اخبار روز

آغاز پرداخت سود سهام عدالت با دستور رئیس جمهور

سپرده بهره سهام عدالت عملکرد مالی شرکت ها در سال 1401 که هنوز به مقصد نهایی نرسیده و پرونده باز است، سود سهام است که فاز اول آن در آذرماه سال گذشته و مرحله دوم پرداخت در 3 اسفند انجام شد.

بر اساس اطلاعات رسمی، پالایشگاه بندرعباس، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مپنا مجموعا موفق به پرداخت 5000 میلیارد تومان سود سهام نشدند.

سهم سود سهام عدالت

پرداخت سود سهام عدالت عملکرد مالی سال 1401 شرکت ها که هنوز به مقصد نرسیده و پرونده مفتوح است، سود سهام عدالت که فاز اول آن در آذرماه سال گذشته پرداخت شد و مرحله دوم پرداخت در 24 مارس انجام شد.

سودی که پیش از این در 28 فروردین ماه بود، مجید عشقی رئیس سازمان بورس در رسانه ملی به این موضوع اشاره کرد و گفت: یک سری اتفاقات باعث شده برخی شرکت ها تخلف کنند و نتوانند سود سهام را پرداخت کنند. امیدواریم سود سهام عدالت پرداخت شود خرداد البته برای وصول این سودها و پرداخت مابقی سرمایه گذاری سهام عدالت باید زمان دقیق آن توسط شورای عالی بورس تعیین شود.

چندی پیش محمود حسنلو معاون توسعه فناوری و نوآوری سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعلام کرد: حدود 10 درصد از کل سود سهام برای سپرده گذاری باقی مانده است که هر لحظه به مردم ارائه می شود. ، این مبلغ واریز می شود. شرکت ها مهلت قانونی هشت ماهه برای واریز سود دارند و متولی نیز منتظر دریافت این پول و واریز آن به حساب مردم بود، اما متاسفانه این شرکت ها هیچ پولی واریز نکردند و در این زمینه تخلف کردند.

مجید عشقی رئیس سازمان بورس با اشاره به عدم برگزاری مجامع شرکت های هلدینگ در استان گفته بود: در سال های 1399 و 1400 مشکلاتی در تشکیل مجامع شرکت ها وجود داشت که منجر به تشکیل مجامع شد. جلسات این شرکت ها باید متوقف شود. از سال 1398 هیأت مدیره این شرکت ها تمدید نشده است و این شرکت ها شامل همان اعضای هیئت مدیره هستند که مدت زمان آنها به پایان رسیده است.

در سال 2019، پس از تصمیم گیری افراد در مورد روش مدیریت سهام، دیگر نقشی در انتخاب اعضای هیئت مدیره نداشتند. در سال 1400 شورای عالی بورس و وزارت امور اقتصادی تصمیم گرفتند از برگزاری مجامع شرکت های سرمایه گذاری استانی که اعضای هیئت مدیره آنها توسط دولت منصوب می شدند جلوگیری شود.

سرانجام در 16 آذرماه سال گذشته پس از رفت و آمدهای فراوان، شورای عالی بورس نحوه برگزاری مجامع شرکت های سهامی استانی را تصویب و ابلاغ کرد.

پس از ابلاغ مصوبه شورای عالی بورس، اولین جلسه هلدینگ های استانی روز دوشنبه بیست و سومین جلسه برگزار شد. بهمن سال گذشته در استان خراسان شمالی برگزار شد و بر اساس اعلام سازمان بورس، 52.1 درصد از سهامداران شرکت کردند. دومین مجمع شرکت های سهامی استانی 12 اسفندماه برای استان زنجان با 63.2 درصد سهام برگزار و به نتیجه رسید. مجمع استان گیلان اولین مجلس در سال 1403 و سومین مجمع استانی در فروردین ماه برگزار شد.

بر اساس اطلاعیه های منتشر شده در سامانه کدال، قرار بود مجامع استان های ایلام، کرمان و مرکزی به ترتیب در روزهای 5 خرداد، 21 تیر و 31 تیرماه برگزار شود، اما مجامع استان های ایلام و کرمان لغو شد. اما مجمع عمومی عادی صاحبان سهام شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان مرکزی با حضور 87.8 نفر از سهامداران تشکیل و اعضای هیئت مدیره انتخاب شدند.

علت لغو مجامع استانی ایلام از سوی ولی الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار: قرار بود جلسه هلدینگ استان ایلام در 22 تیرماه برگزار شود، اما متأسفانه جلسه مالی برگزار شد. اظهارات حسابرسی نشد جلسه لغو شد. به محض تهیه و انتشار صورت های مالی حسابرسی شده لازم برای برگزاری جلسه، جلسه آن استان تشکیل می شود.

مهدی حاجیوند دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عادلانه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص آخرین جزئیات عدالت گفت: همانطور که می دانید سه استان خراسان شمالی، زنجان و گیلان جلسات خود را برگزار کرده‌اند و استان‌هایی مانند اصفهان و کردستان نیز دعوت‌نامه‌های جلسات خود را منتشر کرده‌اند. تیر و مرداد چندین استان تا چند ماه دیگر مجامع خود را برگزار خواهند کرد.

این مسئول در ادامه توضیح داد: جلسه بررسی، تشریح و تشریح برگزاری مجامع شرکت های سهامی استانی در 26 استان برگزار شد و مجمع مذکور در استان های باقی مانده نیز طی هفته های آینده برگزار خواهد شد. امیدوارم به تدریج شرایط شرکت ها مهیا شود تا بتوانند حساب های خود را حسابرسی کنند و تعاونی ها دعوت نامه مجامع خود را منتشر کرده و جلسات خود را برگزار کنند.

بر اساس آگهی های منتشر شده در سامانه کدال، دیدارهای دو استان اصفهان و کردستان از این پس در روزهای 14 و 24 مرداد ماه با نمادهای وصفا و واسکرد برگزار می شود.

علاوه بر این، برخی از شنوندگان نگرانی هایی در مورد زمان و روند برگزاری جلسات سهام داشتند. خانم حقیق زاده در این خصوص به ما گفت: جلسات هلدینگ های استانی چه زمانی به صورت کامل برگزار می شود تا بازگشایی این نمادها مشخص شود؟

در ادامه آقای علیخانی گفت: سازمان بورس باید به برگزاری مجامع هلدینگ های استانی ادامه دهد تا هر چه سریعتر این نمادها افتتاح شود. بیش از دو سال است که پول سهامداران ما بلوکه شده و این حق سهامداران است که هر چه زودتر وضعیت خود را حل کنند.

ولی الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی بورس اوراق بهادار، مجامع سرمایه گذاری استانی شرکت ها باید تا زمان آغاز به کار برگزار شود شهریور همه آنها قرار بود در ماه 1403 برگزار شود و سازمان بورس پیگیر برگزاری این جلسات بود. سازمان بورس در جلسات هلدینگ های استانی پیشنهاد بازگشایی نمادها را به شورای عالی بورس خواهد داد که این امر با تصویب شورای عالی بورس کاملا امکان پذیر است.

مژگان صفری مقدم گفت: یکی وراث سهام عدالت می توانند پس از ثبت نام با مراجعه به پورتال یکپارچه مشمولان بازار سرمایه “ddn.csdiran.ir” و مراجعه به قسمت “مسائل سهام عدالت متوفیان” نسبت به استعلام وضعیت سهام عدالت اقدام کنند ، تاریخ تولد متوفی و ​​سبد سهام متوفی.

وی با بیان اینکه تمامی مراحل فوق و تقسیم اموال متوفی آزاد است، افزود: از این پس یکی وراث پس از استعلام از وضعیت سهام سرمایه می توانند این کار را انجام دهند یکی با مراجعه به شعب یا بانک های منتخب کارگزاری «ملی، تجارت، ملت و پارسیان» مدارک مورد نیاز را به نشانی «www.csdiran.ir/pages?page=miras» ارسال کنید.

صفری مقدم تصریح کرد: پس از تقسیم دارایی های متوفی، کلیه وراث متوفی باید نسبت به دریافت سجام اقدام کنند تا سود سهام عدالت از طریق شماره شبایی که در سامانه سجام ارائه کرده اند به حساب آنها واریز شود. در عین حال وراث پس از ارث نه تنها می توانند دارایی های سهام خود را مشاهده کنند، بلکه از ارزش فعلی آنها در پورتال ذینفعان یکپارچه بازار سرمایه نیز مطلع می شوند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا