دانستنی ها

نوشیدنی های انرژی زا بسیار محبوب هستند، اما آیا از خطرات آنها آگاه هستید؟

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

بعد- نوشیدنی های انرژی زا در ابتدا به طور خاص برای مردان جوان به بازار عرضه می شدند، اما اکنون زنان را نیز هدف قرار داده اند.

به گزارش فرارو به نقل از واکس، اکثر افرادی که نوشابه های انرژی زا مصرف می کنند را جوانان و مردان بین 18 تا 34 سال تشکیل می دهند و در اثر نوشیدن آن نمی میرند. اما مرگ و میر ناشی از مصرف این نوشیدنی ها شایعه نیست. مرکز علوم در منافع عمومی 34 مورد مرگ مربوط به این محصولات را بین سال های 2004 تا 2014 گزارش کرده است. اخیرا خانواده یک زن دانشجو و یک مرد 46 ساله به دلیل فوت عزیزانشان که این محصولات را مصرف می کردند، علیه رستوران های پانرا که نوشیدنی های انرژی زا می فروشند شکایت کردند.

با وجود تعداد کم مرگ و میر، تعداد زیادی از کاربران عوارض جانبی ناخوشایندی از بی خوابی گرفته تا اضطراب و ناراحتی های گوارشی را تجربه می کنند. با این حال، تقاضا برای این محصولات روز به روز در حال افزایش است. محققان بر این باورند که دلیل این افزایش تقاضا در واقع به دلیل عملکرد متفاوت این نوشیدنی ها است. مثل کاهش وزن یا اضافه کردن رطوبت بیشتر به بدن! این تبلیغات اغلب نادرست هستند و فقط برای اهداف بازاریابی و فروش هستند..

چه چیزی نوشیدنی های انرژی زا را خطرناک می کند؟

تقریباً تمام نوشیدنی های انرژی زا حاوی مقادیر قابل توجهی کافئین و همچنین قند فراوان در فرمولاسیون خود هستند. بسیاری از این نوشیدنی ها همچنین حاوی گوارانا، یک گیاه آمازونی است که حاوی سطوح بالایی از کافئین طبیعی و سایر محرک ها است. یکی یکی دیگر از ترکیبات رایج در این نوشیدنی ها تورین است، ساختار پروتئینی که به طور طبیعی در بدن انسان وجود دارد و مسئول کاهش فعالیت برخی سلول های عصبی است.

مقادیر متوسط ​​کافئین افراد را هوشیارتر و پرانرژی تر می کند. با این حال، هنگامی که در مقادیر زیاد مصرف شود، اثرات منفی مانند بیقراری، حالت تهوع و لرزش بدن بیشتر از اثرات مثبت آن است. دانشمندان در مورد اثرات منفی تائورین و گوارانا بر بدن انسان اطلاعات کمی دارند. بیشتر داده ها در مورد اثرات این محصولات از مطالعات حیوانی به دست آمده است. با این حال، اثرات کافئین بر سیستم های مختلف بدن انسان به طور کامل بررسی نشده است. بسیاری از این اثرات به دفعات و میزان استفاده بستگی دارد: یک فنجان بزرگ قهوه تأثیر قابل توجهی بر فشار خون یا ضربان قلب افرادی که به طور منظم قهوه می نوشند، ندارد، اما ممکن است بر سلامت افرادی که عادت به نوشیدن قهوه ندارند، تأثیر منفی بگذارد.. نوشیدن بیش از حد قهوه می تواند منجر به عوارض جانبی جدی مانند استفراغ شدید، تشنج و تحلیل عضلانی شود.

مقدار کافئین در نوشیدنی های انرژی زا بسیار متفاوت است. یک فنجان قهوه معمولی حاوی تقریباً 100 تا 150 میلی گرم کافئین است، در حالی که نوشیدنی های انرژی زا می توانند تا 800 میلی گرم کافئین داشته باشند. سازمان غذا و داروی کانادا حداکثر مصرف روزانه کافئین 400 میلی گرم را توصیه می کند.

اگرچه نوشیدنی های انرژی زا دارای عوارض جانبی مختلفی هستند، اما بزرگترین نگرانی در مورد مصرف آنها به تأثیر آنها بر سیستم قلبی عروقی و به ویژه ضربان قلب مربوط می شود. مطالعات مختلف نشان داده است که نوشیدنی های انرژی زا ضربان قلب و فشار خون را افزایش می دهند که در موارد شدید می تواند منجر به اسپاسم، پارگی یا لخته شدن خون در رگ های خونی شود. این عوارض می تواند در نهایت منجر به ایست قلبی شود.

این نوشیدنی ها به ویژه برای افرادی که بیماری قلبی ژنتیکی دارند خطرناک هستند. این بیماری ها اغلب هیچ علامتی ندارند و نوشیدنی های انرژی زا را برای این افراد بسیار خطرناک تر می کند. دقیقاً مشخص نیست که کدام مواد موجود در نوشابه های انرژی زا مسئول بیماری قلبی هستند.

کافئین ممکن است مقصر اصلی به نظر برسد، اما در مطالعات بالینی مقادیر کم کافئین به تنهایی باعث این بیماری ها نمی شود. با این حال، خارج از محیط های تحقیقاتی کنترل شده، مصرف بیش از حد نوشیدنی های انرژی زا می تواند خطرناک باشد. در واقع، تاثیر سایر مواد موجود در نوشیدنی های انرژی زا سوال بزرگ تری است. برخی از مطالعات همچنین نشان می دهد که فعل و انفعالات بین مواد مختلف می تواند باعث تپش قلب شود.

اگرچه محققان بر این باورند که فروش این نوشیدنی ها نباید محدود شود، اما خطر مصرف آنها ارزش سود را ندارد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا