اخبار روز

نانوایی ها با افزایش قیمت مواجه هستند فشار اقتصادی بر نانوایان و لزوم تعدیل قیمت نان

مشاور وزیر اقتصاد تصریح کرد: دولت سیزدهم در این سه سال قیمت یارانه ای آرد و نان را حفظ کرده و اجازه افزایش قیمت را نداده تا هزینه تامین نان مردم افزایش پیدا نکند، اما در طول این مدت در این دوره.»، هزینه های اجاره و دستمزد به طور مناسب افزایش یافت. تعدیل قیمت نان در دست کارگروه های آرد و نان استان ها است و قیمت ها متناسب با افزایش اجاره بها و دستمزد تغییر نکرده است و به همین دلیل در برخی استان ها نارضایتی نانوایان وجود دارد.

به گزارش ایلنا، در سه سال گذشته دولت سیزدهم قیمت نان را افزایش نداده است و با وجود اعتراض اتحادیه نانوایان، دولت اجازه افزایش قیمت نان را نداده است، اما با پایان یافتن قیمت نان. دولت سیزدهم مجری طرح یارانه آرد و نان می گوید قیمت نان باید متناسب با هزینه نانوایان افزایش یابد و این نگرانی نانوا برای عدم افزایش قیمت نان موجه است.

محمد جلال مشاور وزیر اقتصاد در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا گفت: دغدغه نانوایان به حق تعدیل تعرفه نان یارانه ای است که ناشی از افزایش اجاره بها و دستمزد است.

سخنگوی طرح هوشمند یارانه ای به آرد و نان ادامه داد: دولت سیزدهم در این سه سال قیمت یارانه ای آرد و نان را حفظ کرده و اجازه گرانی نداده است تا هزینه تامین نان مردم بالا برود. افزایش می یابد، اما در طول این دوره، هزینه های اجاره و دستمزد به طور مناسب افزایش می یابد

وی ادامه داد: تعدیل قیمت نان به تشخیص کارگروه آرد و نان استانی است. قیمت ها متناسب با افزایش اجاره بها و دستمزد رشد نکرد و به همین دلیل در برخی استان ها نارضایتی نانوایان وجود دارد.

وی تاکید کرد: نارضایتی ها به دلیل اجرای طرح هوشمند نیست، بلکه به دلیل عدم تعدیل به موقع تعرفه نان برای تعادل اجاره بها و دستمزد است.

جلال گفت: قیمت ترجیحی قابل توجهی برای نان وجود دارد به طوری که قیمت ترجیحی نان در کشور ما 75 تا 80 درصد است و از سوی دولت تامین می شود و فقط مردم 15 تا 20 درصد قیمت تمام شده نان را پرداخت می کنند. وقتی یک محصول ارزان است، ناخواسته بر کیفیت آن تأثیر منفی می گذارد. به همین دلیل یک تسهیلات فنی به نام سامانه کامنت فراهم کرده‌ایم، اما این سامانه مورد استفاده صدها هزار نفر قرار گرفته است، اما به دلیل حجم بالای تراکنش‌های نان که روزانه انجام می‌شود، بیش از 12 میلیون تراکنش است. عدد قابل توجهی نیست

وی گفت: مردم روزانه 12 میلیون بار با مراجعه به نانوایی ها نان می خرند و می توانند رفتار مناسب و نامناسب نانوایی را در سامانه نظرات ثبت کنند.

وی درباره احتمال ادامه کار طرح هوشمند یارانه آرد و نان در دولت چهاردهم گفت: ادامه کار طرح هوشمند یارانه نان و آرد با تصمیم دولت خواهد بود و احتمال می رود که این طرح در دولت چهاردهم نیز به کار خود ادامه خواهد داد زیرا از نظر زیرساختی مشکل وجود دارد. این مورد نیست.

وی با اشاره به مزیت های اجرای این طرح ادامه داد: این طرح از سال 1401 شروع به کار کرد و اجرای این طرح در دو سال 1401 و 1402 با الگوی واقع بینانه منجر به صرفه جویی 54 هزار میلیارد تومانی شد و توانست از هزینه ها جلوگیری کند. تحمیل دولت جلوگیری از هزینه ها با افزایش هزینه ها دولت باید از عرضه گندم جلوگیری کند و در مدل محافظه کارانه این رقم به 27 میلیارد تومان می رسد. را

سخنگوی طرح هوشمند یارانه آرد و نان گفت: امروز زیرساختی در کشور ما فعال است که جریان زنجیره آرد گندم و نان را به عنوان نقطه قوت اصلی معیشت مردم شفاف، قابل برنامه ریزی و کنترل کرده است برای همه دولت ها مهم است. بنابراین مدیریت عرضه نان با قیمت مصوب و با قیمتی که معیشت مردم را تحت تاثیر قرار می دهد برای همه دولت ها مهم است و دولت چهاردهم نیز مشتاق استفاده از این ظرفیت است.

جلال افزود: با توجه به وجود 12 میلیون تراکنش روزانه در این سامانه و میلیاردها تراکنش انجام شده در سامانه در این دو سال، این زیرساخت داده به امکان برنامه ریزی و سیاست گذاری و همچنین کنترل قیمت، عرضه پایدار، بهبود کمک می کند. کیفیت نان یا ایجاد هر برنامه ای در زنجیره آرد و نان. در واقع امکان حاکمیت داده محور در کشور ایجاد شد و این زیرساخت بدون استفاده از منابع بودجه دولتی اجرا شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هزینه این زیرساخت در کشور بسیار بالاست و اجرای آن نسبت به عملکرد به صرفه نیست، تاکید کرد: اجرای این زیرساخت فنی و اجرایی این طرح هم از نظر اجرایی و هم از نظر اجرایی است. عملکرد سخت افزار و نرم افزار، کارتخوان و … از بودجه دولتی استفاده نشده و این زیرساخت با سرمایه گذاری بانک فراهم شده است.

سخنگوی طرح هوشمند یارانه آرد و نان درباره جلوگیری از انحراف آراد در دو سال گذشته گفت: در سال 1401 ارز ترجیحی مصرف نان های اصیل و صنعتی و مصرف تجارت و صنعت گندم لغو شد. و قیمت گندم این بخش به 12000 تومان رسید. در پایان سال 1402 که برنامه اجرایی به طور کامل تدوین شد، گزارش بسیار جالبی دریافت کردیم که سطح خرید رسمی گندم از سامانه را با نرخ مصوب نرخ مصرف آزاد تجارت و صنعت تا سال 1401 مقایسه می کرد. موضوع نان در اغذیه فروشی، فله و صنعتی حدود 98 درصد و نان صنعتی 50 درصد افزایش داشتیم. یکی یکی از دلایل این افزایش حجم خرید، سختی خرید آرد یارانه ای است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا