سبک زندگی

ربات جراح این عمل را هشت برابر سریعتر از انسان انجام داد!

به گزارش خبرگزاری پی ام آپ، بر اساس گزارش زومیت، شرکت دندانپزشکی رباتیک Perceptive اعلام کرد که برای اولین بار از یک ربات تمام اتوماتیک کنترل شده با هوش مصنوعی بر روی بیمار انسانی استفاده کرده است. این ربات می‌تواند روش‌های خاصی مانند تعویض روکش‌های دندان را تقریباً هشت برابر سریع‌تر از یک دندان‌پزشک معمولی انجام دهد.

به گزارش نیواطلس، پرسپکتیو سازنده این ربات مدعی است که این سیستم می تواند زمان عملیات را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. این ربات می تواند تاج های دندان را تنها در 15 دقیقه جایگزین کند. این روش 2 ساعت طول می کشد تا توسط دندانپزشک انسانی انجام شود و باید در دو ویزیت انجام شود.

این شرکت اعلام کرد که این ربات را روی این بیماری در کلمبیا آزمایش کرده است، اما هنوز هیچ اطلاعات بالینی بررسی شده منتشر نشده است. به گفته کریس سیریلو، مدیر عامل Perspective، این شرکت برای دریافت تاییدیه از سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) به این داده ها نیاز دارد.

ربات دندانپزشک تمام اتوماتیک ادراکی

سیستم Perceptive از یک اسکنر حجمی سه بعدی استفاده می کند که یک مدل سه بعدی دقیق از دهان، دندان ها، لثه ها و حتی اعصاب زیر سطح دندان را با استفاده از توموگرافی انسجام نوری یا OCT تولید می کند. این فرآیند دیگر از تشعشعات مضر اشعه ایکس استفاده نمی کند. زیرا OCT تنها از پرتوهای نور برای ایجاد مدل های حجمی خود با دقت حدود 90 درصد استفاده می کند.

البته قبل از شروع کار ربات دندانپزشک، دندانپزشک (انسان) و بیمار در مورد کارهایی که باید انجام شود صحبت می کنند و زمانی که پزشک مشکل بیمار را تشخیص داد، ربات عمل جراحی را انجام می دهد.

شرکت پرسپکتیو تاکنون 30 میلیون دلار سرمایه جذب کرده است یکی یکی از سرمایه گذاران آن «ادوارد زاکربرگ» دندانپزشک و پدر «مارک زاکربرگ» مدیرعامل متا است. هنوز مشخص نیست که زاکربرگ جوان نیز در تامین مالی این شرکت مشارکت داشته است یا خیر.

این ربات هنوز تاییدیه FDA را دریافت نکرده است، اما کریس سیریلو فکر می کند اولین عمل بر روی انسان موفقیت آمیز بوده است. او در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: “ما هیجان زده ایم که اولین روش دندانپزشکی کاملاً خودکار رباتیک در جهان را با موفقیت انجام داده ایم.” “این پیشرفت پزشکی دقت و کارایی روش های دندانپزشکی را بهبود می بخشد و دسترسی به مراقبت های دندانی بهتر را برای همه افراد فراهم می کند.”

22272227

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا