شده یا حدود سه قاشق غذاخوری (42 گرم) کره است، بنابراین بهتر است 1 تا 2 قاشق غذاخوری (14 تا 28 گرم) در روز بخورید. با سایر چربی های سالم مانند روغن زیتون، آجیل، دانه ها، روغن نارگیل، آووکادو و ماهی های چرب مصرف کنید.

آخرین کلمه

کره سرشار از مواد مغذی و ترکیبات مفیدی مانند بوتیرات و اسید لینولئیک کونژوگه است. محصولات لبنی پرچرب مانند کره با کاهش خطر چاقی، دیابت و مشکلات قلبی مرتبط است. با این حال، کره نیز کالری و چربی اشباع شده بالایی دارد و باید در حد اعتدال مصرف شود. بهتر است آن را با ترکیبی از چربی های مفید برای قلب مانند روغن زیتون، آووکادو، آجیل، دانه ها و ماهی های چرب مصرف کنید.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا