اخبار روز

وضعیت دما و نزولات جوی کشور در پنج ماه آینده

به گزارش بازتاب آنلاین، بر اساس اطلاعیه پژوهشگاه هواشناسی و علوم جوی، طی دو ماه آینده در استان‌های ساحلی دریای خزر، بارندگی‌ها در حد نرمال و کمتر از حد نرمال پیش‌بینی می‌شود و تابستان در جنوب شرق دریای خزر. انتظار می رود کشور در محدوده نرمال باشد. دمای هوا طی پنج ماه آینده افزایش خواهد یافت شهریور و مهر در نیمه شرقی کشور در محدوده نرمال و در سایر مناطق کشور بالاتر از نرمال خواهد بود.

به گزارش ایسنا، بر اساس آخرین نقشه های پیش یابی فصلی کشور برای بارش و دمای هوا تا اواسط مرداد به نیمه شهریور 1403 (مرداد 2024): میانگین بارندگی در استان های گیلان و اردبیل کمتر از حد نرمال، مازندران، گلستان و سایر استان های شرق کشور نرمال، شمال غرب نرمال به کمتر، جنوب شرق-جنوب کشور کشور است. از جمله جنوب سیستان و بلوچستان و همچنین کرمان، هرمزگان و جنوب فارس نرمال تا بالاتر از نرمال است. در سایر مناطق کشور، بسته به فصل بارندگی، مقادیر در محدوده نرمال یا کمتر است.

میانگین دمای هوا نیز در سواحل دریای عمان، دو سوی رشته‌کوه البرز، کمربند شرقی و یک سوم جنوبی کشور بین 0.5 تا 1 درجه بالاتر از نرمال و 1 تا 2 درجه بالاتر از نرمال است. در مناطق دیگر ارزش عادی.

نیم شهریور به نیمه مهر 1403 (شهریور 2024): میانگین بارندگی در غرب دریای خزر نرمال بوده و در مرکز و شرق آن کمتر از حد نرمال است. در شمال غرب در محدوده نرمال و در سایر مناطق کشور بارش موثر در محدوده نرمال بلند مدت وجود ندارد.

میانگین دمای هوا در شمال غرب و دامنه‌های غربی رشته‌کوه‌های زاگرس 1 تا 2 درجه بالاتر از نرمال، در نوار ساحلی جنوبی و در سایر نقاط نیمه غربی کشور تا یک درجه بالاتر از نرمال خواهد بود. ، در شرق حتی تا یک درجه بالاتر از نرمال نیمی از کشور دمای فصلی خواهد داشت.

نیم مهر به نیمه آبان 1403 (مهر 2024): میانگین بارندگی در دو طرف رشته کوه های البرز در شمال غرب و شمال شرق در محدوده نرمال تا زیر نرمال و برای استان های حاشیه رشته کوه های زاگرس کمتر از نرمال برآورد می شود. سایر مناطق کشور کمتر از نرمال یا موثر بارندگی ندارند. احتمال افزایش بارندگی در اکثر مناطق کشور کمتر از 35 درصد است.

میانگین دمای هوا در نوار ساحلی دریای خزر، مناطق مرکزی کشور در حوضه دشت کویر و یک سوم شرقی کشور به استثنای سواحل دریای عمان نرمال خواهد بود. و در سایر مناطق کشور 0.5 تا 2 درجه بالاتر از نرمال خواهد بود و بیشترین افزایش (1 تا 2 درجه) در منطقه زاگرس مرکزی و شمالی است.

نیم آبان به نیمه آذر 1403 (آبان 2024): میانگین بارندگی این ماه برای بیشتر مناطق شمال غرب در محدوده نرمال، در استان گیلان در محدوده نرمال، در مرکز و غرب دریای خزر در محدوده نرمال تا پایین تر و در شمال شرق در محدوده نرمال قرار دارد. کشور و استان‌های حاشیه زاگرس – کوهستان‌ها به‌ویژه میانه و جنوب آن کمتر از نرمال و در سایر مناطق کشور کمتر از نرمال خواهد بود. میانگین دمای هوا در شرق کشور نرمال و در دو سوی رشته کوه های زاگرس از شمال غرب به جنوب غرب یک تا دو درجه بالاتر از نرمال و در سایر مناطق 0.5 تا یک درجه بالاتر از نرمال است.

نیم آذر به نیمه دی 1403 (دسامبر 2024): میانگین بارندگی در این ماه در اکثر مناطق کشور در محدوده نرمال و برای بخش‌هایی از میانه و جنوب کشور در محدوده نرمال و حتی کمتر است و دمای هوا تا حدودی برآورد شده است. در این ماه در اکثر مناطق کشور 1 تا 2 درجه بالاتر از حد نرمال باشد.

احتمال بیش از حد نرمال بارندگی (فصلی): بر اساس فراوانی (بدون توجه به میزان بارندگی) بیش از حد نرمال بارندگی، به دست آمده از 51 اجرا مدل GloSea5، احتمال وقوع بارندگی بیش از حد نرمال در مقیاس فصلی (سه ماهه) ) از نصف مرداد به نیمه مهر (ASO) احتمال بارندگی بیشتر از حد نرمال برای بخشهایی از جنوب شرق و جنوب و مناطق بسیار محدود شمال کشور 35 تا 65 درصد و برای سایر مناطق کمتر از 35 درصد برآورد شده است. از نیمه راه مهر به نیمه آذر (OND) احتمال رخدادهای فراتر از نرمال در دو سوم جنوبی کشور و در دو سوی رشته کوه های البرز مرکزی و غربی کمتر از 35 درصد و در سایر مناطق کشور 35 تا 65 درصد است.

بر اساس گزارش روابط عمومی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جوی کشور، صحت پیش‌بینی فصلی بارش و دمای هوا در کشور بین 65 تا 70 درصد و در ماه‌های گرم، صحت پیش‌بینی بارش است. نسبت به ماه های سرد سال کمتر است.

233236

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا