دانستنی ها

آینه های UV؛ دروغ بزرگ در تبلیغات ضد آفتاب

دکتر. شهرام شعیبی گفت: آینه های UV محدوده کمی از اشعه های UVA بین 320 تا 400 میلی متر ساطع می کنند. بنابراین ضدآفتاب هایی که فقط حاوی UVA هستند در این آزمایش موفق هستند و ضد آفتاب های حاوی UVB که در طول موج 280 تا 320 میلی متر نور ساطع می کنند توسط این آینه ها پوشانده نمی شوند.

ایسنا افزود: این آینه ها اشعه های مضری از طیف UVA به پوست ساطع نمی کنند و قسمت کم اثرتر را ساطع می کنند. زیرا در غیر این صورت، این آینه ها می توانند آسیب جدی به پوست وارد کنند، در نتیجه این آینه ها طول موج های مضر UV کم را که در ناحیه موثر کرم های ضد آفتاب قرار می گیرند، می پوشانند.

به گفته رئیس آزمایشگاه کنترل فرآورده های آرایشی و بهداشتی آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو، این آینه ها فقط ضدآفتاب های فرموله شده با مواد شیمیایی را می پوشانند و فقط ضدآفتاب های فرابنفش اشعه ماوراء بنفش را جذب می کنند و در تولید ضدآفتاب های فیزیکی از روی استفاده می شود. یا تیتانیوم که نور ماوراء بنفش را منعکس می کند، در این آزمایش کار نخواهد کرد.

بر اساس اطلاعیه سازمان غذا و دارو، خاطرنشان کرد: با توجه به موارد فوق، این آینه ها نمی توانند آزمون مناسبی برای اثربخشی و کارایی ضدآفتاب ها باشند. زیرا اگر فقط از آنها خواسته شود نوع خاصی از ضدآفتاب را شناسایی کنند باعث سردرگمی و اضطراب بیشتری در مصرف کنندگان می شود و از آنجایی که این آینه ها دقت پایینی دارند بیشتر به عنوان یک روش تبلیغاتی استفاده می شوند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا