اخبار روز

جنگ تجاری ترامپ علاوه بر چین بر اروپا نیز تاثیر گذاشته است/ سیگنال ترامپ به بازار انرژی جهان چیست؟

به گزارش بازتاب آنلاین، هنوز چهار ماه تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است، اما سیاستمداران برخی از پایتخت های جهان نگران هستند. دونالد ترامپ وعده داده است که تقریباً بر تمام محصولات وارداتی به ایالات متحده تعرفه اعمال خواهد کرد. اما برخی در ایالات متحده نگران این هستند که سیاست تعرفه می تواند تجارت کالاهای انرژی را مختل کند.

ایسنا نوشت: رویکرد تعرفه ای که دونالد ترامپ در مرکز سیاست تجاری او مطرح کرده، موضوع جدیدی برای او نیست. او از ابتدای ورودش به کاخ سفید طرفدار سیاست های حمایتی بوده است و هیچ دلیلی وجود ندارد که باور کنیم موضع خود را به طور ناگهانی تغییر دهد. با این حال، نگرانی هایی وجود دارد که این تعرفه ها به جنگ تجاری منجر شود و صادرات آمریکا، به ویژه در زمینه انرژی، آسیب ببیند.

کلاید راسل، نویسنده رویترز، در مقاله‌ای اخیر نوشت: رویکرد تعرفه‌ای احتمالاً بر صادرات انرژی ایالات متحده به چین، که هدف اصلی این رویکرد تعرفه‌ای است، تأثیر منفی خواهد گذاشت. در پاسخ به این تعرفه ها، چین می تواند واردات انواع کالاهای انرژی از ایالات متحده را ممنوع کند.

اما این می تواند برای اتحادیه اروپا که یکی دیگر از واردکنندگان عمده مواد خام انرژی ایالات متحده است خوب باشد و این کار را در سناریویی انجام می دهد که در آن ترامپ بر واردات چین تعرفه وضع می کند و چین نیز با ممنوعیت واردات نفت و گاز از ایالات متحده مقابله به مثل می کند. بلوک کاهش قیمت کالاها سود قابل توجهی خواهد داشت.

با این حال، اروپا نیز در موقعیت خطرناکی قرار دارد زیرا وقتی ترامپ از اعمال تعرفه بر همه کالاها صحبت کرد، منظور او واردات اروپایی بود زیرا استرس زیادی در بروکسل وجود دارد و سیاستمداران اروپایی در حال طراحی واکنش اتحادیه اروپا به تغییر سیاست تجاری آمریکا هستند.

بر اساس گزارش ماه گذشته فایننشال تایمز، این اتحادیه در حال آماده سازی دو سناریو برای سیاست تجاری ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات است. گزینه اول پیشنهاد یک معامله تجاری به دولت جدید و گزینه دوم تهدید به تلافی است.

یک مقام ارشد بروکسل به فایننشال تایمز گفت: ما باید نشان دهیم که شریک ایالات متحده هستیم و مشکلی نداریم. ما به دنبال معاملات تجاری خواهیم بود، اما اگر به آن برسد، آماده دفاع از خود خواهیم بود. ما اجازه نمی دهیم ترس ما را تحت الشعاع قرار دهد.

با این حال، دقیقاً همین ترس است که مقامات بروکسل را مشغول آماده‌سازی برای دوره دیگری از ریاست‌جمهوری ترامپ کرده است، زیرا آنها در مورد اولین دوره ریاست‌جمهوری ترامپ و تعرفه‌هایی که پس از آن توسط دولت ترامپ بر برخی از کالاهای اروپایی اعمال شد، فکر می‌کنند. شما کردها را به یاد دارید. در آن زمان ترامپ بر واردات فولاد و آلومینیوم از اتحادیه اروپا تعرفه وضع کرد و اتحادیه اروپا نیز با تعرفه واردات موتورسیکلت و ویسکی آمریکایی مقابله به مثل کرد.

این بار تفاوت چندانی نخواهد داشت. اتحادیه اروپا نمی تواند تهدید به توقف خرید گاز طبیعی مایع یا نفت خام از ایالات متحده در تلافی تعرفه های احتمالی کند. این اقدام برای چین امکان پذیر است زیرا چین به سایر منابع انرژی به ویژه روسیه دسترسی دارد. اتحادیه اروپا اینطور نیست. اتحادیه اروپا گزینه های زیادی برای انتقام از ایالات متحده به ویژه در بخش انرژی ندارد. با این حال، تولیدکنندگان انرژی ایالات متحده نیز ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند.

راسل سناریویی فرضی را پیشنهاد کرد که در آن همه شرکای تجاری آمریکا علیه تعرفه های ترامپ تلافی خواهند کرد. در این صورت، صادرات انرژی ایالات متحده گران‌تر می‌شود و تولیدکنندگان باید برای رقابت در تجارت جهانی نفت و گاز تخفیف‌هایی ارائه دهند.

احتمال وقوع چنین سناریویی بسیار کم است، زیرا همانطور که اشاره شد، برخی از بزرگترین خریداران آمریکا چاره دیگری ندارند و بنابراین به خرید نفت و گاز آمریکا با یا بدون تعرفه ادامه خواهند داد.

بر اساس گزارش قیمت نفت، این امر در مورد اتحادیه اروپا و ژاپن نیز صدق می کند که از تحریم های گروه 7 علیه روسیه حمایت کردند و واردات کالاهای انرژی روسیه را به شدت کاهش دادند. علاوه بر این، خروج کالاهای آمریکایی از کشورهایی مانند چین، فشار نزولی بر قیمت نفت و گاز آمریکا وارد می‌کند و با وجود تعرفه‌ها، آنها را جذاب‌تر می‌کند. برای اینکه ببینید چه اتفاقی می افتد، باید تا نوامبر صبر کنید.

223228

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا