اخبار روز سینما

برای جامعه عاقل باید به امت اجازه خطا بدهیم/ نتوانستیم بین مفهوم ولایت و آزادی ارتباط برقرار کنیم.


به گزارش شمانیوز از سراج24; در دومین رویداد ملی آرمان ما، حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان در اولین جلسه پنل عمومی با موضوع «افتخار تمدن آفرین انقلاب اسلامی» که از طریق پخش زنده از پلتفرم پخش برگزار شد، شرکت کرد. ، در ابتدای بیانیه خود گفت: در غرب آزادی حقی است که می توان از آن عبور کرد، اما در دین مبین اسلام این آزادی حقی است که همه مشترکند. آنقدر که بر خلاف غرب نمی توان روی آن پا گذاشت. امروز جهان اسلام آزادی را دغدغه اساسی می داند. ما در دین خود ادبیاتی درباره آزادی داریم که نیاز به عقل پیدا می کند و انسان گرایی باید در دین ما تزریق شود. در نظر بگیرید که اگر بخواهیم از منظر اومانیستی به مسئله ولایت دینی نگاه کنیم، می بینیم که تولیت اقتضا نمی کند که اطاعت کنیم و این تعبیر اشتباهی است. درست است که اطاعت جزء ولایت است، اما این را هم باید توضیح داد که ولایت فقط دستور نمی دهد، بلکه هدف خداوند این است که مردم را به علم و درک کافی برساند.

وی ادامه داد: امام حسین علیه السلام یاران خود را به شناخت ماجرای کربلا واداشت و تصمیم گرفتند با دوراندیشی در مقابل لشکر کفر بایستند. در جامعه پیامبر ما (ص) نیز این گونه است و ایشان برای رسیدن به بصیرت به جامعه خود اجازه انتخاب دادند. حضرت علی (ع) از نفاق عده ای در لشکر پیامبرمان (صلی الله علیه و آله و سلم) آگاه بود و حتی خود منافقان نیز از آنها آگاه بودند، اما خود مردم را به این نفاق درک و تشخیص دادند.

جایگاه عزت و کرامت در اسلام

این فعال فرهنگی در تشریح جایگاه عزت و کرامت در دین گفت: غرب معنای عزت و کرامت را در پیش گرفته و از آن سوء استفاده می کند. در یک جمله، عزت و آبرو در دین ما آنقدر مهم است که امام حسین (ع) در این راه به شهادت رسید. آنان برای امر به معروف، انذار از منکر، اصلاح امت پیامبرمان (ص) و مقاومت در برابر ظلم قیام کردند. سید شهدا علیه السلام با کنارگذاشتن مدارا با توجه به شرایط آن دوره، اصل عزت و کرامت را زنده نگه داشت.

این استاد همچنین با بیان این مطلب اظهار داشت: امروز دنیا می بیند که پرچمدار این راه و الگوی جهانی آن حضرت محمد(ص) است. ادعای عزت و عزت دارد که حماسه سیدالشهدا(ع) است و باید این راه را به جهانیان معرفی کنیم. امام حسین علیه السلام با شعار هیهات منا الزهله قیام کرد. در این راستا دنیا باید بداند که آزادی و حقوق بشر به یک شوخی تبدیل شده است و ما مشتاق زنده نگه داشتن این راه هستیم و حتی این اصول را برای غیرمسلمانان در نظر می گیرند و برای رسیدن به این اهداف تلاش می کنند. از طرف آنها .

تحقق بصیرت در انسان؛ شناخت کمبودها و ایجاد زمینه

وی با انتقاد از برخی اجراها در زمینه مسائل فرهنگی گفت: ما با دنیا به زبان آنها صحبت نکردیم. ما حتی در بین جوانان خودمان هم این مشکل را تجربه می کنیم. برای اینکه جامعه به این تفاهم برسد، باید به امت اجازه خطا داد و در مسائل مشارکت کرد. مثلاً اگر در این مساجد از مردم پند بگیریم و آنها را درگیر مسائل کنیم، تشویق می شوند و در بسیاری از مسائل و موضوعات دیدگاه متفاوتی پیدا می کنند.

متأسفانه در جامعه ما که امام حسین(ع) محبوب امت با بزرگترین حماسه ها و قیام هاست، برخی از جوانان به تفکر غربی گرایش پیدا کرده اند». ملت ما شاگرد امیرالمومنین(ع) است، اما متأسفانه نتوانسته ایم مفهومی بین آزادی و تولیت ایجاد کنیم. امروز همه ما که در عرصه فرهنگ فعالیت می کنیم باید تلاش کنیم تا مفاهیم گسترده غربی را در کشور تکمیل و اصلاح کنیم و سپس ارائه کنیم، این یک واقعیت است که این روند موقتی نیست، همیشه ادامه دارد و دائمی است.

پیشینه دموکراسی؛ اسلام یا غرب؟

پروفسور پناهیان ضمن زیر سوال بردن ادعای غرب مبنی بر تعریف مفهوم دموکراسی و استفاده از آن برای منافع خود، گفت: در غرب پدیده ای به نام دموکراسی وجود دارد، آن را اشاره به مردم تعبیر می کنند و به نوعی آن را تبلیغ می کنند. امروز همه می گویند دموکراسی از غرب آمده است. تا جایی که من می دانم انتخاباتی که در ایران برگزار شد نیز به همین موضوع نسبت داده می شود. این در حالی است که مردم سالاری دینی همواره ریشه در سیره امام عصارات(ع) و پیامبر گرامی اسلام(ص) داشته است. ظلم ائمه علیهم السلام دقیقاً در این بود که همیشه بر اساس مردم سالاری دینی با امت رفتار می کردند و هرگز نمی خواستند نسبت به مردم ظلم کنند.

وی ادامه داد: امیرالمومنین (ع) می فرماید من هر کاری را برای مردم انجام می دهم و تنها کاری که برای آنها انجام نمی دهم این است که بر آنها شمشیر نکشم. آنها در سبک زندگی خود به نظرات و ترجیحات مردم اهمیت می دادند، حتی اگر با آنها ناعادلانه رفتار شود. در انتخابات داخلی ما هم همینطور است و انتخاب مردم در انتخابات ریاست جمهوری یا مجلس اسلامی بر عهده مردم است. مردم سالاری دینی و احترام به عقاید مردم حتی به تضعیف حکومت اسلامی منجر شد. بنابراین این دموکراسی از غرب نیامده و ما پرچمدار آن هستیم.

لزوم کشف تخلف در دستگاه های تبلیغاتی

این فعال فرهنگی با انتقاد از عدم تبلیغات و کار در زمینه مسائل فرهنگی و تاثیر آن بر انتخابات گفت: دلایل حضور کم مردم در برخی از انتخابات باید بررسی شود. نظرسنجی انجام شده در محرم سال گذشته نشان داد که حدود 85 درصد از مردم به نوعی و با کمترین اقدام در ایام سوگواری امام حسین (ع) فعال بوده و شرکت می کنند. از سوی دیگر اعلام شد که بیش از 70 درصد مردم به اربعین علاقه نشان دادند. این مردم امام حسین (ع) را دوست دارند، اما هنوز برایشان روشن نیست که انتخابات همان راه است و باید به آن بپیوندند. البته ما نمی خواهیم کسانی را که در انتخابات شرکت نکردند مقصر بدانیم. این تقصیر ماست و کم کاری ما ابزارهای تبلیغاتی و فرهنگی است که بد استفاده کردیم.

وی در ادامه سخنان خود گفت: امروز وظیفه سنگینی داریم. شما و تمامی ارتباطات و ذینفعان نقش و وظیفه بسیار مهمی دارید و مسئولیت پذیر هستید و حتی در روز قیامت نیز در کنار مسئولان ارشد خواهید بود تا پاسخگو باشید. من انتقاد می کنم که چرا ما از آزادی از بردگی به خاطر اعتقاد به خدا حمایت نمی کنیم. در قول «لا اله الا الله» دلیل بر وجود خداوند وجود دارد، اما در واقع اصل انکار شرک دادن به خداست. ما کتاب های زیادی داریم که وجود خدا را اثبات می کند، اما کتاب های کمی داریم که نشان می دهد نپرستیدن خدا عین بندگی است. ما باید توضیح دهیم که برده داری چیست و امروزه برده داری مدرن چگونه پدید آمده است.

ولایت، ضمانت عزت

این کارشناس افزود: امام (ره) معتقد بودند موسیقی جوانان را ضعیف می کند و سپس آنها را به بردگی می برد. شاهد این حرف این است که امروز نتانیاهو خبیث می گوید ما با فیلم و سریال می توانیم ایرانی ها را تضعیف کنیم و نظام آنها را نابود کنیم. این سوال باقی می ماند که چرا ما چیزی برای نشان دادن نحوه نفوذ دشمن از طریق این رسانه ها نداریم. در این زمینه باید ادبیات تولید کنیم. راه تضمین این مفاهیم انسانی ولایت است و ولایت ضامن عزت است.

در حین صحبت کردن یکی از دیدارهایش با سید حسن نصرالله تا تفسیر یکی هرتز وی با اشاره به احادیث فاطمه علیهاالسلام گفت: هرتز. زهرا علیهاالسلام می فرماید حضانت امر ناموسی است. شعار دین ما لا اله الا الله است و این عبارت مقدس یعنی بنده هیچکس نباش فقط بنده خدا باش. در دیداری که با سید حسن نصرالله داشتم به ایشان گفتم شما ثواب دارید. یکی این یکی از صحبت های شما بود که ما قبل از مرجعیت مولای خودمان هستیم. ولایت حافظ حیثیت فرد است و تنها دغدغه اش این است که فرد زندانی نشود.

گسترش بصیرت در جامعه با ترویج ادبیات خاص دین

استاد پناهیان در پایان ابراز امیدواری کرد: امیدوارم به روزی برسیم که نام ولایت به یادگار بماند و همه با مفهوم آزادی یاد شوند. جوانان و فعالان این عرصه باید ادبیات جدیدی خلق کنند. امروزه تفکر غرب جامعه را پر کرده است و متأسفانه تهاجم غرب تا حد زیادی موفقیت آمیز بوده است. ما باید نقش خود را مهم بدانیم و عقب نشینی نکنیم. اگر در این زمینه کمتر کار کنیم، وکیل را تنها می گذاریم. انشاالله با پیاده سازی درک شرف و عزت در جامعه تا این حد از غرق شدن مردم در تفکر غربی جلوگیری می کنیم و کل جامعه به این درک می رسند.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا